Godt nytt år – og takk til alle lesere for at vi får fortsette også i 2021

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det begynner å bli en oppbrukt fase at 2020 har vært et merkelig år. Men det er greit å understreke det først som sist. At ingenting kan egentlig sammenliknes med det året vi akkurat har vært igjennom, både sportslig, men ikke minst samfunnsmessig.

Bilsporten banet vei tidlig i dette spesielle koronaåret etter at nedstegningen i mars satte en bråstopp for det meste. Bilsporten banet veien, både nasjonalt og internasjonalt.

Globalt sett var Formel 1 det første internasjonale idrettsmesterskapet som satte igang arrangementer på tvers av landegrensene, og satte på mange måter standarden for hvordan idrettsarrangementer kan gjennomføres publikumsfritt under et særs strengt koronaregime. Det førte til at etterhvert andre mesterskap kunne holde arrangement på tvers av landegrenser – og spesielt i Formel 1 hadde vi tross alt svært få smittetilfeller i forhold til antall gjennomførte tester. Så får det bli med tilfeldighetene at tre store stjerner, Sergio Perez, Lance Stroll og Lewis Hamilton i tillegg til en rekke andre Formel 1-personligheter faktisk ble smittet av viruset. Uansett ble det aldri noen store utbrudd i et ellers ganske tett og kompakt miljø. Alt tyder derfor på at tiltakene som Formel 1 og Liberty Media var tidlig ute med fungerte – og det kunne flere idrettsmesterskap hente erfaring og inspirasjon fra.

Her hjemme i Norge var Racing-NM tidlig på banen, i slutten av juni. Bokstavelig talt. Fritt for publikum, tydelige soner i depotet og ellers en idrett som ikke har mye personlig kontakt konkurrentene mellom gjorde at det absolutt var gjennomførbart å holde arrangementer. Racingseksjonen kunne også vel fortjent motta Eugen-prisen i desember som en takk og hyllest til at de var tidlig ute med å legge til rette for å gjennomføre billøp i Norge. Rallycrossen kunne raskt ta etter dette, og i rally var det Rally Grimstad som ble den første prøvekaninen å arrangere rallyløp under strenge koronarestriksjoner. Andre bilsportgrener kunne også hente erfaringer, mens Gokart-NM og enkelte andre norgescuper tidlig valgte å sette en strek for dette året. Forståelig nok.

Hva ble fasit? Så langt jeg har hørt kan vi altså ikke finne noen utbrudd overhodet som kan spores tilbake direkte til bilsporten. Klapp på skuldra! 

En klapp på skuldra vil jeg også gi til alle abonnenter, lesere og følgere. Enten du er en dedikert leser som har skaffet deg abonnement for å lese, eller om du benytter deg av Facebook-feeden og leser de korte, åpne notisene eller bare følger nyhetsstrømmen vår – jeg vil uansett takke hver og en av dere som holder både økonomi, trafikk og omdømmet vårt oppe. Det gjør at vi i Parc Fermé kan gå med hevet hode inn i 2021 og fortsatt kalle oss Norges ledende medieplatform med norsk og internasjonal bilsport som vårt «nedslagsfelt». Vi vil fortsatt jobbe hardt for å fortjene vårt selvutnevnte stempel som «bilsportens lokalavis».

På et drøyt halvår fikk vi to safte knyttnever rett i trynet vårt, først ved en serverknekk høsten 2019 som alene kunne kjørt hele bedriften i grusen med påfølgende store kostnader for å reise siden igjen – kombinert med et enormt fall i abonnements- og annonsesalg. Da koronaen kom tidlig på våren satte dette en ny stopper for både nye og planlagte annonsesalg, beregnede abonnementssalg basert på trafikk og produksjon og følgelig innholdsproduksjon i sin helhet. Godt timet av planlagt foreldrepermisjon og tålmodighet fra dere som leser og abonnerer gjorde at vi kunne overleve 2020 med det som faktisk ser ut som et høyst akseptabelt overskudd etter at vi gikk med nesten 300.000 kroner i minus det første året Parc Fermé ble driftet som AS.

Det koster å satse, og vi håper nå å kunne se resultatene av det i 2021.

Med godt over 3000 arbeidstimer i året siden 2017 måtte vi legge om strategien i fjor høst for å unngå overarbeid og prioritere arbeidsressursene på en mer fornuftig måte. Ikke alltid er vi like på med fortløpende «breaking news», mens vi i stedet har forsøkt å prioritere mer energi og dybde i de unike historiene. Vi håper dette er en prioritering som fortsatt vil gagne abonnentene våre, vi håper du som sitter litt på gjerdet og venter en dag også ønsker å bli med på lasset – også håper vi å kunne få fart på annonsesalget som kan styrke produksjonen av fortløpende nyheter og annet innhold som strategisk sett ikke skal legges eksklusivt kun for abonnentene.

Med det vil vi takke alle som er med på å gjøre oss i Parc Fermé bedre, og fortsetter å sørge for at vi kan få lov til å fortsette med privilegiumet vi har ved å kunne jobbe med bilsport på heltid.

Derfor ønsker vi dere alle riktig godt nytt år, både på bilsporten og på hjemmebane forøvrig!

Bestill vår nye og eksklusive bilsportkalender med mer enn 130 bilder av norske utøvere i perioden 2007 til 2020!