Nå setter vi inn støtet mens vi kan – slik blir «nye» Parc Fermé

(Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool og Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det begynner å skje ting i kulissene av Parc Fermé, og aldri før har vi kjent på en så stor spenning knyttet til dette.

I vår forrige interne oppdatering på driften av nettsiden og selskapet, så var vi åpne om at vi hadde et mål om å skaffe én eller flere investorer ved siden av alt annet arbeid som kreves for å holde omsetningen oppe og driftsresultatet på plussiden etter at vi hadde et sekssifret underskudd første året vi satset som et AS.

Foreløpig har vi ikke kommet noe nærmere vedrørende investorløsninger som kan bidra til å sikre rammene for den satsingen vi mener produktet og målgruppen til Parc Fermé fortjener, men vi vil ikke sitte på gjerdet eller jobbe forgjeves uten å sette nye planer og ambisjoner mer ut til live. Og vise i praksis hva vi mener med gigantpotensialet vi sitter på.

Derfor har vi nå satt alle kluter med det lille vi har og lille vi har skaffet, til det som snart blir en – kall det gjerne storstilt – relansering og reprofilering av hele nettsiden. Vi har vokst oss ut fra dagens plattform, og vi trenger en restart hvis vi skal være teknisk skodd til å komme på det nivået vi har ambisjoner om.

Parc Fermé er i dag driftet på hjemmesnekrede løsninger og eksterne tjenester som egentlig koster mer enn det smaker. Dette var også konsekvensen av å drifte en nettavis med funksjonaliteter som ikke er utprøvd fra andre i bransjen, hvor vi som et lite selskap veslevoksent nok skulle bane vei for det vi mener er en fremtidsrettet måte å drifte nettavis på, i alle fall innenfor nisjesegmentet i mediebransjen. I praksis har vi erfart at innsatsen og visjonen som er lagt ned i to tunge og krevende år i praksis har vært å brøyte hele Smådøla med en stekespade. Vi fikk aldri brøytebilene med oss.

Vi klarte ikke overbevise med enkeltbetalinger av saker, det tok oss over ett år før vi fikk implementert de automatiske betalingene og innloggingen via Vipps – og den tekniske grunnmuren på dette systemet slo for sprekker allerede fra første dag, som til slutt resulterte i en gedingen serverknekk høsten i 2019, før vi knapt rakk å komme oss opp i knestående før koronaviruset slo til for fullt.

Sett i ettertid gjorde vi også direkte feil avgjørelser på hvilke tjenester og råd vi tok til oss når dette skulle utvikles teknisk. Dette som en følge av total mangel på erfaring og kunnskap helt i startfasen av Parc Fermé AS, naturlig nok, og mye av feilskjærene i de tekniske investeringene har hengt ved oss hele veien etter at vi – ja rett og slett – ble lurt fra enkelte aktører og rådgivere. Vi hadde i alle fall verken pondus eller økonomiske muskler til å få løst det, og endte med å holde dette gående som en provisorisk fikset bilcrossbil med vedvarende bruk av gaffateip og strips.

Dette har jo stjålet redaksjonell kapasitet som ellers skulle gått til innholdsproduksjonen og videre utvikling av produktet når man kun har råd til å ha én mann ved roret. Eneste veien ut av dette er å starte teknisk på scratch etter svært nøye research og et bredt spekter av råd og tilbakemeldinger, og nå starter vi altså helt på scratch, som et siste krampetak med en fortsatt optimisme på hva vi kan få til.

Den nye nettsideplattformen er første leddet i det vi kaller en helprofesjonalisering av Parc Fermé som nettsted og mediekanal. Alle hjemmesnekrede tekniske løsninger med amatørkvalitet og derav stor sårbarhet blir nå borte. Vi innlemmes nå i et system som er velutviklet av og for flere av de største og mest solide medieaktørene i Norge, deriblant TV 2 og Dagbladet som de aller største.

Vi vil få et visuelt uttrykk som blir vesentlig mer strømlinjeformet og profesjonelt enn i dag, og planen er at vi kan utvikle en ny strategi på hvilke saker vi kan prioritere og hvordan vi kan løse dem, uten at det heller i innledningsfasen vil gå på akkord med den kapasiteten vi per i dag har med kun ett årsverk. Vi kommer også derfor til å oppfordre dere som lesere til å bruke den nye forsiden vår enda mer, da den vil bli mer innholdsrik og dynamisk enn tidligere – selv om publisering i sosiale medier fortsatt er det viktigste leddet til å minne dere på å gå inn på siden.

Men dere som abonnenter og sluttbrukere skal nå få en bedre opplevelse av å være på Parc Fermé. Forhåpentligvis har du for siste gang etterspurt hvorfor du blir logget ut helt plutselig, hvorfor du ikke kommer tilbake til saken automatisk etter å ha logget inn eller hvorfor du ikke får umiddelbar tilgang på innholdet du som abonnent har betalt for. Vi får også fortsette med Vipps-strategien vår som har vært særdeles vellykket, jeg vil kanskje si den mest vellykkede betalingsstrategien i norsk mediebransje det siste året, også håper jeg at overgangsfasen går så knirkefritt som vi selv er forespeilet etter flere møter og demonstrasjoner, slik at du som abonnent ikke merker noe i forhold til den tilgangen du allerede har betalt for. Om du ikke er abonnent per i dag, så håper vi jo inderlig at denne relanseringen gir deg en grunn til å abonnere.

For oss som redaksjon, eller meg individuelt ettersom det tross alt kun er én person som holder dette gående enn så lenge, så fritas jeg fra enormt mange ikke-produktive oppgaver. Når den nye siden er oppe og går, så vil jeg slippe å tenke på alt av oppdateringer, feilmeldinger og justeringer som hele tiden må gjøres med alle feilene som har vedvart helt siden 2019 og således også gått utover produktet som i mine individuelle øyne har stagnert helt i utvikling siden slutten av 2019 og starten av 2020. Det er betalingsviljen på det vi har hatt mulighet til å lage som har holdt oss oppe, og mer takknemlig overfor lojale lesere og abonnenter kan jeg ikke få blitt.

De siste formelle avtalene med leverandørene er gjort, og oppbyggingen av «Parc Fermé 2.0» starter denne uken. Vi skal forsikre oss om at det skal prøves og feiles godt før vi «går live», men ettersom dette krever sin tid tid – så kan det også forklare hvorfor vi en periode den neste uka eller neste ukene har litt mindre frekvens på innholdet vårt enn ellers. Men, da får vi også spart opp mange godbiter som vi vil publisere parallelt med relanseringen.

Vi kan i denne fasen også garantere at vi til tross for en ny, stor investering, ikke endrer på prisene på års- og månedsabonnement i første omgang. De forblir henholdsvis 699,- og 99,-. Rekkevidden og kundepotensialet som er opparbeidet over snart fem år skal være mer enn nok til at dette prisnivået vil kunne gi oss den romsligheten som trengs for å utvikle oss slik vi ønsker.

Vi kommer til å innlemme et nytt abonnement for kvartaler av året sammen med halvårsabonnementet, slik at vi øker alternativene for tilgangen som ønskes, selv om det er billigst for deg som bruker og sikrest for vår likviditet å gå for årsabonnementet. Hvordan prisingen her blir er ikke helt landet enda, men naturlig nok en mellomting av års- og månedstilgang.

Kort oppsummert; den store revolusjonen i våre øyne er igang. Vi har større tro enn på lenge på at dette er det riktige å gjøre, at dette gir lesere en ny grunn til å abonnere på oss, at annonsørene finner veien tilbake etter en tung koronaperiode – og er vi riktig så heldige og spiller kortene riktig nå, så skal vi ikke se om en og annen også tør å investere i oss.

Takk igjen for oppmerksomheten, takk igjen for tålmodigheten og ikke minst takk for at du leser og bruker Parc Fermé.