Halvårsrapport fra Parc Fermé: Slik skal vi forsøke å unngå konkurs

Pandemien har gått hardere utover oss enn først antatt, men forhåpentligvis vet vi om kort tid hvordan veien blir videre.

Publisert

Nå og da føler vi det er greit å gi trofaste lesere en oppdatering om hvordan tingenes tilstand ligger an for Parc Fermé også som selskap og bedrift. Vi har jublet og klappet oss selv på skuldra over fortløpende rekorder, men vi har også valgt å være åpne og ærlige da det har buttet imot. 

Redaktør og daglig leder Simen Næss Hagen i intervju med David Coulthard under den internasjonale Autosport-messen i Birmingham i januar. Foreløpig er dette den eneste reportasjereisen til utlandet for Parc Fermé i år. (Foto: Matt Bishop)

Nå og da føler vi det er greit å gi trofaste lesere en oppdatering om hvordan tingenes tilstand ligger an for Parc Fermé også som selskap og bedrift. Vi har jublet og klappet oss selv på skuldra over fortløpende rekorder, men vi har også valgt å være åpne og ærlige da det har buttet imot. 

For eksempel en nærmere to måneder lang periode med uforutsett serverkollaps og store tapte inntekter i fjor høst, og i år en kombinasjon av pålagt foreldrepermisjon midt i koronakrisen som rett og slett satte en full stopp i produksjonen vår hittil i år. Plutselig hadde vi null ressurser til å fylle inn vikariatet vi hadde jobbet hele vinteren med å ordne. Disse selskapsmessige nedturene har gått hardt utover et allerede marginalt budsjett, som igjen har påvirket hvor mye vi har klart å komme tilbake igjen med optimalt innhold som annonsører og abonnenter er villige til å betale for.

Både feilslåtte investeringer i ulike tekniske løsninger for nettsiden, samt store tapte inntekter fra både tilbaketrukne annonsører og prognosebaserte abonnementskroner, har gjort at vi i år for første gang har begynt å ane en viss uro over hvordan framtiden til Parc Fermé blir. Fra starten tok det oss under ett år å innse at det er en interesse og etterspørsel i denne målgruppen for et uavhengig journalistisk produkt med bilsporten i fokus, og hele 2018 og første halvdel av 2019 bekreftet at dette er et produkt som i utgangspunktet bør kunne ha en lysende framtid. Ikke minst med tanke på den spennende fasen vi er inne i nå, med mange unge og lovende utøvere som kan skape en ny folkeinteresse for bilsporten om få år.

Vi har fremdeles troen, og går på sommeren og starten på høsten med optimisme. I alle fall en forsiktig optimisme for å unngå den største naiviteten. Foreldrepermisjonen er over, bilsporten er sakte men sikkert på vei tilbake igjen for fullt - både i Norge og utlandet - og de neste få månedene vil gi oss et bilde på hvordan framtiden vår blir. Med unntak av at undertegnede fortsatt er i en flytteprosess til ny bolig der prosessen ikke er helt avsluttet enda, så blir det full gass med full anti-lag på fra oss utover høsten. Forhåpentligvis med nok ressurser til at vi kan være flere som produserer innhold.

Sammenliknet med mange andre mediehus har responsen på vår abonnementsløsning vært svært, svært positiv. Den negative feedbacken var ikke så stor som først fryktet, og har vi levd godt med og reagert med forståelse og konstruktivitet på skepsisen, og nå er denne tilsynelatende skepsisen med få unntak blitt helt borte. For hadde vi ikke satt igang med abonnementsløsning i 2019, så hadde uansett ikke Parc Fermé eksistert i dag. Det er helt sikkert. Men vi er fortsatt langt fra målstreken.

For vi har nå tapt betydelige sekssifrede beløp i vårt budsjett, først og fremst i uforutsette tapte annonsekroner som ved siden av abonnementsomsetningen utgjør de viktigste inntektskildene. Og skulle vi fortsatt i denne farta så er det også sekssifrede beløp vi snakker i manglende abonnementsinntekter om vi ikke klarer å snu skuta. Sistnevnte er ikke så rart - det har vært lite å abonnere på fra slutten av april til starten av juli. Et ideelt budsjett for oss, med eksterne ressurser, mer reisevirksomhet og enda mer gjennomførte tekniske løsninger, strekker seg faktisk langt over millionen. Per i dag er vi altfor langt unna dette - i stedet frykter vi en reell konkurs.

Vi forsøker å jobbe som en seriøs bedrift på linje med alle andre bedrifter som jobber for positive årsresultater. Foreløpig er tallene blodrøde. Men vi har vært forsiktige med å tigge og være desperate. Vi kommer imidlertid med denne rapporten for å bevisstgjøre alvoret av situasjonen vi er i. Vi er i skrivende stund kun litt over 450 betalende årsabonnenter, og aktive månedsabonnenter i skrivende stund er ikke mer enn såvidt 50. Dette er tall som må mangedobles med god margin, og vel så det - sammen med vesentlig større annonseinntekter enn vi hadde i fjor - dersom Parc Fermé både skal komme unna med positivt årsresultat, og fortsette å ha noe å vokse videre på i framtiden. Vi lå stabilt på 20. til 30.000 unike lesere da alt var åpent hos oss. At kun cirka to prosent av disse leserne foreløpig har betalt for det eksklusive innholdet illustrerer også utfordringene vi står overfor. Om vi så hadde klart å øke tallet ti prosent, så er vi plutselig i en helt annen situasjon med større romslighet for enda større utvikling.

