Imponerte i Supercar-Skodaen han egentlig har tenkt å selge
Det var mye fram og tilbake før 2019-sesongen startet. I helgen fikk Fredrik Magnussen en påminnelse på hvorfor han fortsatt har grunn til å eie en Supercar.
For bilen som han kjøpte i fjorr er egentlig til salgs. Hønefoss-gutten Fredrik Rolid Magnussen hadde egentlig ambisjoner om å kjøre NM i den heftigste rallycrossklassen, men da det bare ble med ett NM-løp på kalenderen i Supercar, så tenkte Fredrik Magnussen som så at han heller får prioritere Supernasjonal klasse 2, der han nå leder mesterskapet når halve sesongen er kjørt.
I går var det imidlertid RallyX Nordic på Finnskogbanen, og ettersom Magnussen fortsatt har bilen stående, så kunne han like gjerne lufte den litt ved å melde seg på denne ene nordiske runden.
Kjørt bilen kun fire ganger
Fasiten endte med alt annet enn listefyll, der han viste konkurransedyktig fart og finaleplass. Riktig nok ble han sist i finalen, men han fikk smake på et nivå som ofte har holdt god standard også ute i Europa.
– Dette gikk jo over all forventing. Vi viste på warm-up og treninger at vi hadde topp tre-tider, sier Fredrik Magnussen til Parc Fermé, selv noe overrasket over at han hang greit med.
Årsakene er både at bilen er av den eldre sorten, samtidig som han selv har svært begrenset erfaring i bilen.
– Jeg har vel sittet i den fire ganger. Og egentlig har jeg ikke kjørt den siden Gardermoen i fjor. Ettersom det var så mye fram og tilbake før sesongen, både med Touringcar og eventuelt NM i Supercar, så hadde jeg egentlig tenkt å selge bilen i stedet og fokusere på bakhjulstrekk. Jeg ligger jo bra an i NM nå, sier Magnussen, som leder NM med 13 poeng på Sivert Svardal i klasse 2.
– Men kan du selge bilen nå, da?
– Nå er det jo blitt litt, sånn... Off, nei - altså nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dette var jævlig moro. Jeg har lyst til å fortsette å ha den, sier 27-åringen fra Hønefoss.
Badstue innni bilen
Løpet på Finnskogbanen ble av den krevende sorten likevel, ikke nødvendigvis kjøremessig. Han viste at det ikke var noe problem å håndtere en Supercar selv man er vant til halvparten av både hestekrefter og antall hjul med drift på.
Men den gode sommervarmen hadde også nådd de dype finnskoger.
– Åfytti rakker’n, det var helt jævlig inne i bilen. Du merker ikke så mye mens du kjører, men når du er ferdig, så har du lyst til egentlig bare å komme deg ut av bilen så fort som mulig. I Lites-bilene var det målt 70 grader, så det var nok enda mer her. Det var så vidt man fikk pustet i bilen, sier Magnussen.
Finalen i Supercar ble forøvrig vunnet av svenske Oliver Eriksson, foran Robin Larsson og finske Jere Kalliokoski. I Supercar Lites ble det ikke hjemmebanedrømmen oppfylt for verken Ben-Philip Gundersen eller Thomas Holmen. Sistnevnte røk ut allerede i semifinalen, mens Gundersen - som fortsatt leder mesterskapet - måtte ta til takke med en femteplass i finalen mens Sondre Evjen ble nummer seks.