Andreas Mikkelsen.

Hyundai-sjefen legger press på Mikkelsen

Andreas Mikkelsen er under press før sesongens siste løp, men han får også støtte fra sjefen selv. Samtidig linkes Oliver Solberg til en Rally1-retur hos M-Sport. 

Publisert

RALLY: Denne sesongen har Andreas Mikkelsen blitt hentet inn til et deltidsporgram hos Hyundai i toppklassen i Rally-VM. Sett bort fra Rally Polen har nordmannen kun fått tillit i asfaltløp, og han skal også i aksjon på samme underlag i Rally Japan. 

RALLY: Denne sesongen har Andreas Mikkelsen blitt hentet inn til et deltidsporgram hos Hyundai i toppklassen i Rally-VM. Sett bort fra Rally Polen har nordmannen kun fått tillit i asfaltløp, og han skal også i aksjon på samme underlag i Rally Japan. 

Det er også sesongens siste løp, og Mikkelsens siste sjanse til å overbevise sjefene i Hyundai om at han fortjener tillit også neste sesong. Ikke minst kjemper teamet om gull i begge mesterskap.

Må levere

Selv vet han ikke hva fremtiden bringer. Mye tyder på at Hyundai ønsker å gå over til å ha en fast tredjefører ved siden av Thierry Neuville og Ott Tänak, men om det faktisk blir sånn og hvem som får det setet er uvisst. 

– Jeg vet ingenting om fremtiden, sa Andreas Mikkelsen til Parc Fermé før Rally Sentral-Europa. 

Rally Sentral-Europa gikk ikke som ønsket for Andreas Mikkelsen.

I Rally Sentral-Europa følte Mikkelsen seg endelig komfortabel med bilen på asfalt, men så gikk det galt da han skled av veien og inn i et gjerde. Poengfangsten ble følgelig beskjeden, men han avsluttet med andreplass på den siste etappen med Power stage-status og ekstra poeng. 

Hyundai har allerede sikret en historisk førertittel, men i konstruktørmesterskapet er ingenting avgjort. Teamsjed Cyril Abiteboul legger press på Mikkelsen som en av de som må sanke poeng i Japan. 

– Vi trenger absolutt tre biler som kan bidra. Men Andreas bidro her, og det viser at han kan bidra når ting ikke går ham imot. Det er klart, det var litt skuffende med alt som skjedde tidligere i helgen. Så la oss sørge for at han har en god forberedelse. Som alltid vil vi bruke tid og krefter på å sørge for at han er godt forberedt og at bilen er godt satt opp, sa Abiteboul etter Rally Sentral-Europa. 

De forberedelsene innebærer blant annet å kjøre Rallye La Nucía kommende helg.

– Jeg vet jeg kan holde en god fart nær gutta, forhåpentligvis kan vi kjempe med de i Japan og ta ett lite steg herfra, sa Mikkelsen. 

Solbergs mulighet

Skal man tro ryktebørsen kan det dog bli vanskelig for Mikkelsen å sikre et sete i Hyundai uavhengig av resultatene i Japan. M-Sports Adrien Fourmaux har nemlig i lang tid blitt linket til teamet. 

Skulle det skje er det minst et ledig sete i M-Sport. Om det er en aktuell vei for Mikkelsen er uvisst. Før årets sesong var partene i samtaler, men Mikkelsen valgte et betalt deltidssete i Hyundai fremfor å kjøre en full sesong for M-Sport. 

I fjor var også teamet i samtaler med Oliver Solberg, men de samtalene stoppet også opp. Der skal grunnen blant annet ha vært teamets sterke fronting av energidrikken Red Bull, mens Solberg på sin side fronter Monster. Dog henger Red Bull-sponsen i stor grad sammen med Adrien Fourmaux, så om franskmannen forlater teamet kan potensielt også Red Bull-klistremerkene fjernes. 

Teamsjef Richard Millener er åpen om at de også denne gangen er i samtaler med Solberg om en Rally1-retur.

– Vi har snakket. Fra det vi forstår har Oliver alternativer og han må bestemme seg for hva han ønsker å gjøre og hvor hans prioriteringer ligger, sa Millener til Dirtfish. 

– Oliver har interesse for Rally2 og han må bestemme om han vil være i en Rally1 eller en Rally2-bil. Vi er ikke interessert i å ha folk i bilen hvis de ikke er 100 % forpliktet til å være der, fortsatte han. 

Powered by Labrador CMS