Ingen sommerferie for Dennis – men han stortrives med det hektiske racinglivet
Det har gått slag i slag med få frihelger over flere måneder, og sommeren har ikke vært noen hvilepute for Dennis Olsen. Tvert imot, for den siste måneden har også vært hans sterkeste sportslige periode i år.
RACING: Da Dennis Olsen virkelig fikk fart på proffkarrieren sin i 2019, så reiste han bokstavelig talt verden rundt og kjørte billøp for Porsche. Det endte blant annet med enkeltseier i det prestisjefylte 12-timersløpet på Bathurst, som igjen bidro til totalseieren i Intercontinental GT Challenge - som anerkjennes som en slags uoffisiell verdensmester innenfor GT3-klassen.
I 2020 kom koronaviruset og begrenset programmet, med noe etterslep inn i 2021, før det ble full sesong i DTM i 2022 som hovedprogram. Men i 2023 er Olsen tilbake igjen til et omfattende program. Primært DTM kombinert med den europeiske langdistanseserien i GT World Challenge, i tillegg til at han ble hyret inn til flere enkeltløp i den asiatiske GT World Challenge-serien.
Sist uke stakk han av med løpsseier sammen med sin teamkamerat i Asia, Wei Lu. Denne helgen er han tilbake igjen i Europa for å kjøre den europeiske serien igjen, nærmere bestemt på GP-banen Nürburgring, før han forbereder seg til DTM-løpet som går på samme bane - dog med en litt annen konfigurasjon.
Sterk sommer
Ellers har Olsen i sommer vært aktiv med både DTM, GT World Challenge-seriene og 24-timersløpet på Spa-Francorchamps. Med andre ord lite hvile og pusterom for Våler-gutten. Slik han hadde det før koronaviruset.
– Ja, covid satte en stopper for ganske mye, men nå er ting tilbake til normalen, og det er fint å være tilbake. Det har jo selvfølgelig bært mange løp nå på kort tid, men jeg prøver å venne meg til det igjen, og med tanke på all reisingen har det gått veldig bra, sier Olsen til Parc Fermé.
Sommeren har også vært en jevn opptur med flere gode enkeltresultater. Drømmen om 24-timersseieren på Spa gikk dessverre ikke i oppfyllelse, men en femteplass totalt i verdens største GT3-løp er absolutt å regne som en sterk internasjonal prestasjon. Men utover det er det blitt både pallplass i DTM før han sist helg klinte til med seier i det asiatiske mesterskapet på Twin Ring Motegi-banen.
Roser bronseførerne
Han kjørte to løp der i 2019, og ble kastet inn litt ad hoc der nå med tre planlagte løp for sesongen.
– Nivået har vært ganske bra der borte. Mange av de førerne som kjører de store løpene i Europa blir også leid inn dit på samme måte som meg. Men det som har imponert meg mest er nivået på bronseførerne. De har et godt nivå, og Wei Lu, som jeg kjører med, har ikke så mye erfaring og ikke kjørt noe særlig på banene vi kjører på. Så det har vært en stor omstilling for han, men mye av jobben er å få han til å yte maks og få mest ut av bronseføreren, ettersom det utgjør en stor forskjell, sier Olsen videre.
Nå er det altså tilbake til Europa igjen. To løp på samme anlegg på to helger, men med helt ulike formater. Som igjen betyr omstillinger og tilpasninger på flere områder.
– Den største omstillingen er regelverket. Det er ulike regler i de forskjellige mesterskapene. Spesielt i DTM hvor alt er mye mer aggressivt som man må omstille seg til. Men det går naturlig for seg. Formatene er jo forskjellig med tanke på løpsdistansene, men selv i 24-timersløp nå nærmer det seg mer og mer spritløp i måten man kjører på. Man må være i toppen og kjempe, og da kjører man ikke med så mye margin lenger som før, slår 27-åringen fast.
Lite å hente mellom løpene
Det at han skal kjøre to løp på Nürburgring på to helger skal i teorien være fordelaktig med tanke på at han kan stille bedre forberedt til DTM-løpet om en drøy uke. I GT World Challenge deler Olsen bil med Thomas Preining og Laurin Heinrich for Rutronik-teamet, men i DTM kjører de hver sin bil og blir dermed konkurrenter ute på banen.
I DTM er Preining attpåtil Olsens teamkamerat i Manthey EMA, og det er attpåtil Preining som nå også leder DTM sammenlagt mens Olsen er nede på en 8. plass, 36 poeng bak teamkompisen. Olsen er likevel usikker på hvor mye det blir å hente av data fra GT World Challenge-løpet inn mot DTM-runden helga etter.
– Banelayouten er litt annerledes mellom løpene. I DTM kjører vi sprintlayouten, så da er det i hovedsak førstesektoren det eneste vi kan bruke og lære. Siste sektor er også annerledes ettersom vi kjører en annen sjikane. Vi får se hva vi kan ta med oss, sier Olsen, som også tenker at han har hatt en jobb å gjøre med kvalifiseringen i DTM.
En av de største forskjellene er dekk. I DTM er det ikke dekkvarmere, noe som gir førerne en helt annen utfordring både på kvalifisering men også etter pitstoppet.
– Vi har hatt en dagstest nå, så det var bra. Så vi håper på et bra resultat. Jeg har jobbet en del med kvalifisering og hvordan man forbederer dekkene. Jeg føler det er der vi har manglet litt, så vi skal prøve noe nytt til neste DTM-løp. Får dessverre ikke testet det nå til helgen fordi vi har dekkvarmere der, men jeg regner med at det kommer til å fungere bra, sier Dennis.