Hvor blir det egentlig av den neste finnen i Formel 1?
Hvert år siden 1988 har Finland vært representert i Formel 1. Valtteri Bottas innrømmer at han kjenner på et ansvar. For det er lenge til neste finne er aktuell igjen.
FORMEL 1: I dag befinner han seg på 21. plassen sammenlagt av en liste som i utgangspunktet skal bestå av 20 faste førere. Med andre ord - det går virkelig ikke veien for Valtteri Bottas om dagen.
Men etter å ha nærmest overprestert i et Williams-team på midten av 2010-tallet, så fikk han den gylne sjansen i det ubestridte toppteamet Mercedes - i tospann med Lewis Hamilon. På fem sesonger resulterte det i fire medaljer, to sølv og to bronse.
Selv om VM-tittelen aldri kom.
Finsk FRECA-håp
Likevel, Valtteri Bottas skriver seg inn i historien som en av de vellykkede finnene i Formel 1, en liste som ikke akkurat kryr av navn opp igjennom historien (se faktaboks). Men - neste mann er vanskelig å spå. Selv for Valtteri Bottas.
– Det er ikke mange nå. Det er mange talenter på karting-nivå, men på formelnivå har vi nå kun Tukka Tapponen. Han er en del av Ferrari og sånn sett den nærmeste. Han er vel den vi er litt avhengig av nå. Men han er et stort talent, sier Valtteri Bottas i et tidligere intervju med Parc Fermé.
– Så du legger litt press på unggutten?
– Hehe, neida. Det er ikke noe jeg trenger å gjøre. Han er i gode hender. Tiden vil vise, men han har alle «skills» som trengs, sier Bottas om sin 17 år yngre landsmann.
Tapponen er ingen hvem som helst, som sådan. Han vant Midt-Østen-serien i Formula Regional, og ligger på sølvplass i FRECA. Han kjører i Martinius Stenshornes team fra i fjor, R-ace GP, og han kopierte nylig nordmannen ved å dominere i samtlige «sessions» på Hungaroring - med full pott på kvalifisering og i løp.
Han har 46 poeng opp til ledene Rafael Camara som har dominert så langt i år.
Formel 1 vs. rally
Det er lenge siden Bottas viste seg høyt oppe på resultatlistene etter at han forsvant fra Mercedes etter 2021-sesongen. Å ta over setet til en annen landsmann, Kimi Räikkönen, i Sauber-teamet (tidligere Alfa Romeo), visste han svekket sjansene hans betydelig til å bli mer synlig.
Men den karismatiske finnen, som er blitt en stadig større yndling spesielt i sosiale medier for sitt image og sin nokså annerledes profilbygning enn fra da han var i Mecedes, merker at interessen i hjemlandet synker i takt med hans egne mangel på prestasjoner.
Og det i en tid hvor Finland opplever ny suksess i rally med Kalle Rovanperä, hvor verdens to største bilsportmesterskap hånd i hånd har holdt finnene tritt på sofakanten i flere tiår.
– Ja, det er mer interesse for rally nå sammenliknet med fem år tilbake. Rallyen har kommet mer tilbake. Formel 1 har jo det på mange måter, men finnene også inntil nylig vært bortskjemte her. For eksempel da jeg var i Mercedes og vi hadde Kimi i Ferrari hvor vi alltid kjempet om pallplassene.
– Alt hviler på mine skuldre
– Nå om dagen er det mer krevende. Om en finne ikke gjør det bra, så synker interessen. Så vi får håpe på noen bedre resultater framover.
– Du legger i stedet litt press på deg selv, med andre ord?
– Selvfølgelig. Det er bare meg her om dagen. Så alt hviler på mine skuldre, sier Bottas.
Foruten Finland kryr det heller ikke av andre nordiske og skandinaviske førere som banker på Formel 1-døren. Sjansene svinner stadig hen for Dennis Hauger, som er den eneste nordiske føreren i Formel 2. Og det er fortsatt for tidlig å analysere Dino Beganovic sine sjanser fra Formel 3, som også gjelder vår egen Martinius Stenshorne.
Svenskene og danskene som hang høyt i formelbil har flyktet over dammen til IndyCar. Utover dette er det altså ingen fra Norden, og især Finland som banker på dørene.
Slik har finnene prestert
Og det i kontrast med tanke på hva de har prestert spesielt siden starten av 80-tallet. Her en kortfattet historikk av de andre markante finnene i Formel 1-historien før Valtteri Bottas.
• I 1982 ble Keke Rosberg tidenes første finske verdensmester.
• JJ Lehto ble aldri noen enorm Formel 1-fører, men han scoret imidlertid én pallplass på Imola i 1991.
• Fra 1991 til 2001 tok Mika Häkkinen to VM-titler, én sølvmedalje og vant 20 løp, og er således den mest suksessrike finnen i Formel 1.
• I omtrent samme tidsrom hadde vi også Mika Salo. Han tok dog ikke mer enn to pallplasser i karrieren da han erstattet en skades Michael Schumacher i 1999.
• Heikki Kovalainen hade tre sesonger fra 2007 til 2009 der han scort poeng. Fire pallpasser, hvorav hans eneste seier på Hungaroring i 2008 som huskes best.
• Etter Häkkinens epoke i Formel 1 tok Kimi Räikkönen over. Èn VM-tittel i 2007, samt to VM-sølv og tre VM-bronser over 21 seire, 103 pallplasser og intet mindre enn 350 Grand Prix-løp, den mestkjørende Formel 1-føreren i historien.