Skjebnehøst for Parc Fermé – nå er det alt eller ingenting for framtiden vår

Vi klarer knapt å utnytte potensialet vi egentlig sitter på, så det er nå eller aldri dersom Parc Fermé skal ha en sikker framtid.

Publisert

Mye har skjedd siden 2017, i både positiv og negativ retning. Først og fremst det positive. For det tok ikke mange ukene fra vi startet med å være en nokså lettbeint og ikke altfor seriøs aktør som produserte bilsportinnhold, til at vi ble en rendyrket og helprofesjonell medieplattform tuftet på bunnsolide journalistiske metoder og prinsipper.

(Foto: Mats Slaastad Birkelund)

Mye har skjedd siden 2017, i både positiv og negativ retning. Først og fremst det positive. For det tok ikke mange ukene fra vi startet med å være en nokså lettbeint og ikke altfor seriøs aktør som produserte bilsportinnhold, til at vi ble en rendyrket og helprofesjonell medieplattform tuftet på bunnsolide journalistiske metoder og prinsipper.

Vi har produsert over 4000 artikler, reportasjer og notiser og publisert mer enn 10.000 bilder - og på det mest solide var vi stabilt mellom 25. og 30.000 unike lesere per måned. Vi er blitt en troverdig fagkilde for de største mediehusene i Norge i deres stadige ekspansjon av stoff om bilsport, og vi har fått et fotfeste og et nettverk både nasjonalt og internasjonalt som vi aldri kunne forestilt oss for fire år siden.

Dette har vi klart uten ha de største økonomiske marginene å gå på, og det siste året har abonnementsinntektene båret så å si hele budsjettet vårt, og det er helt og holdent lesernes skyld og fortjeneste at vi fortsatt eksisterer. Det skal du ta til deg dersom du er av abonnentene våre.

Vi har mistet over en halv million i annonseinntekter bare det siste året, og livssituasjonen til undertegnede er forandret såpass at det ikke lenger er kapasitet til å jobbe bortimot 3000 arbeidstimer i året, en arbeidsmengde som ble lagt ned de første 2,5 årene. De fleste skjønner at en slik mengde arbeid ikke er bærekraftig og sunt over tid.

Det tok oss et halvt år å vurdere og undersøke om det var noe poeng i å gå for abonnementsbasert innhold, og gjøre stoffet eksklusivt for de som ønsket å betale for det, eller om det ville være døden for oss. Annonseinntektene var uansett alene ikke nok til å være bærekraftig for oss. Så det var egentlig bare én løsning hvis vi ikke skulle gi oss etter 2018.

Vi tok sjansen, og responsen ble mer eller mindre utelukkende positiv sammenliknet med hva andre tradisjonelle aviser har opplevd i en slik overgangsfase. Aksepten har blitt stadig større, og vi merker en gradvis voksende betalingsvilje til tross for at vi har stagnert på utviklingen av stoffet vårt. 

To store slag i ansiktet har gjort at vi likevel ikke burde eksistert i dag. Og vi opplevde også hvor sårbare vi kunne være. Serverkrasjen høsten 2019 kom på verst tenkelige tidspunkt hvor vi hadde etablert en god vekst av abonnenter mens vi fortsatt hadde høy arbeidskapasitet. Det tok oss 1,5 måned å komme tilbake igjen. Et halvt år senere kom koronaen og tømte oss for både annonseinntekter, innhold å skrive om og andre ressurser forøvrig, kombinert med en planlagt foreldrepermisjon i akkurat dette tidsrommet. Vi burde vært slått konkurs, ikke bare én, men to ganger.

Men vi er her fremdeles. Tro det eller ei.

Likevel, både Parc Fermé - men først og fremst leserne og målgruppa - fortjener at vi leverer fra oss mye bedre stoff enn hva vi presterer i dag. Vi holder det gående, og folk er stort sett fornøyde. Men vi er ikke fornøyde. Det er ekstremt mange saker, intervjuer, arrangementer, undersøkelser og analyser vi bevisst ikke får tatt tak i og jobbet med, fordi vi må være selektive på hvordan arbeidskapasiteten fordeles. At vi i det hele tatt fortsetter å ha abonnementsinntekter, til tross for at vi ikke lenger klarer å produsere det antallet saker som holder de store og flotte lesertallene oppe, gjør at vi mener dere fortjener bedre.

