Kenneth om R5-satsingen i 2019: – Enkeltseire må være et delmål

Toppklassen i Norge har stort sett dreid seg om Anders Grøndal og Frank Tore Larsen de siste sesongene. Nå vil Kenneth Johnsrød være med på leken.

Publisert

– Mitt interne mål må være pallen sammenlagt i 2019. Jeg har et håp og et ønske om å komme meg opp på nivået til Anders og Frank Tore, mens enkeltseire må være et delmål, sier Kenneth Johnsrød optimistisk og ambisiøst til Parc Fermé.

Kenneth Johnsrød. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Mitt interne mål må være pallen sammenlagt i 2019. Jeg har et håp og et ønske om å komme meg opp på nivået til Anders og Frank Tore, mens enkeltseire må være et delmål, sier Kenneth Johnsrød optimistisk og ambisiøst til Parc Fermé.

Tiden i en eldre Mitsubishi Lancer er nå over. Nå er det R5 for alle pengene. Christian August Selmers tidligere Ford Fiesta er nå tatt over av 32-åringen fra Oslo, som opprinnelig er fra samme trakter som Mads Østberg og Eyvind Brynildsen i Østfold. Ikke uforståelig blir det en helt ny opplevelse å håndtere en slik doning.

Bremser for tidlig

– Du er jo vant til at det dunker og slår og rister, og du har jo tre-fireårs erfaring fra en bil hvor man kjenner hvert eneste lyd og hvert eneste smell. Nå så flyter det bare over. Den første følelsen var at jeg nesten kunne kjørt av et hjul uten å merke det, sier Johnsrød.

Selv om han har farten i kroppen inne, etter å ha vært høyt på topplistene på etappene med klasse 13, så er det likevel en ny verden for ham. Han har skjønt ganske raskt hvor han må utvikle seg og legge om kjørestilen.

– Førsteprioritet må være å treffe på bremsepunktene. Rett og slett tørre å bremse så mye senere. Da tror jeg tempoet mitt vil øke betraktelig. På Romjulsrally så ble det både dobbelbremsing og for så vidt trippelbremsing. Det biter så enormt. Det har dukket opp litt andre fysiske lover som man må utnytte, forteller han.

Babysteg

Derfor blir de første løpene brukt til å få mer erfaring og lære seg å utforske grensene. Han regner ikke med noe toppresultat til å begynne med, selv om ønsket er å være med og kjempe om tidelene utover i sesongen.

– Jeg har studert inboardene nøye. Vi må ta noen babysteg før vi begynner å løpe. Men vi har definitivt vært inne på noe. Så det blir mer setup-forandringer og slikt. Det er jo så mange flere justeringsmuligheter på detaljnivå. I tillegg må bilen kjøres ordentlig, selv om du kjører pent. Eyvind (Brynildsen, journ.anm) fortalte at den blir ganske uggen å kjøre om man kjører den som en Gruppe N-bil, sier Johnsrød.

Vurderer kjøring i Baltikum

Han har et NM-budsjett på cirka 600.000 kroner, og unngår han uforutsette skader, så har han en ekstra buffer til å prøve å kjøre i utlandet. Da ønsker han å dra til Baltikum og kjøre på trakter han har gjort tidligere.

– Da kan du jo plutselig konkurrere mot Oliver Solberg også? 

– Ja, det stemmer det! Det hadde jeg egentlig ikke tenkt på.

– Men du som er 32 år, du kan da umulig sette noe pris på å bli slått av en født i 2001?

– Haha, nei det kan du si. Han har jo nesten ikke kjørt noe særlig bil før, heller, flirer Johnsrød og legger til:

– Neida, selv om jeg har kjørt i noen år, så har han noen tusen timer mer enn meg bak rattet, erkjenner han.

Powered by Labrador CMS