Johan Kristoffersson – svensken som ingen nordmenn klarer å hamle opp med
Mattias Ekström dominerer ikke VM lengre, men rallycrossens kongestol er fremdeles så blågul som det går an.
Höljes-banen innbyr ofte til særdeles kaotiske og spennende finaler, men i 2017 var det én mann ingen kunne tukte. Johan Kristoffersson.
Hans tredje seier for året, hans andre på rad, Volkswagen-teamets fjerde seier, og Kristoffersson leder nå VM med 181 poeng, hele 31 poeng foran lagkamerat Petter Solberg.
Bakkerud: – Må innse at jeg ikke var bedre
Mattias Ekströms fravær gjorde at bronsekampen nå tilspisser seg, med Audi-føreren på bronseplass foreløpig, fulgt av Sebastian Loeb og Andreas Bakkerud med henholdsvis 19 og 18 poeng bak.
– Faktisk, så er jeg glad for å bli nummer to. Jeg gjorde det beste jeg kunne, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé, vel ettertenksom når vi spør om han er skuffet over ikke å vinne.
– Men pleier ikke du å si at «second place is the first looser»?
– Det er helt riktig, det. Men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og innse at man ikke er bedre. Og jeg må være såpass ærlig å innrømme det de gangene man ikke er god nok.
Likevel bød Bakkerud opp til dans med folkehavet foran pallen. Med en lyseblå skare tettpakket med bergensere, runget deres egen «Nystemten» over startplata, etterfulgt «… og vi har Hansa-øl og daier», så det var ingen tvil om hvem som satte stemninga tross svensk hjemmeseier.
BILDER OG VIDEO: Slik fulgte vi VM-runden gjennom kameralinsa (oppdateres fortløpende)
Uansett, Johan Kristoffersson har åpenbart tatt over rollen som Mattias Ekström har hatt det siste året. En svenske på topp, en overlegen sådan, og det lukter nå gull hele veien fra Arvika.
– Altså. I bunn og grunn er dette teamarbeid, sier Kristoffersson beskjedent til Parc Fermé, som vil dele «kreden» med blant annet Petter Solberg.
– Vi jobber steinhardt, vi studerer alle detaljer nøye. Og vi har en fantastisk rallyerfaring i Petter og det han kan på grus, sammen med min asfalterfaring fra racingen. Når alt sitter som det gjør nå, så er dette bare en fantastisk teamseier, sier Arvika-gutten videre.
Stilte inn for lavt turtall
Tilbake står Petter, skuffet over seg selv, men lykkelig over Volkswagen og teamkompisen. Sammen leder de team-mesterskapet med hele 85 poeng, og alt tyder på at de skal klare hovedmålet om team-gull i år.
Petter kan også trøste seg med at han nå har tatt over sølvplassen sammenlagt, syv poeng foran Ekström, men hele 31 poeng bak Kristoffersson. Likevel var skuffelsen stor over at han nok en gang ikke kunne kjempe om seier på rallycross-VMs hovedattraksjon.
– Reaksjonen var god, men så bare «bapp», sier Petter Solberg til Parc Fermé, og illustrerer hvordan bilen bare døde ut i semifinalen.
Stående i starten kunne han se Bakkerud og de fire andre reise avgårde, totalt sjanseløs til å ta opp kampen om de tre ledige finaleplassene.
– Jeg hadde ikke nok turtall. Vi stod lenge på startplata og jeg burde nok skrudd opp turtallet.
Petter satte opp et forrykende tempo for å se om det var mulig å karre til seg en siste finalebillett, men det var forgjeves. En stoppsladd i andre sving et par runder senere gjorde det heller ikke enklere.
– Ble du desperat etter å kjøre deg oppover i feltet?
– Jeg tok i det jeg kunne, men det er ikke noe vits i å være idiot og kjøre ned folk. Da får man bare tåle dette akkurat som det er, sier Solberg.
Finale-Frøshaug imponerte
Av andre norske prestasjoner i helgen, så er det verdt å nevne hva den norske duoen i JC Raceteknik, Thomas Bryntesson og Ola Frøshaug, presterte denne helgen. «Brynte» tok bestepotten med 16 poeng etter kvalikomgangene, i tøff konkurranse mot Robin Larsson, men Thomas problemer i starten i semifinalen - ikke ulikt Solberg - og måtte innse at finalebilletten røyk.
I stedet sikret Ola Frøshaug seg finalebillett etter stabil og god kjøring denne helgen. 52-åringen fra Trøgstad har virkelig vist at han ikke bare er med for gøy, men at han faktisk kan hevde seg når det gjelder.
– Mange snakker om den sure fjerdeplassen og så videre, men dette er «helt verst». Kjempegøy bare å komme seg til finalen. Og så kunne det jo blitt pallen også, sier Frøshaug til Parc Fermé.
En ødelagt drivaksel i finalen satte en stopper for det, for tredjemann, Rene Münnich, er en fører som Frøshaug har hatt heng på gjennom hele helgen.
I RX 2 ble Stein Fredrik Akre eneste nordmann i finalen, og endte på en fin-fin 5. plass. Både Glenn Haug, Thomas Holmen og Simon Wågø Syversen kom seg alle til semifinale, men det ble dårlig norsk uttelling her med unntak av Akre.
I Super 1600 var Espen Isaksætre eneste nordmann i semifinale, men Isaksætre misset i starten i sin semifinale og måtte ta til takke med en 5. plass her.