Det er fortsatt risiko for at Parc Fermé kanskje ikke har livets rett når vi skriver 2021 på kalenderen. Men under har vi følgende oppskrift på hvordan vi skal jobbe hardt, forhåpentligvis med god gehør fra annonsører og abonnenter, for at vi kan eksistere i mange år. Forhåpentligvis kan vi vokse slik vi hele tiden har ønsket, og med det stille sterkere enn noen gang for å følge opp den svært spennende utviklingen vi har også med norsk bilsport og norske bilsportutøvere.

1) Bredere produksjon og større abonnementssalg

Dette går gjerne hånd i hånd; får vi fart på produksjonen av godt og eksklusivt innhold, slik vi skal ha kompetanse på, så vil også abonnementsinntektene øke. Men strander abonnementsinntektene, og ressursene for å opprettholde produksjonen forsvinner, så er det dessverre det klikkbaserte innholdet som får førsteprioritet, for å holde noe av grunntrafikken og interessen oppe.

Men unike historier og eksklusivitet på det aktuelle, gjerne fra bredden av norsk bilsport, er altså det som gir oss kvalitetsstempelet vi har vært så heldige å ha fått fra mange. Derfor er det bare å minne om at abonnementsinntektene er det som utgjør den definitive forskjellen, og på knappene under er altså veien kort til å sikre seg ulike abonnementsløsninger. Nå også med automatisk fornyelse, som vi endelig fikk på plass i vår - ironisk nok uka før koronaen slo til i Norge.

2) Forenklet oversikt over annonsetilbud

Vi startet med å være et helt og holdent annonsefinansiert hobbyprosjekt, men i sterk konkurranse med sosiale medier og generelt et ustabilt marked vil det variere ekstremt hvor mange annonsører vi skaffer og hvor stor annonseomsetning det er mulig å oppdrive. Vi har også nylig mistet annonseinntekter for nærmere 200.000 kroner direkte som følge av koronakrisen. I utgangspunktet har markedsverdien ofte vært vanskelig å sette for vårt produkt - og prisene har ofte vært litt med fingeren i været basert på tidligere salg og hyggelige rabatter, men nå har vi også utarbeidet med en kalkulator med hva annonsevisningene objektivt sett er verdt basert på kalkyler vi har fått fra flere kilder i mediebransjen.

Kalkulatoren finner du under her, og vi setter gjerne sammen et tilbud til deg som annonsør ut ifra hva du ønsker å oppnå av visninger og/eller har budsjett til. Ta gjerne kontakt på e-post, vi kommer også tilbake med en enda mer oversiktlig og enklere bestillingsportal senere.

[CP_CALCULATED_FIELDS id="6" ]

3) PDF-artiklene kan ha større verdi enn du tror

Vi opprettet tidligere en mulighet for å kunne kjøpe ut artiklene våre i PDF-format. Hensikten med dette var først og fremst at innholdet da vil distribueres i et visuelt papirformat, som ofte har vært det beste formatet til enten å dele ut til sponsorer, bruke i presentasjoner, putte i scrapbook-samlingen av mediaomtale eller henge opp på kjøleskapet. For mange aktive har nemlig omtalen vi bidrar med stor verdi på denne måten.

Ved salg av PDF-artikler forebygger det også uautorisert skjermdump og copy-paste av abonnementsbasert innhold utenom deling av selve linkene (deling av linker er vi for så vidt glad for). Dette skjer fra tid til annen, både hos oss og andre mediehus som har eksklusivt abonnementsinnhold. Ikke bare undergraver det verdien ved innholdet som utløses gjennom abonnementsinntekter, men uavklart deling av innhold er også i strid med åndsverksloven - som vi er svært nøye på å etterkomme, både hva gjelder deling av bilder og tekst.

I vilkårene for PDF-artiklene gir vi også kunden nettopp tillatelse til videre deling av innholdet i sin helhet gjennom PDF-produktet. Derfor håper vi at de som ønsker å dele omtalen av seg selv til personer som ellers ikke har noe behov for abonnement hos oss derfor vil gå veien om PDF-produktet vi tilbyr. Det er en potensielt god inntektskilde for oss, og det forhindrer også kjedelige reaksjoner fra oss.

Bestilling av innhold i PDF-format kan gjøres her!

Forhåpentligvis vil disse tiltakene og tilbudene vi stiller opp med unngå at vi sendes til konkursens mørke kjeller. I tillegg til at det vil gå markant utover undertegnedes personlige ansvar som eier, daglig leder og styreleder, så vil også omtalen av norsk og internasjonal bilsport forsvinne i dagens format med den kvaliteten vi etterstreber å levere.

Ha en strålende kommende bilsporthøst! Vi krysser fingre og tær for at alle både holder seg friske, holder avstand og følger alle råd og tiltak for å unngå spredning, og ikke minst håper vi at alle enkeltpersoner og bedrifter som har slitt økonomisk under pandemien - i likhet med oss - kommer seg opp på beina og får oppleve bilsporten fra sin beste side!

PS! De beste reportasjene kommer ofte fra gode tips av dere der ute. Vi har opprettet en ny e-post for mottak av tips; redaksjonen@parcferme.no.

Powered by Labrador CMS