Pascal Wehrlein skal denne sesongen forsøke å forsvare VM-gullet i Formel E.

Formel E:

Hvordan kan man like et mesterskap uten motorlyd?

En ny Formel E-sesong ruller i gang denne uken, men det fenger ikke alle og enhver som ellers følger bilsporten tett. Vi har spurt to av de som følger mesterskapet tettest om hvorfor de liker det så godt. 

Publisert Sist oppdatert

FORMEL E: Samtidig som Formel 1-sesongen avsluttes ruller denne helgen en ny sesong i gang i Formel E. Med nye biler, et nytt system med pitstopp, nye førere og til og med nye team starter det helelektriske mesterskapet med løp i Sao Paulo. 

FORMEL E: Samtidig som Formel 1-sesongen avsluttes ruller denne helgen en ny sesong i gang i Formel E. Med nye biler, et nytt system med pitstopp, nye førere og til og med nye team starter det helelektriske mesterskapet med løp i Sao Paulo. 

Likevel er det liten tvil om hvilket av de to mesterskapene som kommer til å trekke flest seere. Selv med flere kjente førere og fabrikanter når ikke Formel E ut til de store massene - i alle fall ikke i Norge. 

Vi tok en prat med to av de som virkelig verdsetter Formel E. Hvorfor liker de dette mesterskapet så godt? 

– Du merker det veldig i bilsportmiljøet. Jeg pleier å si at det er egentlig bare Atle Gulbrandsen som ser på det, men vi er jo enige i at det er faktisk veldig kult og veldig bra racing. Det er også veldig viktig med tanke på den tiden vi er inne i, og det passer veldig bra å kunne kjøre i store byer rundt omkring i verden, forteller Roger Moen til Parc Fermé. Den tidligere racerføreren kommenterer løpene for Max. 

Savner ikke lyden

Roger Moen, her fra Bilsporttalentet hvor han sitter i juryen.

Etter å ha fulgt mesterskapet tett i ti sesonger er Roger Moen svært positiv til konseptet, men han har ikke alltid vært begeistret for elektriske biler og elektrisk bilsport.

– Jeg har gått fra å være den som sa at jeg skal aldri ha elbil til å si at jeg skal aldri ha noe annet. Og da snakker jeg om det man kjører til daglig, ikke entusiastbiler, sier Roger Moen. 

Moen oppfordrer kritikerne til å se på det som noe litt annerledes enn bilsporten man er vant til å følge. Dessuten medfører ikke utviklingen av elektrisk bilsport at lyden forsvinner fra de tradisjonelle mesterskapene. 

– Du må se på det med litt nye øyne, og for meg er det teknologi og racingen som er det viktigste, ikke om det bråker mye eller ikke. Det er kult med lyd, men jeg tenker det er rom til begge deler.

Liker racingen

Denne sesongen er det nye biler i Formel E.

Atle Gulbrandsen er på sin side mest kjent som Formel 1-kommentator på Viaplay, men han har også en stor kjærlighet for Formel E. Han begrunner det blant annet med at det leveres flott racing. 

– Jeg har vært på to Formel E-løp, og er veldig glad i mesterskapet av flere grunner. For det første har Formel E, etter min mening, noe av den beste racingen i verden, med noen fantastiske forbikjøringer og ofte spenning helt til siste sving, forteller Atle Gulbrandsen til Parc Fermé. 

Gulbrandsen, som faktisk har testet en Formel E-bil selv, mener i likhet med Moen at argumentet om manglende motorlyd er for svakt. 

– For det andre går bilene vesentlig fortere enn det skeptikerne skal ha det til. Jeg har selv testet en Gen2-bil, og de går omtrent som Formel 3 med mønstrede gatehjul. Det er fort, og for meg er det uforståelig at man skal mislike et mesterskap med så god racing bare fordi lyden er litt annerledes, fortsetter Gulbrandsen. 

Mange fabrikker

Atle Gulbrandsen.

Ikke minst liker Gulbrandsen godt hvilken retning mesterskapet jobber i, og hva de står for. 

– For det tredje liker jeg veldig godt hva mesterskapet står for. For å sette det på spissen, kan man si at det er det motsatte av det du ofte finner i mange kommentarfelt på Facebook. Formel E er et mesterskap med moderne verdier som blant annet bærekraft, ansvarlighet, vitenskap, teknologiutvikling og likestilling. Og det er utrolig viktig for å heve anseelsen av motorsport blant bilfabrikker, store selskaper, politikere og storsamfunnet forøvrig, som tar det grønne skiftet på alvor, sier Gulbrandsen.

En positiv faktor er også hvor mange fabrikker som er involvert i mesterskapet. Forøvrig har allerede Nissan, Jaguar, Porsche, Lola og Maserati forpliktet seg til å fortsette i mesterskapet i det man går over til fjerde generasjons biler. Det regelverket skal gjelde til 2030. 

