Jobbet for Junior-VM - slik fortsetter karrieren til Steve (25)
Fortsetter med tohjulsdreven rallybil, men reiser utenlands for å vise seg fram på nytt.
Kongsvinger-gutten Steve Røkland har det siste året kjørt minimalt med rally i forhold til hva han selv ønsker, og 25-åringen har lenge jobbet hardt for å få til en satsing utenfor de norske grensene.
Planen var hele veien Junior-VM i 2018, men prislappen ble for høy til at Røkland kunne gå for en fullverdig satsing her. Samtidig har han ikke prioritert NM de siste årene da hans største ønske er å komme seg utenlands.
LES OGSÅ: Sosiale medier-stikk fra Brynildsen etter at rekorden hans bestod
To sølvmedaljer
Løsningen for 2018 blir det britiske juniormesterskapet, et mesterskap han er godt kjent med fra før. Men selv om han sitter på sølvmedaljer fra 2012 og 2013, så ser han ikke på det som en enkel oppgave å prøve seg i samme sirkus igjen.
– Det er veldig mange nye løp i forhold til da jeg kjørte der i 2012 og 2013, så det blir mye nytt for meg der. Det er garantert mange raske engelskmenn som har kjørt løpene tidligere, så jeg må nok prestere på mitt beste for å vinne, men jeg er ganske sikker på at det skal være godt nok, sier Steve Røkland til Parc Fermé.
2017-sesongen ble særdeles amputert for Røkland, som ikke fikk til den satsingen han ønsket.
LES OGSÅ: 50.000 kroner til Håkon (19): – Dette helt er rått. Fy flate
LES OGSÅ: Blandet drops med spor av toppidrettsutøvere på høyt nivå
Han har i mellomtiden leid ut sin Peugeot 208 R2 til Håkon Sveen Frøslid, som kjemper i NM-toppen. Planen er likevel at Røkland skal bruke samme bil i Storbritannia.
– Håkon fortsetter med Peugeot-en i Norge. Det er noen løp som går tett på hverandre, så derfor vurderer jeg å leie bil i et par av løpene, sier 25-åringen.
En del av samarbeidet med Frøslid har også gitt Røkland mulighet til å teste firehjulsdreven rallybil som Håkons pappa Geir Helge har vært i besittelse av, og han fikk også to løp på baken med Subaruen i fjor.
Og selv om man lett blir bitt av firehjulstrekkbasillen, så har Røkland innsett at han ikke er i posisjon til å gå videre med firehjulsdreven rallybil i den veien han ønsker å ta karrieren sin.
Frykter ikke rattrusten
– Klart det er gøy med firehjulstrekker, men jeg må bare innse at R5 koster for mye om jeg skal kjøre utenlands. Jeg mener fortsatt at det kan være en mulighet for å nå målene mine om jeg holder meg til tohjulstrekk og kjører i utlandet, sier han.
Kartleser blir engelske Tom Woodburn som Røkland har hatt med seg flere ganger tidligere. Og selv om kjøretreningen har vært lite de siste årene, så frykter ikke han for rattrusten.
– Selv om jeg kjørte lite i fjor, så har jeg følt meg veldig selvsikker så fort jeg har kjørt en rallybil, ettersom jeg har klart å være rask med en gang. Jeg kjørte ingen test før Rally Finnskog, og jeg synes jo første etappe gikk ganske bra med tanke på at jeg ikke hadde kjørt sånn bil på snø siden 2011, sier han.