Kenneth lukter på den amerikanske rallydrømmen etter sommerferien

Men først skal han dele startliste med flere av de beste rallyførerne i verden.

Publisert

Det var ikke vanskelig for Kenneth Johnsrød å spå forhånd at 2019-sesongen kom til å bli av det annerledes slaget enn hva han har vært vant til. Med en R5-bil i garasjen står han utstyrsmessig på likere vilkår med de beste rallyførerne her til lands, og kan dermed måle krefter og progresjon mot dem som kjemper om totalseire og NM-medaljer.

Kenneth Johnsrød. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var ikke vanskelig for Kenneth Johnsrød å spå forhånd at 2019-sesongen kom til å bli av det annerledes slaget enn hva han har vært vant til. Med en R5-bil i garasjen står han utstyrsmessig på likere vilkår med de beste rallyførerne her til lands, og kan dermed måle krefter og progresjon mot dem som kjemper om totalseire og NM-medaljer.

Ved siden av dette har Johnsrød andre spennende planer. Først skal han delta i Rally Estland, som de siste dagene har fått enorm oppmerksomhet over påmeldinger fra flere kjente navn i VM-sirkuset. I tillegg ligger alt mer eller mindre til rette for at Johnsrød også skal måle krefter i det amerikanske rallymesterskapet - der hvor blant annet Oliver Solberg kjører.

Får utgifter dekket

Men først bærer det altså til Rally Estland om drøye to uker.

– Årsaken til at jeg meldte meg på var at Birger Gundersen tok kontakt i forbindelse med at Pirelli inviterer en del av de nordiske mesterne over. Anders Grøndal og Frank Tore Larsen kunne ikke stille, og som mester i klasse 13 fikk jeg altså invitasjon. Så det meste er dekket for oss, og løpet vil ikke koste oss noe særlig mer enn en NM-runde, forteller Johnsrød til Parc Fermé om Rally Estland-deltakelsen.

Gleden har derfor vært stor for hver dag han har sett nye oppdateringer på påmeldte førere. Samtlige WRC-team stiller med minst én fører, ettersom de benytter dette løpet som test. Der stiller Esapekka Lappi fra Citroën, Elfyn Evans fra M-Sport, Craig Breen og Andreas Mikkelsen er på plass i hver sin Hyundai mens den store hjemmestjerna Ott Tänak også er på plass i sin Toyota.

Ved siden av dette ble det også kjent at den estiske rallyveteranen Markko Märtin også stiller til start i en Ford Festa WRC.

– Det er jo helt «priceless». Det sies at dette også blir det største arrangementet i hele Baltikum. Det er blant annet en stor festival som er slått sammen med dette arrangementet, så det blir jo fullt Texas der. Samtidig fikk jeg kjenne litt på tilsvarende veier i Litauen i fjor, så jeg vet litt hva som møter meg. Men man må være tøff, for det er både lynraske veier og løst underlag. Jeg har sett litt inboard av Alexey Lukyanuk der, og han er jo klin gærn i tillegg, sier Johnsrød tydelig engasjert og opprømt.

«Fylleprat» endte med seriøs dialog

Men 2019-eventyret ser foreløpig ikke ut til å stoppe der for Johnsrød og kartleser Dyre Erling Fredriksen. Små detaljer gjenstår før han kan sette seg på flyet til Pennsylvania i midten av september for «STPR»-løpet som kjøres i det amerikanske mesterskapet.

I kontakt med den portugisiske rallyguruen Paul Ferreira, som har gjort stor rallysuksess gjennom Racelogic Ltd i USA, har de nå en plan og ambisjon om at Johnsrød skal fraktes over dammen for å få kjøre en av Ferreiras Mitsubishi Lancer Evo 9-biler.

Og kontakten var kanskje av det uortodokse slaget.

– Vi møttes i Litauen i fjor, og jeg kom i kontakt med Paul gjennom en av utøverne som ble invitert til løpet - men som hadde endt opp med en sinnssyk rulling. Jeg møtte ham på en pub senere, hvor jeg lurte på om han kjente noen som kunne hjelpe oss i USA. Etterpå tenkte jeg at dette bare var en klassisk fylleprat, men et par dager snere fikk jeg en melding om at vi hadde mer å prate om, sier Johnsrød.

Håper på nye USA-sjanser

Kenneth Johnsrød ble i fjor norgesmester for eldre firehjulsdrevne rallybiler med en Mitsubishi Lancer Evo 9. Dersom USA-kjøringen i høst går etter planen, skal han stille i en bil som ikke er helt ulik den han selv har kjørt. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Etterhvert som kontakten tiltok med Ferreira, så jobbes det nå i USA med å hjelpe Johnsrød til å få til en deltakelse. Drømmen og målet for Johnsrød er at han kan vise seg fram såpass i USA og bidra til å skape en oppmerksomhet som vil gi ham flere sjanser - kanskje uten å måtte skrape sammen alt av sponsormidler på egenhånd.

– Jeg har hatt en drøm i mange år om å kjøre der borte. Nå har jo lille Oliver kommet oss litt forkjøpet, hehe, men jeg har drømt om det lenge og lurt på hvordan det er å kjøre der. Samtidig er sponsormarkedet litt annerledes, og hvis man gjør det bra, så er det lettere å få navnet sitt på radaren til noen der, sier Johnsrød.

Bilen han skal kjøre kan sammenliknes med Klasse 13-bilen han kjørte i Norge i fjor. Klassen heter såkalt «Open light», og er ikke samme klasse som Solberg kjører. Samtidig er regelverket relativt fritt.

– Her har de blant annet en 2,2-liters motor og sekvensiell kasse, hvor bilen også er lettet en del. Så det blir en slags Klasse 13-variant, konstaterer Johnsrød.

Powered by Labrador CMS