Ingen nordmenn har kjørt mer rally i år enn Ole Christian
Han måtte takke nei til en gyllen Hyundai-mulighet, samtidig som han kjemper om å vinne to nasjonale mesterskapstitler.
For hvis vi legger sammen samtlige SS-kilometre som Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen har kjørt, blant annet ifølge rallydatabasen eWRC-results.com, så har 21-åringen fra Kongsvinger kjørt 2702,73 kilometere i full fart denne sesongen, når vi da også trekker fra kansellerte etapper, samt etappene han ikke fullførte i Rally Finland som hans hittil eneste brutte løp i år.
– Der jeg dro av i Finland, var en såkalt «maybe-sving», som jeg har kjørt før og mente jeg kunne holde fullt på. Men det er ørlite som skal til, og selv om man sier at man skal glemme det som har skjedd, så er det viktig å lære av slike feil, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé, som samtidig kan fortelle hvordan over 270 mil med fartsetapper påvirker utviklingen hans som sjåfør:
LES OGSÅ: Slik har motorsporten gått fra lek og moro til blodig alvor på seks år
– Det jeg kanskje føler mest, er at jeg kan kjøre med høyt tempo relativt «safe», uten å ta for stor risiko. Jeg har begynt å kjenne meg sjøl såpass at jeg kjenner grensene mine bedre, sier han videre.
Kobler av et par uker
Til sammenlikning har Andreas Mikkelsen og Mads Østberg gjennomført cirka 2500 SS-kilometer hver i år, mens Torstein Eriksen som kartleser for en rekke førere i ulike løp og land har kjørt cirka 2200 SS-kilometer, uten at vi har regnet ut det mer nøyaktige tallet her. Kilden er også eWRC-results.com.
Når du kjører det fulle asiatiske mesterskapet i rally, en rekke VM-runder og til og med er med og kjemper i NM-teten her hjemme i Norge, så baller det på seg med kjøreerfaring. Han kan kjenne på reise og energi som brukes rundt uker og helger i forbindelse løp, og nå tar han seg noen sjeldne rolige dager hjemme før det braker løs i Japan for å forsvare ledelsen i Asia-mesterskapet.
– Nå har jeg to uker fri. Da er det fint å få koblet av og gjøre ting jeg ellers ikke rekker å gjøre, sier Veiby, så å si ferdig innflyttet i nyinnkjøpt bolig i Oslo.
Lojal overfor Skoda
Han har akkurat kommet hjem fra seier i Malaysia og andreplass i NM-løpet på Konsmo. I mellomtiden var han én av flere kandidater til å være med på Hyundais egen shoot-out-konkurranse om å få kjøre full WRC 2-sesong neste år i en Hyundai i20 R5. Dette måtte han dog takke nei til grunnet sitt allerede fullbookede rallyprogram og tilhørende kontrakter.
– Shoot-outen ble arrangert samtidig som da løpet i Malaysia foregikk. I tillegg er det litt på grunn av Skoda at jeg må takke nei, siden vi har såpass tett relasjon, og jeg har tross alt en kontrakt for å kjøre i Asia som jeg må forholde meg til. De ringte fra Hyundai og ville ha meg med, men de kunne jo ikke bare flytte på konkurransen heller. Uansett er det kult at flere viser interesse, da, forteller Veiby.
https://youtu.be/uBg_HLuAbSc
– Verdensklasse i NM om dagen
Med all kjøring han har fått gjort i utlandet i år, som blant annet har betalt seg i både ledelse i Asia, WRC 2-seier i Polen og attpåtil karrierens verste krasj da han rullet flere runder med dertil saltoer i Rally Finland (se video over), så er også Veiby tydelig på én ting. At det å kjøre i Norge absolutt har vært viktig og nyttig kjøretrening.
– Det er jo verdensklasse i NM om dagen, flirer Veiby om nivået han har fått kjenne på her hjemme i Norge.
Men med en smule alvor.
Selv har han fått tøff konkurranse fra Eyvind Brynildsen om kampen om NM-gullet, men også førere som Mads Østberg, Frank Tore Larsen og Anders Grøndal har utfordret fabrikksføreren fra Skoda i enkelte NM-runder denne sesongen. Nå lukter Veiby på NM-medalje, selv om Brynildsen har fått et godt forsprang inn mot den siste runden på Hamar om en måneds tid.
– Selv om jeg må innrømme at NM ikke har vært høyest på lista i år, så er det alltid morsomt å konkurrere om titler, og konkurransen har vært veldig bra. Så mest sannsynlig blir det også Hedmarken på meg, sier Veiby.
LES OGSÅ: Brynildsens «payback» til Veiby etter sekundstrid på sørlandet
Så stort er Asia-mesterskapet
Før det skal han til Japan, et land med voldsom rallyinteresse blant fansen og som også har gode rallytradisjoner generelt. For det å kjøre i Asia har virkelig vært en ny opplevelse. Samtidig ber vi Ole Christian prøve å forklare omfanget av mesterskapet som vi i Norge og Europa har et relativt distansert forhold til.
– Malaysia var et spesielt løp. De fikk det jo til, men de kan kanskje ha litt spesielle måter å arrangere ting på noen ganger. I Australia og New Zealand var det veldig bra «årning». De kan det å arrangere løp, for å si det sånn, og interessen der er veldig stor.
– Hvordan er rallyinteressen generelt i Asia?
– Det er ganske stort i Asia, selv om vi hører lite om det her borte. Skal vi måle det mediamessig, så er det stort ved at mange land blant annet har flere lengre TV-sendinger fra løpene. Og blant publikum er det veldig stor interessen for rallyen.
– Hva med nivået? Noe å skryte av?
– Nivået er ganske så bra, men det mest spesielle der borte er kanskje teamkompisen min (Gaurav Gill), som har kjørt der i mange, mange år og garantert hadde hevdet seg bra i WRC 2 om han hadde stilt der. Så selv om jeg leder mesterskapet så får jeg en enormt hard konkurranse fra han. Han er en utrolig bra sjåfør og kjenner alle løpene veldig godt, sier Veiby.
LES OGSÅ: Så unge var verdens beste rallyførere da de debuterte i WRC