IndyCar: Historiske scener da spansk unggutt sikret mesterskapstittelen i klassiske Long Beach
INDYCAR: Den klassiske IndyCar-runden på Long Beach ble i år for første gang hjemmet for det som skulle bli en thriller av et finaleløp i det som allerede har vært en spektakulær sesong. Løpet regnes som det mest prestisjefylte og glamorøse etter Indy 500. Men at dette gateløpet skulle avslutte sesongen skulle ikke være det første av historiske innslag denne kvelden.
Unge Alex Palou ble den første spanske mesteren i IndyCar, og er også den eneste som har vunnet serien som nykommer. Han blir også den eneste føreren hos Chip Ganassi som ikke heter Dixon eller Franchitti og sikrer laget sin tiende førertittel siden serien ble satt sammen av CART og IRL (Indy Racing League) i 1996. Med andre ord, en gledens dag for Chip Ganassi.
Det ble en helt annen historie for mannen som lå på en andreplass i sammenlagtlistene før kveldens løp. Det viste seg at alt skulle avgjøres allerede på første runde for Pato O’Ward, som blir påkjørt av Ed Jones i siste sving. O’ward, som først så ut til å komme fra det uten varige mén, fikk kjempeproblemer på runde 19 da drivakselen hans knakk etter skaden som ble pådratt i smellen på åpningsrunden. Dette skulle dessverre bli prikken over i-en for McLaren som da tidligere samme dag møtte på andre uheldige omstendigheter, da Lando Norris mistet seieren under Russlands Grand Prix. Selv om man fikk reparert bilen til O’ward, var han for langt bak til å kunne få sjansen til å forsvare andreplassen, som til slutt gikk til Penske-fører Josef Newgarden.
Det ble også en dag å glemme for noen av våre Formel 1-veteraner. Marcus Ericsson møtte veggen i første sving da han kjempet med Alexander Rossi om plassering. Romain Grosjean som nå er ventet å delta for fullt neste sesong hos Andretti-teamet etter at han tar over for Ryan Hunter-Reay, fikk og en tidlig exit da han så vidt var borti betongveggen. Det var derimot en gledens dag for Andretti-fører og Grosjeans fremtidige lagkamerat Colton Herta som igjen vinner et løp i sin hjemstat. Kanskje er det neste år hvor Andretti Autosport teamet gjør et comeback og vinner sin første førertittel siden 2012?
Gjesteskribent: Markus Hellander Gjesdal