Parc Fermé-journalen: Slik påvirkes driften vår av coronaviruset

Elfyn Evans. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Både god og dårlig timing for Parc Fermé at samfunnssituasjonen er totalt forandret etter det massive COVID-19-utbruddet.

Du syns det kanskje er mer stille her om dagen enn tidligere? Joda, det har du rett i. Det skyldes ikke nødvendigvis coronaviruset alene.

For økonomien til selskapet var det uansett svært god timing at undertegnede er i foreldrepermisjon. Dette skal jeg være på 80 prosent basis fram til 19. juni. 20 prosent er fortsatt forbeholdt arbeidsplassen, slik at jeg fortsatt kan holde trafikken vedlike i noen grad.

Men vi kan fortsatt gå konkurs vi også, som alle andre. Forhåpentligvis er ikke vi i den største faresonen.

Vår største utfordring er ikke bare at vi mest sannsynlig ikke får til det eksterne vikariatbidraget fra april som vi hadde håpet på i samme omfang. Men det er jo knapt noe motorsport å skrive om også nå. Det vil si, det som er av relevans og aktualitet om dagen – og det som således drar den tyngste trafikken – det handler kun om corona. Og ikke bare blir man kanskje i overkant mett på corona, men det blir jo mindre og mindre nyhetsverdi av viruset også. Ingen ting er lenger overraskende eller sensasjonelt.

Da de første Formel E-løpene i Asia ble rammet av coronaen, så hadde det høy sensasjons- og nyhetsfaktor hos oss. At 24-timersløpet på Le Mans nå utsettes med tre måneder, for eksempel, eller at Formel 1-sesongen mest sannsynlig ikke starter før tidligst i juni, det er knapt noen stor sensasjon lengre.

Vi har fortsatt mange tidløse saker på lager, som vi får prøve å få ut til passende timing. Men jeg må også være nøye med hvor mye jeg kan jobbe innenfor den 20-prosenten jeg har «lov til» og kapasitet til under permisjonen nå som vi må begrense planene for ekstrakapasiteten.

Uansett selges det svært lite abonnement om dagen. Forståelig nok. Å starte dialog og forhandlinger hos annonsører er det ikke noe poeng i under disse usikre økonomiske tider for alle bedrifter. Forståelig nok.

Derfor kan også Parc Fermé AS slite når permisjonstiden min er over og vi er på økonomisk etterskudd selv om selskapet mest sannsynlig vil være likvid også om tre måneder. Det avhenger selvsagt at vi har aktualitet å produsere, men vi er også i en posisjon nå hvor vi kan prøve å fokusere på de tidløse og gode historiene som i hvert fall skaper betalingsvilje for abonnentene.

Men de sakene kreves også mer jobb enn hva vi har kapasitet til innenfor 20 prosent om dagen. Så tiden vil vise.

Men vi består enda, vi kommer fortsatt til å ha daglige oppdateringer og vi skal etterstrebe så langt det lar seg gjøre å gi valuta for pengene i form av gode, unike, eksklusive og forhåpentligvis helt coronafrie historier.

I mellomtiden – pass på hverandre, følg alle råd og anbefalinger fra de offentlige, unngå at nære, kjære, kjente og ukjente i risikosonen blir smittet, så kommer både Parc Fermé, bilsporten og samfunnet tilbake – friske og raske alle mann!

Støtt oss og få tilgang til all vår journalistikk ved å tegne et abonnement