Qatar Grand Prix:
Innfører maksgrense per dekksett
Qatar Grand Prix vil kjøres med uvanlige dekkregler for anledningen.
FORMEL 1: Etter fredagens kjøring på Lusail—banen i Qatar avdekket Pirelli og FIA en urovekkende dekkslitasje, noe de knyttet til kerbsen som benyttes på banen.
Det første tiltaket var å flytte banegrensene i sving 12 og 13 lenger inn for å minimere hvor lenge førerne kjører over kerbsen. I sprintløpet måtte sikkerhetsbilen ut hele tre ganger, og man ble derfor ikke stort klokere av å analysere dekkslitasjen fra det løpet.
Nå innføres en maksgrense på 18 runder per dekksett. Det ble vurdert å også kreve at førerne gjennomførte minimum tre pitstopp, men det blir ikke tilfellet. Likevel vil førerne i praksis måtte gjennomføre tre stopp om løpets fulle distanse på 57 runder blir kjørt.
Tiltakene er uvanlige men regnes altså som nødvendige. Bane-forholdene har ikke blitt enklere av at mye sand har blåst innover banen gjennom helgen. Lørdagens sprintløp viste også at de mykeste dekkene raskt mistet grep selv om sikkerhetsbilen som nevnt måtte ut tre ganger.