Innrømmer at Formel 2-overgangen var mye mer komplisert enn forventet
Dennis Hauger legger ikke skjul på at han fikk mer å tenke på enn først antatt etter at han kledde på seg Formel 2-cockpiten.
FORMEL 2: Tre dagers test er unnagjort, og totalt 221 runder er tilbakelagt etter totalt 18 timer med åpen trening. I likhet med 10 andre Formel 3-førere skulle Hauger inn å gjøre sitt første besøk på formelbiltrinnet over der han har etablert seg de siste par årene, slik at han fikk måle krefter med både nåværende, erfarne Formel 2-førere og andre likesinnende ferskinger.
Manager Harald Huysman sa før testen denne uken at rundetidene satt opp mot de andre førerne var det siste de kikket på. Resultatene kunne sprike i alle retninger, og førerne kunne være ute på helt forskjellige forutsetninger og premisser.
At Dennis både har satt tredjetid og 13.-tid spiller liten rolle for hans del. Han kan egentlig ikke definere hvorvidt den ene runden var bedre levert enn den andre.
– Alt handler om hva slags «run» man er på. Noen kjører race-run, mens andre kjører kvalik- og pushrunder. Noen har nye dekk, andre brukte, noen kjører to runder med to nye sett og så videre. Derfor kan vi ikke sette så mye fokus på tidene. Kun på teknikker og det vi har av data. Det samme gjorde vi også i Formel 3. Fokuserer kun på oss og ikke på tidene, slår Hauger fast overfor Parc Fermé mens han er på vei til flyplassen for en nattesein retur til Norge lørdag kveld.
Krevende å stole på grepet
Uansett av det vi kan lese fra tidene har han uansett ikke rotet seg bort. Han har alltid ligget på tideler og hundredeler tett med både nye og gamle konkurrenter.
Og det var liten tvil om at det var mange nye opplevelser. Faktisk mye mer komplekst enn hva kan så for seg på forhånd, selv om han var godt forberedt på at det ville bli en stor overgang.
– Det var mange ting som spilte inn som jeg ikke trodde var så avgjørende. Det lærte jeg mer og mer gjennom testen, sier Hauger.
– Kan du sette fingeren på noen spesifikke ting som var vanskeligere enn først antatt?
– Farten i seg selv tenkte jeg ikke så mye på, men for eksempel å «truste downforcen» (stole på marktrykket, journ.anm.) i medium raske svinger, og det å tørre å «loade» dekkene. Det er prosedyrer som er mer teknisk og avgjørende for at det skal fungere. Det er en blanding av alt. Jeg må jobbe mer med bremser, for eksempel, sier 18-åringen.
Krevende bremseteknikk
Bremsene i Formel 2 er av karbon og har dermed en helt annen type egenskap for oppvarming og nedkjøling enn hva han har vært vant til fra Formel 3.
– Bremsene blir for eksempel mye fortere kalde, så du må jobbe mer med dem for å få dem opp i temperatur. På en «cool down»-runde så vil de kjøles fort ned, men du må samtidig jobbe med å få opp temperaturen før en «push-runde». Så er det mye mer å jobbe med på bremsebalansen, og viktig å få riktig balanse på begge sider. Hvis det er en bane med mye venstresvinger, for eksempel, så må du ha mindre luft på den ene siden for å få balansen. Det begynner å bli mye detaljer, men når du får hodet inn i det så blir det mer forståelig, oppsummerer Hauger.
Han hadde såpass mye teknikker å tenke på at selve fartsforskjellen og bremsepunkter i seg selv ikke var det han tenkte mest over. Han kom seg godt til rette, men har fortsatt en vei å gå før han er fornøyd.
– Får du inn de siste teknikkene, så kan du være helt på «limit». Da plukker du hundredeler i hver sing. Det er bare små ting, men jeg fikk knekt en del koder på testen nå. Men så er det det siste lille som vi sikkert kan pushe enda mer, sier han.
Formaliteten fortsatt ikke bekreftet
Han innrømte at det klødde i gassfoten ved å stå på sidelinja under Formel 1-testen da vi snakket med ham tidligere denne uka. Da var det heller ikke rart at det var en forløsende følelse å få kjørt igjen, før det nå blir en lengre juleferie hjemme i Norge, som skal følges opp med egentrening og en ny og heftig treningstur til Red Bulls hovedkvarter i Østerrike over nyåret.
– Jeg koste meg jo! Det var veldig godt å komme i bil igjen. Det har vært en litt for lang ventetid, føler jeg, og det blir en stund til neste gang, sier Hauger.
Det er altså italienske Prema han har testet for denne uka. Samme team som han hadde stor Formel 3-suksess for denne sesongen, der han dominerte mesterskapet og ble internasjonal mester i Formel 3. Ingenting er formelt bekreftet vedrørende neste år, og verken Hauger, Prema eller Red Bull har gått ut og bekreftet Prema-kontrakten.
Dette er dog bare en formalitet som er ventet å bli sluppet utpå vinteren en gang, men det er ingenting annet som tyder på enn at han det blir Prema i Formel 2 i 2022, der han skal fylle svært store sko fra Oscar Piastri og Robert Shwartzmann - begge Formel 3- og Formel 2-mestere - som begge er ute av Formel 2 neste sesong.