Martinius tar sommerferie i kjempeposisjon:
– Jeg har jo vært litt overrasket
Og selv synes han egentlig at pausen som venter borte fra racerbanen er litt for lang.
RACING: Martinius Stenshorne går inn i sommerpausen i en langt bedre posisjon enn både han og de fleste andre kunne se for seg før sesongen. Etter at seks av ti løpshelger er ferdigkjørt står nordmannen med imponerende tre pole positions, fire løpsseire og åtte pallplasser.
I mesterskapet er han nå nummer to, kun seks poeng bak italienske Andrea Kimi Antonelli. Etter ferien er det med andre ord duket for tittelkamp for Stenshorne som i motsetning til mange andre ikke er så glad for å ta sommerferie.
– Sommerferien har begynt nå dessverre, innleder Stenshorne når Parc Fermé ringer.
Hokksund-gutten er i og for seg glad i å være hjemme også, men syv uker uten å kjøre løp oppleves litt vel lenge. Medisinen mot kjedsomheten er passende nok mer kjøring.
– Det er litt deilig å være hjemme men ikke så lenge kanskje. Men det går vel fint om jeg får kjørt litt gokart og litt sånn, fortsetter unggutten.
Slet med å kjøre forbi
17-åringens siste «jobbhelg» før ferien endte henholdsvis med tredjeplass og fjerdeplass i de to løpene. I lørdagens løp falt han ned en posisjon etter en litt svak start fra andre neste startspor, og i søndagens løp hentet han inn to posisjoner i starten etter at en feil i det siste kvalifiseringsforsøket tidligere på dagen gjorde at han måtte starte som nummer seks.
– Det var ikke akkurat de mest spennende løpene. Etter de første rundene så setter løpet seg ganske mye, og da er det så mye «dirty air» at det blir vanskelig å kjøre forbi, forklarer Stenshorne.
Løpene i Formula Regional Europa kan en normal helg kritiseres for å preges av et stort antall sikkerhetsbiler og tilhørende omstarter, men helgens løp som var preget av færre hendelser og til og med et helt løp uten sikkerhetsbil på søndag viste at førerne sliter med å kjøre forbi hverandre når løpene setter seg over tid uten at sikkerhetsbilen kommer ut og samler opp feltet med jevne mellomrom.
– Det gjelder litt generelt i mesterskapet siden det blir så mye «dirty air». Du har jo push to pass fem ganger i løpet hvor du får litt mer motorkraft, men det er fortsatt ganske vanskelig å få kjørt forbi.
Push to pass er noe som brukes i blant annet Formula Regional Europa fremfor for eksempel DRS-soner. Med push to pass får man økt motorkraft i femten sekunder fem ganger i løpet av et løp, og du må vente minst 45 sekunder mellom hver gang du benytter denne muligheten. For Stenshorne er det å fordele ut de fem push to pass-mulighetene en del av løpsstrategien, spesielt med tanke på at det som nevnt er et mesterskap preget av mange omstarter etter sikkerhetsbil.
– Jeg pleier å spare ganske mange av de til slutten av løpet i tilfelle det blir sikkerhetsbil eller noe sånt slik at man enten kan forsvare seg eller prøve å kjøre forbi da. Så det er litt strategi i de greiene der også. Jeg tenker litt på det om man ligger foran hvor på banen man skal ta restarten i tilfelle det blir noe, men når man kjører tenker jeg ikke noe særlig på det. Jeg kjører ikke rundt og tenker at «nå kan det bli sikkerhetsbil», men jeg sparer litt på dekka i tilfelle, sier Stenshorne.
I mesterskapet er Stenshorne som nevnt nummer to bak Andrea Kimi Antonelli. Etter at Stenshorne har ledet mesterskapet helt siden starten av sesongen er det nå seks poeng å hente inn, uten at det virker til å påvirke 17-åringen.
– Det er ganske tett fortsatt så jeg vet ikke hvor mye det har å si. Jeg tenker ikke så mye over det men det er jo bra at det er så tett som det er.
Holder Formel 3-kortene tett til brystet
Det var ikke mage som trodde at det skulle gå så bra som det har gjort for Stenshorne i sin første FRECA-sesong, men skal vi tro hans teamsjef i R-ACE GP Thibaut de Mérindol er ikke han like overrasket.
– Vi signerte ham veldig tidlig i fjor, selv før vi testet ham. Vi hadde muligheten til å engasjere ham i F4 UAE året før, og denne gutten overrasket meg virkelig. Jeg hadde følelsen av at han hadde evnen til å trekke ut det maksimale av pakken vår til enhver tid. Han er utvilsomt en av de beste førerne vi noen gang har hatt, fortalte teamsjefen til Feeder Series i forkant av løpshelgen på Paul Ricard.
– Dessverre klarte vi ikke å beholde ham for italienske F4 i fjor, fordi vi ikke kunne tilby ham garantier for ytelsen til pakken vår. Det er forståelig. Men så snart jeg fikk vite at han planla å hoppe til FRECA, visste jeg at han var «the real deal». Alle begynte å følge FRECA i år og så på Antonelli og Camara fordi de hadde dominert italiensk F4, men jeg kunne se at Martinius var et skjult talent som gikk under radaren, fortsatte Mérindol.
Martinius selv tilhører på sin side gruppen som ikke helt så den relativt omfattende suksessen komme.
– Jeg har ikke lest det intervjuet men jeg så overskriften. Jeg har jo vært litt overrasket over at det har gått så bra som det har. Selv om jeg hadde håpet at det var sånn det skulle gå så hadde jeg ikke trodd jeg skulle komme inn i sommerpausen som nummer to i mesterskapet såpass nærme førsteplassen, men det er jo fint å vite at han hadde troen på det, forteller Stenshorne.
R-ACE GP har god erfaring både fra Formula Regional Europa og fra andre mesterskap. Inntil Nyck de Vries forsvant ut av AlphaTauri hadde faktisk en fjerdedel av årets Formel 1-grid vært innom teamet i ulike mesterskap. I tillegg til nederlenderen har også Oscar Piastri, Logan Sargeant, Pierre Gasly og Esteban Ocon vært R-ACE GP-førere tidlig i karrieren.
– De har peiling og de har hatt mange Formel 1-førere innom. Vi jobber ikke så annerledes fra sånn de gjør det i andre team, men de har mye erfaring med bilen, forteller Stenshorne om teamets suksess.
Uavhengig av at Stenshorne nå ligger noen få poeng bak Antonelli i mesterskapet virker det til å være liten tvil om at Formel 3 er neste stoppested for Hokksund-gutten. Det er ikke unaturlig at sommerpausen Stenshorne nå går inn i vil brukes til å signere kontrakter både med et Formel 3-team og kanskje til og med et Formel 1-akademi, men foreløpig har hovedpersonen selv lite å melde om den saken.
– Det får vi se på. Det er det ikke jeg som tar noe ansvar på akkurat nå så det vet jeg faktisk ikke nå. Det er pappa og managementet som tar seg av den biten der.