Jens vant og ble disket fra hele løpet – Espen tok sølv, men ble disket fra finalen
De norske RX3-førerne fikk svi på dommerrommet etter at EM-finalen i Tyskland var over.
RALLYCROSS: Det ble en dramatisk avslutning på EM-sesongen både på og utenfor banen, og primært i RX3-klasen for biler med forhjulsdrift og 1,6-liters motorer. For innledningsvis på klassiske Estering i Tyskland viste samtlige tre nordmenn hvor skapet skulle stå. Etter lørdagens kjøring var det Jens Hvaal i ledelse foran Espen Isaksætre og Martin Kjær, der svogerne Hvaal og Kjær attpåtil hadde én heatseier hver, mens Isaksætre hadde en andre- og tredjetid.
Etter en litt mer uheldig start på søndagen for de to Larvik-gutta, så berget de likevel semifinalebillett med god margin, mens Isaksætre hadde EM-gullet i siktet med to heatseire og toppet resultatliste etter at omgangene var kjørt.
I første semifinale ble det dramatisk i starten da Isaksætre ble snurret av franske David Bouet i første sving. Franskmannen fikk en tidsstraff som sendte ham ned til fjerdeplass, slik at Isaksætre rykket opp til tredjeplass og finalebillett likevel, selv om han egentlig ble nummer fire i sin semifinale.
I den andre semifinalen var det plankekjøring for Hvaal fra start til slutt, etterfulgt av Kjær som holdt unna for Damian Litwinowicz med ett tidels margin over mål. Med andre ord var tre av seks finaleplasser tildelt Norges tre faste førere i mesterskapet.
Og der skulle det virkelig gå dramatisk for seg. Først kom ikke Kjær til start grunnet en ødelagt drivaksel etter semifinalen, slik at bestraffede Bouet likevel fikk en plass i finalen, som også sendte Isaksætre én rad lengre fram på startplata. Og både Hvaal og Isaksætre fikk gode starter ut fra startplata, før Isaksætre to svinger senere først bremset for sent og traff teamkamerat Nils Volland såvidt i bakenden, før han i svingen etterpå havnet i en skvis med sin andre teamkamerat, Litwinowicz.
Først endte det med at polakken ble sendt inn i autovernet. Inn i alternativsporet «tok han igjen» på Isaksætre hvor de begge snurret inne i alternativsporet. Isaksætre kunne fortsette, mens Litwinowicz ble stående. Dog trengte nordmannen å klatre ytterligere én plass for at EM-tittelen skulle være hans.
I mellomtiden kjørte Hvaal fullstendig kontrollert inn til finaleseier, sin første i EM-sammenheng, som endte med tårer og sterke følelser. Samtidig var gleden kortvarig for Hvaal, og forsåvidt også for Isaksætre selv om sølvmedaljen uansett ble hans med ett fattig poeng.
Isaksætre fikk sportslig straff for sammenstøtene med sine teamkamerater, og endte med diskvalifikasjon fra selve finaleplasseringen, selv om han fikk beholde totalplasseringen i løpet. Men verre skulle det gå for Hvaal.
Etter svært nøye etterkontroller som tok over fire timer, ble det funnet for tynne innfestningspunkter til setebelte og stolfeste i Hvaals Skoda Fabia, henholdsvis 0,5 millimeter og 1 millimeter for tynne. Som et brudd på det tekniske regelverket innebærer det umiddelbar diskvalifikasjon fra hele stevnet. Dermed ble det ingen finaleseier for Hvaal, og med det røk også bronsemedaljen der han i stedet ble nummer fire, mens svoger Kjær endte på en femteplass sammenlagt.
I de øvrige klassene var det Hans-Jøran Østreng som ble beste nordmann i RX1-klassen. Med fjerdeplass i sin semifinale ble han rangert på syvendeplass. Sivert Svardal ble nummer fem i sin semifinale etter tekniske problemer, og ble med det plassert på en niendeplass. Janis Baumanis vant EM-runden, mens Anton Marklund ble europamester for andre året på rad.
I RX2e-klassen startet Ole Henry Steinsholt fra andre rad og hadde en god start på finalen. I utgangen av alternativsporet var han imidlertid uheldig og sneiet murveggen før han ble stående inn i første sving etter alternativsporet. Det ble med andre ord sisteplass i semifinalen og 10. plass totalt i løpet. Det ble forøvrig en helsvensk pall sammenlagt i europamesterskapet for de elektriske bilene. Nils Andersson tok gullet foran Isak Sjökvist og Mikaela Åhlin-Kottunlinsky.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!