Kenneth fant fram godfølelsen i bilen han nå har lagt ut for salg
Han har ikke hengt med i Rally-NM, men da det skulle kjempes om gull i bakkeløp fant Kenneth Johnsrød fram et helt annet tempo.
– Endelig kunne jeg vippe Grøndal av tronen som han har sitti på i så mange år nå, sa en særdeles stolt Kenneth Johnsrød til Parc Fermé etter Bakkeløp-NM på Lillehammer sist helg.
Selv hadde de tre bestetider hver, og tre andretider hver. Det var ingen tvil om hvem kampen om gullet i den firehjulsdrevne rallyklassen stod i mellom, og alle odds - gitt historikken - pekte i retning Grøndal. Men av de to bestetidene Johnsrød satte, så ble det også dagens bestetid - som kronet han med seier.
Fikk teori ut i praksis
Ikke bare én gang, men to ganger, og med det tok han rallykongen av norsk bakkeløp da det gjaldt som mest.
– Det var «close race» hele veien. Jeg måtte prøve meg litt fram, men ville ikke gjøre for store endringer på bilen, sier Johnsrød.
I rallyløypa har han vært stort sett et godt stykke bak R5-toppen, og ikke helt knekt den aller siste koden som må til for å kjempe om potensielle seire. I bakkeløp var det altså annerledes. Johnsrød har en enkel teori og forklaring på hvorfor han behersket denne disiplinen vesentlig bedre enn rallyen.
– Det er jo mangel på trening det står på, og det å skaffe seg den «confidencen» som du raskere og enklere får i bakkeløp. Her får man analysert sving på sving og får gjort ting mer riktig. Jeg mener jo at jeg kan teorien på hvordan man skal kjøre fort med dette, men det er enklere å få ut i praksis i bakkeløp enn i rally. Så nå fikk jeg bevist at jeg kan være blant de raskeste når jeg får teori ut i praksis, sier 33-åringen fra Østfold.
Fristet av Hyundai
Han gir likevel ikke opp rallydrømmen, selv om de ultimate toppresultatene han hadde håpet på har uteblitt foreløpig i rallyløypa. Likevel ligger altså bilen ute for salg, bilen han akkurat har innkassert et NM-gull med.
– Den gikk vel 50.000 opp i pris nå, gjorde den ikke, flirer Johnsrød.
– Neida, det er ingen dramatikk i at den er lagt ut for salg, og jeg er ikke desperat etter å selge. Så jeg lar den ikke gå for slik og ingenting. Da jeg kjøpte den bestemte jeg meg for å ha den over et to-års-perspektiv. Får jeg ikke solgt den nå etter to år, så fortsetter jeg å kjøre med den. Vi har fortsatt mye å utforske og de ner fortsatt rask nok til å ta seire. Den holder seg fortsatt godt i pris, og det er fremdeles en god bil, så derfor tenker vi at det er en god timing å prøve å selge den nå.
– Men hvis du selger, hva skjer etter et eventuelt salg?
– Alt er åpent, men jeg har lagt en liten forkjærlighet for Hyundai. Ingen andre har det her, og jeg syns det er kult at Hyundai nå har satset på bilen. Den er også litt lavere priset enn Skoda og Volkswagen, så vi får se. Først må jeg få solgt bilen nå for det jeg skal ha, sier han.