Kjører gratis i Tyskland - i mellomtiden trener han 1000 fysiske timer i året
Han får kjøre nok en sesong på Nürburgring uten å betale en krone. Men Kenneth Østvold har en annen lidenskap - nemlig å overgå sin egen styrke for hver treningsøkt som går.
(NÜRBURG): At bilsport og fysisk trening er en god kombinasjon har i moderne tid fått stadig større og større fokus blant norske og internasjonale bilsportutøvere. VLN-fører Kenneth Østvold har imidlertid valgt å ta det fysiske til enda et nytt nivå.
For ved siden av seks til syv årlige løp for norske Møller Bil Motorsport på Nürburgring, så tilbakelegger han nærmere 1000 timer i året på treningssentre, i Tufte-parker eller andre steder hvor det er styrke, kjernemuskulatur og beinhard statisk utholdenhet som gjelder.
95 prosent av øktene føles «ræva»
Skal vi tro Kenneth selv, så er følelsen i 95 prosent av av disse timene, altså rundt 950 timer årlig, «skikkelig ræva».
– Men man må bare stole på du har fem prosent med dager hvor progresjonen og mestringen kommer. Og da vil man bare fortsette, sier Kenneth Østvold til Parc Fermé.
29-åringen fra Hamar er klar for sin niende sesong på rad i de tyske langdistansemesterskapet. I tillegg er han på et såpass sportslig høyt nivå at han så sent som i fjor fikk tilbud om å kjøre gratis på 24-timersløpet på den legendariske banen da hans eget team ikke stilte til start.
15 til 20 timer hver uke
Men selv om han på mange måter har slått seg til ro med sin egen bilsportkarriere, der han stadig er med og kjemper om klasseseire på «Ringen», så har han oppdaget at det å bruke 15 til 20 timer i uka på ren styrketrening, helt for egen maskin, er noe han setter stor pris på. Dette var en interesse han fattet fra 2015 da han fikk inspirasjon via YouTube.
– Det er blitt en stor interesse utenom kjøringa. Veldig stor interesse, sier mannen som ellers jobber som mekaniker.
Øktene varer gjerne tre til fire timer. Uten at han ofte involverer andre eller går på timer. Han kjører alt i egen regi. Studerer teknikk og øvelser på YouTube, og gir seg ikke før han klarer sine delmål. Uansett hvor vondt det måtte gjøre.
I videovinduet øverst kan du se noen klipp fra Kenneths treningsøkter gjennom fjoråret.
– Litt av greia, tror jeg, er at man aldri går tom for progresjon. Man kan alltid bli sterkere på en eller annen måte. Du jager alltid noe nytt, sier han.
Satte banerekord i klassen
Dette er i tillegg god mentaltrening for en som er vant til å kjøre stint på 1,5 time rundt den to mil lange banen i Tyskland.
Selv om han kanskje trener større mengder med fysiske timer enn hva som er direkte fordelaktig nødvendig bak rattet, så merker han hvordan denne hobbyen også gir positive ringvirkninger med kjøredressen på.
– Jeg føler meg roligere, mer avslappet og har enda mer kontroll. Før var jeg litt mer usikker og nervøs. Nå er jeg mer «confiden». Nesten så jeg bare kan slappe av. Klart, man slapper ikke av når man skal pushe rundetider, men det føles ikke så anstrengt og nervepirrende. Og det bidrar til at jeg kjører bedre, mener Østvold, som under sekstimersløpet i fjor høst satte den raskeste rundetiden for TCR-biler på VLN-sløyfa av Nürburgring.
Orker selv på tunge dager
Det å sluntre unna er ikke nødvendigvis så lett. Mest for samvittigheten sin del. All trening er kun av fri vilje, uten at andre rundt ham pusher ham til å trene eller at han er forpliktet til å stille opp.
– Det gjelder å gidde å holde ut når man har dårlige dager. Det går stort sett ganske greit. Som oftest har jeg lyst, mens andre ganger tenker jeg at «i dag så går det ikke». Så da må man omstille seg å gjøre noe annet i stedet og gjøre ting du vet du klarer, sier han.
– Så du har aldri tatt seg sjøl i å sluntre unna?
– Det har vel skjedd at jeg har kommet meg på trening og begynt, også tenkt at dette var så ille at jeg tar meg litt fri. Så da har det blitt en oppvarming på bare en halvtime-tre kvarter, sier Østvold.