Josef Newgarden tar sin andre strake seier under legendarisk gateløp
IndyCars tredje løp gikk på den verdenskjente gatebanen i California rett utenfor Los Angeles og i kjent Long Beach-stil skulle løpet preges av drama fra start til siste runde.
INDYCAR: Det ble nok et spennende løp rundt gatene i Long Beach da IndyCar-sirkusets tredje runde gikk av stabelen. Unggutten Colton Herta hadde beste startspor for kveldens løp. På siden av seg hadde han Josef Newgarden som vant det forrige løpet i Texas.
Da det endelig var tid for dagens andre depotstopp var Herta tidlig inne i depotet. Det gjorde at det stod mellom fjorårets mester Alex Palou og Newgarden. Palou stoppet en runde tidligere enn Newgarden, og satte på det harde og mest slitesterke dekket.
Herta som virket helt overlegen i åpningen av løpet i hans hjemstat endte med å måtte bryte på runde 56 etter at han bremset for sent, låste høyre framhjul og traff murveggen. Det gjorde at kampen om førsteplassen stod helt åpen mellom Palou og Newgarden.
Amerikaneren svarte fortløpende og stoppet runden etter i frykt for å få ødelagt strategien sin av en sikkerhetsbil. Bak han kom en veldig rask spanjol som hadde rukket å få god temperatur i dekkene.
På mesterlig vis lykkes Newgarden med å holde Palou bak seg. Fjorårsmesteren forsøkte å komme seg forbi Newgarden på utsiden av sving seks men ødelegger sin egen utgang og må gi slipp på Penske-føreren som setter opp et forrykende tempo.
Selv med mange vrakrester på banen etter ulykken til Herta gikk løpet uavbrutt. Men det skulle ikke mange rundene til før drama utspilte seg i motsatt ende av Long Beach.
Pagenaud med gartneri triks
Simon Pagenaud tok med seg en uønsket «rekord» da han forsøkte å klemme seg på innsiden av Takuma Sato i fontene-sjikanen. Franskmannen snurret etter å ha kommet i klem med Sato. I et forsøk på å rette opp bilen ender han uheldigvis inn i blomsterbedet som utløser en sikkerhetsbil.
Da løpet omsider kom i gang igjen ledet Newgarden feltet. Bak seg hadde han Palou og hans lagkamerat Marcus Ericsson. Tett bak disse var også Romain Grosjean som gjorde et sterkt løp for Andretti-teamet.
Duellen mellom de tidligere Formel 1-stjernene endte dog brått etter omstarten da Ericsson kom sidelengs ut av sving fire og møtte på murveggen. Det kunne fått store konsekvenser for hans lagkamerat, Scott Dixon, som kom rett bak og traff bilen til Ericsson men kunne fortsette løpet uten varig mén.
Svensken haltet seg ut av veien og løpet fortsatte uten sikkerhetsbil. Det bød på en spennende duell mellom topp tre. Grosjean knivet først med Palou som ikke klarte å forsvare seg mot franskmannen. Det gjorde at løpsledelsen var i siktet til Grosjean.
Topp tre jevnest mot slutten
Newgarden som hadde beholdt ledelsen etter Herta-bruddet ble hardt presset av Grosjean som var på det mykere og raskere dekket. Men han hadde aldri det siste lille som gjorde at han kunne overta ledelsen fra Penske-føreren.
Noen runder etter låser Jimmie Johnson bakhjulene og ender i veggen. Johnson hadde allerede krasjet tidligere denne helgen og slet med skade i armen etter at rattet slo rundt i helgens første sammenstøt. Uheldigvis for David Malukas ble han og dratt med i ulykken.
Luken som Newgarden hadde bygd på Grosjean forsvant da sikkerhetsbilen ble sendt på banen igjen. Franskmannen var i god posisjon til å kjempe om seieren, men hadde ikke nok tempo til å utfordre Newgarden.
På løpets nest siste runde var løpet preget av en ny ulykke. Sato som tidligere var involvert i hendelsen med Pagenaud kjørte i samme dekkbarriere som felte Johnson bare runder tidligere. Siden feltet måtte passere bilen til Sato ble løpsledelsen nødt til å avgjøre løpet under sikkerhetsbil.
– Det var veldig nærme, men ikke nærme nok. Det var gøy. Vi hadde en bra dekkstrategi og med den siste sikkerhetsbilen var jeg sikker på at det kom til å bli flott. Jeg mista litt tid da Marcus satte bilen i murveggen. På Alex klarte jeg ikke den første forbikjøringen. Han var veldig bra under bremsing så jeg var nødt til å vente en runde og bruke 15 sekunder med «push-to-pass» (en knapp førere kan benytte seg av som gir bilen ekstra effekt journ. anm.). Newgarden gjorde én feil, men jeg klarte ikke å bruke den. Jeg må være ærlig, Chevrolet motoren var rask på rettstrekkene i dag så jeg klarte ikke å holde følge. Men jeg er veldig fornøyd med andreplassen, det er en flott dag og jeg ser frem til mer, sier Romain Grosjean etter å sikret beste plassering for Andretti-teamet.
Det ble en gledens dag for Josef Newgarden som stikker av med sesongens andre seier på rad. Han finter også ut sin lagkamerat Scott McLaughlin i sammendraget og overtar mesterskapsledelsen med bare fem poeng.