Innrømmer at han var litt aggressiv
Martinius Stenshorne har tatt seg god tid til å reflektere over erfaringer og læringspunkter etter sine to første løpshelger i Formel 3.
FORMEL 3: Som skutt ut av en kanon, nærmest, klinte Martinius Stenshorne til og vant sprintløpet i Australia for snaue to uker siden. Riktig nok kom han til dekket bord med snudd startrekkefølge etter at han kvalifiserte til en 11. tid, som ga ham andre startsporet i sprintløpet.
Men han stod av presset han fikk på tampen, og gikk fra null poeng etter to løp til seier på sitt tredje forsøk.
– Det var deilig. Men det var ingeniøren min som ropte, bedyrer Stenshorne om teamradioen etterpå, klar og tydelig på at han ikke er den som bruker energi på å ta av verbalt når suksessen er et faktum.
Bremset tidlig
Men overfor Parc Fermé er han frittalende og klartenkt på hvordan de første løpshelgene har vært. Og at et høydepunkt for året plantet seg allerede i den andre løpshelgen. Men det snudde også brått.
I hovedløpet begynte alt med en opplåsning, deretter et sammenstøt som førte til straff - som kulminerte i et nytt sammenstøt senere der Stenshorne punkterte og måtte i pit for å bytte dekk. Det skjedde med andre ord ganske mye rundt 18-åringen fra Hokksund.
– Vi var tre i bredden og jeg følte jeg bremset på vanlig plass, men de foran bremset jævlig tidlig. Så jeg måtte bremse hardere sjøl for å unngå å kjøre på noen. Men jeg holdt likevel på å gjøre det, for jeg syns de bremset tidlig. Jeg hadde jo klart svingen fint sjøl, forklarer Stenshorne.
Bryr seg ikke om straff
Deretter havnet han i en duell som endte med at Noel León ble presset ut av banen, en hendelse som Stenshorne fikk en 10-sekunders straff for.
– Straffen hadde ingenting å si til slutt da jeg uansett ikke kom meg innenfor poeng, sier Stenshorne.
Han forsvarer forsøket sitt, men krangler ikke på at han bidro til hendelsen som ga ham straff.
– Jeg var nok litt aggressiv noen ganger. Det hadde gått fint for meg om vi ikke kom borti hverandre, men vi gjorde det og da begynte jeg å hoppe, også kom vi ut på gresset. Men nja, joda det var nok litt aggressivt, innrømmer Stenshorne.
Dette skjedde utenfor kameraene
Hendelsen som til slutt ruinerte løpet hans skjedde uten for kameraene, og uten repriser. Men TV-seerne ble vitne til at nordmannen raste ned på resultatlistene og til slutt kjørte inn i pit. Vi ber Martinius beskrive situasjonen så objektivt som han klarer fra sin opplevelse.
– Jeg gikk på inneren av Tsolov i sving 11, og i utgangen traff jeg vingen hans. Dekkene er ganske bløte på siden, så det er fort gjort å få en punktering. Jeg var foran og hadde akkurat kjørt forbi.
– Race incidident? Eller hadde noen mer skyld enn en den andre?
– Det var litt trangt i utgangen, bare. Jeg var ganske langt foran, men ga kanskje ikke nok plass. Uansett var det ganske tett. Men en race incident, tror jeg. Han tapte ikke noe på det han. Eller. Det vet jeg faktisk ikke, slår han fast.
Uansett, de fire første løpene fordelt på de to første løpshelgene i Formel 3 har vært innholdsrike og proppfulle av verdifulle erfaringer. Det gjør Stenshorne til optimist på at ham framover bør sikre topp 12 på kvalifisering, som gir ham gode startposisjoner både i sprint- og hovedløp, og at han bør være i stand til å samle jevnt med poeng framover.
– Det vi jobber med er tidkjøringa og sånn. Det er det som er viktigst, sier Stenshorne, der vi i hans vokabular kan oversette gokartbegrepet «tidkjøring» til kvalifisering.
Liker DRS
Ellers har han gjort seg opp noen erfaringer og sammenlikninger om strategi og kjøredisiplin mellom Formel 3 og FRECA, som han kjørte i fjor.
– Formel 3 er ganske annerledes, for du har jo DRS. Innimellom kan jeg nok ta meg litt bedre tid på forbikjøringer. I FRECA har du bare én sjanse som du sjeldent får tilbake. I Formel 3 er det litt lettere å kjøre forbi, også med DRSen. Så jeg bør nok begynne å ta meg litt bedre tid. Det er det jeg har lært.
– Hvordan er det å forholde seg til DRS kontra «push to pass» som du er vant til fra i fjor?
– Jeg syns DRSen er ganske fin. Den gir mer forbikjøringer, og jeg tror at FRECA hadde hatt mer forbikjøringer med DRS. Det er fint når du ligger bak, men ikke foran. Så folk tar litt mer sjanser i FRECA, da det er vanskeligere å kjøre forbi.
– Så det har vært mindre sikkerhetsbiler her også enn i FRECA, som jo er positivt, men kanskje litt kjedelig for dem som ser på. Innimellom blir det mer fightning også, men så langt syns jeg det har væt ganske ryddig, forteller Stenshorne om kjøredisiplinen i Formel 3.