– Og for det fjerde mener jeg det er ekstremt viktig at vi har noen bilsportmesterskap som satser på elektriske biler. De aller fleste bilsportmesterskap vil bli kjørt med forbrenningsmotorer i uoverskuelig fremtid, og det er helt ok, men jeg tror salget av elektriske biler vil øke enormt globalt de neste årene. Utenfor Norge har elektrifiseringen gått litt langsommere de siste par årene, men med strengere utslippskrav tror jeg bilfabrikkene blir nødt til å selge biler med den teknologien som forurenser minst, og det er elbilene. Og skal man få mange bilfabrikker til å engasjere seg i motorsport er man nødt til å ha mesterskap med den teknologien som bilene har på gata, og det ser vi i dag hvor de tre mesterskapene med flest bilfabrikker involvert enten har hybridmotorer, som i Formel 1 og Langdistanse-VM, eller rene elbiler i Formel E. Det sier ikke rent lite at ni bilfabrikker på en eller annen måte er involvert når Formel E-sesongen nå starter i Brasil. Og en motorsport som interesserer bilfabrikkene er godt nytt for alle som ønsker en profesjonell motorsport det går an å leve av, fortsetter Gulbrandsen. 

Spennende sesong

Formel E 2025

Team Førere
Porsche 🇩🇪 Pascal Wehrlein 🇵🇹 António Félix da Costa
Maserati 🇧🇪 Stoffel Vandoorne 🇬🇧 Jake Hughes
Cupra 🇩🇪 David Beckmann 🇬🇧 Dan Ticktum
Envision 🇳🇱 Robin Frijns 🇨🇭 Sébastien Buemi
McLaren 🇬🇧 Taylor Barnard 🇬🇧 Sam Bird
DS Penske 🇩🇪 Maximilian Günther 🇫🇷 Jean-Éric Vergne
Jaguar 🇳🇿 Mitch Evans 🇳🇿 Nick Cassidy
Lola Yamaha 🇧🇷 Lucas di Grassi 🇧🇧 Zane Maloney
Nissan 🇫🇷 Norman Nato 🇬🇧 Oliver Rowland
Mahindra 🇳🇱 Nyck de Vries 🇨🇭 Edoardo Mortara
Andretti 🇬🇧 Jake Dennis 🇨🇭 Nico Müller

Forrige sesong var mange kritiske til Formel E-løp på tradisjonelle racerbaner, som på mange måter ble litt som et sykkelritt. Ingen ønsket å lede løpet fordi det var en stor fordel å ligge bak og spare strøm. Roger Moen er en av de som mener Formel E burde holde seg til byene. 

– Jeg er ikke så sikker på om det er riktig å dra de ut på vanlige racerbaner, for jeg tenker litt av konseptet er å dra racingen til der folk bor. Det er noe eksotisk over å kunne kjøre i disse byene, sier Moen.

Motorsport.com rapporterer at recharge-systemet med pit boost, som har blitt testet ut de siste par sesongene, nå skal introduseres. Førerne må med dette systemet på plass inn til et obligatorisk pitstopp der bilen lader i 30 sekunder for en oppladning på ti prosent. I første omgang skal systemet tas i bruk på banene det kjøres flere løp for å tvinge frem ulike strategivalg.

Alle er dog ikke like positive til endringen. Regjerende verdensmester Pascal Wehrlein er en av de som er bekymret for fordelen noen kan få ved en eventuell sikkerhetsbil. 

– Vi har ikke lov til å gå inn samtidig, det er alltid en bil per team. Halve feltet kan gå inn på runde 15 og den andre halvdelen går kanskje inn på runde 18, men mellom de to rundene er det en sikkerhetsbil. Det er en stor fordel for den andre gruppen, sa Wehrlein til Motorsport.com

Gulbrandsen er opptatt av at det nye systemet ikke skal ødelegge for den gode racingen. 

– Recharge er også spennende, og kan også vise seg å være en viktig teknologiutvikling som vanlige folk får glede av, men jeg håper ikke Formel E mister sitt DNA som har vært tett racing ute på banen, sier Gulbrandsen. 

Vanskelig å spå

Før sesongstart er det vanskelig å spå hvem som kommer til å vinne. I fjor var det åtte ulike løpsvinnere, og med nye biler er det enda mer bingo å spå hvordan det vil ende. Det er noe av det Moen liker så godt. 

– Det er det som fascinerer meg. Hvem vet liksom? Vi ser litt fra testingen, men det er veldig åpent. Det er jo det alle mesterskap ønsker seg, at man ikke vet hvem som kommer til å vinne, slår han fast. 

I tillegg til at det er nye biler er det også nye team på griden, og ikke minst nye førere. Blant annet skal tidligere Formel 2-fører Zane Maloney nå få prøve seg. 

– Jeg gleder meg veldig til å se Gen 3 Evo-bilene i løp. De ser mye tøffere ut enn tidligere, har firehjulstrekk og går enda fortere. Det blir også spennende å se hva Zane Maloney, som har konkurrert mot Dennis Hauger de siste årene, får til i det nye teamet Lola Yamaha, sier Gulbrandsen.

Formel E-sesongen ruller i gang lørdag. Få full oversikt over alle sendetider i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS