Hyundai gjorde rent bord da både Toyota og M-Sport knakk fullstendig sammen
Og med norske WRC 2-øyne var kjøringen i Rally Akropolis slettes ikke gal, selv om det ikke ble det totalresultatet man hadde håpet på.
RALLY: Fredag så det svært lovende ut for M-Sport, som har hatt en tøff sesong med førere som ikke har bidratt til gode resultater på bilen. For med den franske duoen Sebastien Loeb og Pierre-Louis Loubet i tet lå alt tilrette for en positiv snuoperasjon for teamet.
Men selv om bilen fungerte godt på fart, så holdt det rett og slett ikke inn. Loeb måtte rett og slett bryte med tekniske problemer, og tekniske problemer medførte også et stort tidstap for Loubet. Også Gus Greensmith fikk løpet sitt ødelagt av tekniske problemer, mens en tidlig punktering også spolerte et godt resultat for Craig Breen.
Toyota-nedtur
Og for en gangs skyld denne sesongen skulle det bli en real nedtur for Toyota. Først med Kalle Rovanperä som i tillegg til en ugunstig startposisjon også kjørte i filler av bakdelen på bilen på fredag og fikk løpet ødelagt. Esapekka Lappi ble lørdag rammet av tekniske problemer, og søndag skulle det jammen ikke bli sluttkjørt for Elfyn Evans også da turboen sa takk for seg.
Da er det bare ett team vi ikke har nevnt. Og det er Hyundai, som er i en svært positiv formkurve om dagen. Og det betalte seg fullt ut i andres nedturer, for det ble rett og slett en tapetsering av pallen. Thierry Neuville tok seieren foran Ott Tänak, der det ble utstedt en klar teamordre om at de ikke skulle utfordre hverandre, mens den alltid solide Dani Sordo berget tredjeplassen for teamet.
Sterk innsats av Andreas og Eyvind
I WRC 2 ble løpet ødelagt for Andreas Mikkelsen allerede torsdag kveld da han kjørte i betongen inne på Olympiastadion. Dermed måtte han og Toksport-teamet sette sin lit til at superreserve Eyvind Brynildsen skulle ta bilen helskinnet til mål og bidra til et så godt resultat som mulig - selv om Brynildsen ikke hadde i nærheten av de samme forutsetningene som sin landsmann til å kjempe i toppen.
Mikkelsen fikk en tidsstraff på ti minutter for å bryte første fartsprøve, men kunne starte igjen fredag morgen. Og Skoda-føreren har siden dette hatt et forrykende tempo dette løpet. For han endte til slutt på en syvendeplass i klassen, 7:53,8 bak klassevinner Emil Lindholm, noe som indikerer at han like gjerne kunne vunnet klassen med mer enn to minutter.
Brynildsen derimot misset akkurat pallplassen på siste etappe, og ble til slutt nummer fire. Likevel et mer enn godkjent resultat for den norske innbytteren, som også ble nummer ti totalt og med det både tar et offisielt VM-poeng totalt og tangerer sin personlige bestenotering med 10. plassen han tok i Rally Sverige i 2012, den gang i en WRC-bil.