Ingen tuktet Petter - stålkontroll med ny strategi i jokeren
Etter 406 dager uten VM-seier i rallycross, glimtet Petter Solberg til med flere nye sider av seg selv da årets første seier var et faktum.
Foto: FIAWorldRallycross.com
Ingen over, ingen ved siden. Et velkjent uttrykk i sportsverdenen om en som dominerer fullstendig. Etter de tre første løpene var det strengt tatt svenske Mattias Ekström som var den totalt uslåelige ute på den internasjonale rallycross-arenaen, men når Falun-mannen nå har fått trøbbel de siste to rundene, så har Petter Solberg og hans Volkswagen-team vært på pletten umiddelbart.
Sparte på dekkene
Spesielt i Lydden Hill denne helgen har det betalt seg, og vel så det. 16 poeng etter dominerende kval-omganger, seks poeng etter en «enkel» semifinale og åtte poeng etter en fullt kontrollert finale, det ga Petter Solberg full pott og 30 poeng.
Og en masser av følelser og inntrykk å bearbeide etterpå.
– Helt fantastisk. Helt rått. Jeg er så glad, så glad. Men nå er jeg også bare sliten, sier en rørt, utmattet, lettet, lykkelig og glad Petter Solberg på telefon til Parc Fermé.
Da hadde han akkurat parkert bilen etter tidenes siste «Schanche-piruett» på Lydden Hill i VM-sammenheng, før den britiske runden flyttes over til Silverstone neste år.
LES OGSÅ: Et rallycrossikon legger på røret - 50 år etter den spede start
Petter snakker om dekkstrategien, at denne var «jævli bra», fordi han kunne stille med tre sprett nye dekk til semifinalen. Tidligere har Petter vært kjent for å «brenne opp» mange av dekkene før det gjelder i finalen, og dette har 42-åringen åpenbart tatt lærdom av. Nå var han snillere med dekkene, men kjørte samtidig raskt nok til å være best innledningsvis. Og det betalte seg til semifinalene.
Foto: FIAWorldRallycross.comTok «alternativen» tidlig
Men en annen strategi Petter traff blink på, det var måten han tok, eller rettere sagt «når» han tok alternativsporet. Mens vi har for vane at lederen tar denne helt på slutten, valgte Petter å ta denne med en gang én av hans rivaler hadde vært i alternativsporet - om det så var allerede på den andre runden.
– Jeg er rå i jokeren, er jeg ikke? Det var planen hele veien det, sier Petter Solberg.
– Hadde du virkelig så kontroll?
– Jada, dette var planlagt og en del av strategien. Så dette visste vi hvordan det ville bli, sier Volkswagen-føreren.
I depotet ventet en overlykkelig sønn Oliver, som umiddelbart omfavnet faren sin i det han gikk ut av bilen foran et samlet pressekorps. Og i spotter-tårnet jublet kona og spotter Pernilla hemningsløst da seieren var sikret. Før semien kjente hun nesten ikke igjen mannen sin for måten han hadde vært på, og kjørt på, gjennom helgen.
– Jeg har aldri sett Petter på denne måten, sa hun til IMG etter at semifinale-seieren var sikret.
Nå er han bare syv poeng bak teamkamerat Johan Kristoffersson i sammendraget, og tre poeng bak Ekström, hvor det virkelig har dratt seg til i kampen om VM-gullet.
LES OGSÅ: Nordisk dominans i Belgia - årets første pallplass for Petter
Foto: FIAWorldRallycross.comSterk norsk innsats
Men, selv om 28. mai 2017 er Petter Solbergs dag, så ble det samlet sett en svært god norsk dag i Lydden Hill. Andreas Bakkerud har fått ristet skuffelsene fra seg fra de tidligere løpene, og innkasserte en sterk tredjeplass i finalen, etter å ha blitt nummer to i semien og også fått viktige poeng som femtemann etter kval-omgangene.
– Vi var «best of the rest», sier Andreas Bakkerud, og viser til de totalt dominerende Volkswagen-gutta, ettersom Johan Kristoffersson også har ligget tett i hjulsporene til Petter hele helgen.
– Vi har holdt dekkene godt, og vi har gjort en god jobb. Hele teamet har virkelig gjort en god jobb etter Tyskland og Belgia, og vi beviser nå at vi er et godt team, sa en svært glad bergenser etter løpet.
Ellers ble det norsk seier i TouringCars-klassen, der Lars Øivind Enerberg var tilbake i manesjen. Og i RX2 fikk vi en aldri så liten overraskelse med Thomas Holmen som kjørte inn til karrierebeste med en sterk tredjeplass i finalen.
LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet