Kanonstart til ingen nytte - men Marius håper han får vist frem farten bedre ved neste forsøk
Marius Nakken fikk strøket sine tre beste tider i kvalifiseringen, og er ikke spesielt imponert over alle straffene. Nå håper han å luke ut ugressene som har lugget gjennom helgen.
Det var duket for den andre runden av Porsche Supercup etter at de sesongstartet i Monaco i slutten av mai, og som seg hør og bør var Marius Nakken og Roar Lindland på plass som de to faste norske på griden.
Red Bull Ring er en bane Nakken i utgangspunktet trives godt på og kjenner godt fra før, og naturlig nok var det ønskelig å bevise at han er å regne med på denne banen. Det skal kjøres løp her to helger på rad, på lik linje med Formel 1, og det ble med en 13. plass for Nakken i det første løpet i Østerrike.
Han hadde dog en knallstart fra 15. startspor og var raskt oppe på tiendeplass før han falt ned igjen, men fikk bevist utover i løpet at han fortsatt holder god fart i løpssituasjon.
– Det var et greit løp. Vi har egentlig hatt bra fart på helgen, men tre av de raskeste rundene ble fjernet i kvalifiseringen. Så egentlig burde vi startet på en tiendeplass. Farta har vært bra gjennom hele helgen, sier Marius Nakken til V Sport etter at Formel 1-løpet var over søndag ettermiddag.
Forøvrig endte han på plassen foran Roar Lindland, som ble nummer 14 og nok en gang bestemann i ProAm-klassen. Banegrensene har vært en utfordring for flere førere i alle klasser denne helgen, og i likhet med fem andre førere fikk de tidsstraffer for å bryte den. Nakken fikk fem sekunders straff, mens eksempelvis en fører som Dylan Pereira - som Nakken konkurrerte mot i store deler av løpet - ble henvist til 25. plass med hele 40 sekunders straff på grunn av at han brøt banegrensene.
Og Nakken håper helgens løp for hans del på mange måter var en god oppvarming og innkjøring til det neste forsøket på samme bane førstkommende helg igjen.
– Jeg har gode forventninger til det neste løpet. De fleste konkurrentene har vært på Red Bull Ring seks dager allerede, mens dette ble min første test. Vi viser god fart allerede, så jeg håper vi kan kjempe enda høyere opp neste løp, sier sunnmøringen.
Overfor Parc Fermé legger han ikke skjul på at de strenge banegrensene, hvor man ikke skal ligge mye utenfor selve asfalten og eventuelt kerbsen av banen, gjør at mange både får slettet rundetider og pådrar seg tidsstraffer ved flere gangers forseelse.
– Vi fikk fjernet de tre beste rundene fra kvaliseringen, men vi mener det er feil vurdering. Problemet er at det hele er lotto, og at noen slipper unna. Men løpsfarten var veldig bra, og det beste er at vi hadde farten til Pereira i løpet, sier han.