Og det har vi forutsetninger for, så lenge vi klarer å få økt arbeidsmengden og styrket rutinene våre ytterligere.

Derfor blir denne høsten ekstremt viktig for oss, og vi må gjøre en viktigere jobb i kulissene enn noen gang. Vi er per i dag ikke mer enn rundt 600 betalende årsabonnenter og rundt 250 aktive månedsabonnenter - mens vårt hårete mål på sikt har vært minimum 5000 betalende årsabonnenter. Vi har ikke sett på dette som umulig når vi på bare et år hadde nesten 30.000 faste lesere, før vi tok konsekvensen av å miste trafikk på grunn av abonnementssaker. 

Det skisserte antallet abonnenter vil alene sikre en omsetning som gir oss minst tre hele årsverk i tillegg til større frilansrammer og mer kapasitet til å investere i et bedre produkt. Da kan vi ha en større kontinuerlig oppdatering av en større bredde bilsport, både nasjonalt og internasjonalt, og vi kan få gjort enda flere intervjuer og reportasjer per arrangement vi kan overvære. Og det er når vi først er der vi virkelig kan si oss fornøyde med hva vi kan levere.

Tekniske løsninger og kundeservice var et svært undervurdert emne da vi valgte å gå for abonnementsløsning. Vi trodde dette skulle være mer strømlinjeformet enn som så. Men som en liten og uerfaren bedrift med smalt budsjett opplevde vi tidlig hvordan vi kan bli lurt av relativt seriøse aktører med de beste intensjoner, og vi har helt siden starten av abonnementstjenestene slukket tekniske småbranner hele veien fordi vi ikke har hatt kapasitet til å bruke ressurser på dette eksternt. Du har kanskje lurt på hvorfor du plutselig ikke har tilgang til en sak, eller hvorfor du hele tiden logges ut? Vel - du er ikke alene. Vi har disse utfordingene tilnærmet daglig, og skal vi være takknemlige og kjenne oss fortjente til å ha betalende abonnenter, så er så rask og smidig kundeservice det minste vi kan levere.

Første steg inn i en ny og lysere framtid for Parc Fermé blir å få flyttet hele nettsideplattformen, få nye tekniske løsninger med kontinuerlig support fra fagkyndige folk og ikke minst få skapt en større stabilitet for deg som leser og abonnent. Brukeropplevelsen vil også være mye bedre både for dere som bruker siden og for oss som jobber med den. Dette er alene en kostnad på rundt 150.000 kroner innledningsvis det første året, og målet er at vi kan få til dette fra 2022. Aller helst før. Men de kronene finnes ikke i vårt budsjett, og for min egen del er alt av private investeringsmarginer til nettsiden allerede tømt.

Derfor blir mye av jobben i kulissene mot neste år å skaffe investorer som tør å satse på oss. Timingen er bedre enn noen sinne. Det er voksende abonnementstall som åpenbart bekrefter at etterspørselen for seriøs journalistikk om bilsport er til stede, og vi går inn i en svært spennende tid på den sportslige arenaen, både nasjonalt og internasjonalt, hvor timingen ikke kunne vært bedre for å ha en plattform som Parc Fermé er blitt over de siste årene.

Skal vi ha en framtid etter at siste årsabonnement har gått ut, så er vi avhengig av å lykkes denne høsten. Vi har budsjettall for framtiden som minner om relativt hardtsatsende bilsportkarrierer, som vi er nødt til å nå hvis Parc Fermé skal eksistere i overskuelig framtid. Derfor setter vi inn et siste støt denne høsten, så krysser vi fingrene for at dette går veien for både oss og dere.

Ha en god motorsporthøst videre!

Powered by Labrador CMS