Hyundai-sjefen skåner Oliver for marerittsesongen i år – og dette forventer han av 20-åringen i toppklassen i 2022
Ingen andre har brutt oftere og tettere enn Oliver Solberg i år. Teamsjef Andrea Adamo forklarer hvorfor han likevel forbarmer seg over den norsk-svenske rallykométen.
Det har vært høye fjell og dype daler i Oliver Solbergs første sesong som fabrikkfører for Hyundai. Tidvis svært imponerende fart både i WRC-bil og Rally2-bil, men de store sluttresultatene har uteblitt. Statistikken er for det meste blodrød, for samtlige VM-løp har vært brutt på den måten at han ikke har kunnet restarte igjen. 20-åringen har også bare i 2021 brutt flere løp enn hva han har gjort til sammen fra 2017 til 2020.
Bedre ble det naturlig nok ikke av at han og kartleser Aaron Johnston brøt samarbeidet etter Akropolis Rally. Midlertidig er det briten Craig Drew som har inntatt høyrestolen, men Solberg har ikke bekreftet hvorvidt dette er en permanent løsning. Det som dog ble bekreftet onsdag er av det mer positive slaget igjen for Oliver Solberg. Lenge har det ligget i lufta han skal få plass i en Rally1-bil neste sesong, kategorien som overtar WRC-begrepet som har vært toppklassen siden 1997, og det er ventet at han skal kjøre store deler av sesongen både som poengscorende tredjebil som han deler med Dani Sordo, i tillegg til eventuelle ekstra løp i en individuell fjerdebil utenom.
– En fantastisk mulighet, men samtidig et stort steg for en 20-åring. Jeg har drømt om å kjøre i VM så lenge jeg kan huske. Absolutt alt jeg har gjort hittil, fra crosskart via rallycross og underklassene i rally, har vært med ett mål for øyet; å få et sete i en fabrikkbil i Rally-VM, sa Solberg da onsdagens nyhet fra Hyundai Motorsport ble kjent.
Parc Fermé har vært i kontakt med Hyundais øverste sjef, Andrea Adamo, for å høre hva som ligger til grunn for signeringen. Siden de signerte med ham i jula 2020 har de hatt en plan på minst to år, og han har mildt sagt fått sin internasjonale ilddåp denne sesongen under Adamo sine vinger. Nå har han altså fått fornyet tillit, for ikke å si økt tillit.
– For oss er det viktig å se gjennom sesongen når han får kjøre bilen, hvor han både skal fullføre løp, sanke resultater og øke farten sin fortløpende, sier Adamo til Parc Fermé.
– Og hva er deres konkrete mål og forventninger overfor Oliver neste sesong?
– For meg er det akkurat det samme. Når du setter noen mål, så forventer du at de også skal oppnås, sier Adamo, og viser til sitt forrige sitat.
Teamsjefen er kjent for å være fargeklatt på serviceplassen enten det gjelder glede eller fortvilelse, og han er kjent for å være en kompromissløs leder hvis ting ikke går etter planen. Derfor ba vi Adamo forklare hans vurdering rundt årets sesong hvor Solberg har levert en bruttstatistikk som ingen andre har vært i nærheten av.
– Det vi må huske på er at Oliver har hatt et mye enklere liv tidligere, hvor teamet rundt har vært familiedrevet. Så derfor er det lett for meg å se det faktumet at han har vært under et helt annet press i år enn tidligere. Som 19-20-åring, så har vi sett at han har hatt en ønske om å overprestere og vise at han fortjener denne plassen. For meg er ikke det noe stort problem, men vi må jobbe sammen for å unngå at dette skjer igjen i framtiden, sier italieneren.
Han hyller norsk-svensken på måten han har vært en lagspiller på også utenfor selve løpene denne sesongen.
– Vi skal ikke glemme at han har testet enormt mye, og på testene har han vist tydelig hva han er god for også på utvikling. I tillegg må jeg si at han også har vokst veldig mye på modenheten sin, slår han fast.