Silly season:
Hvilke førere signerer hvor?
Selv om det er sommerpause i Formel 1 fortsetter ryktene å strømme på. Vi gir deg en oversikt over noen av de heteste ryktene rundt de ulike teamene.
FORMEL 1: August betyr sommerpause i Formel 1, men til tross for at teamene har et par ukers påtvungen ferie og de fleste førerne ligger strødd på diverse strender, yatcher og golfbaner verden over er det ikke fullstendig stillstand.
Flere team og førere benytter nemlig sommerpausen til å forhandle og signere kontrakter, og selv om de fleste skjebner virker å være bestemt kan fortsatt mye skje før neste års grid er endelig fastsatt. Som alltid flyr ryktene frem og tilbake, og for å være sikker på at det du har hørt virkelig stemmer lønner det seg ofte å vente til det kommer en offisiell annonsering.
Men likevel: her er en oversikt over noen av de mest aktuelle ryktene rundt de ulike Formel 1-teamene. Per i dag står syv førere uten kontrakt, og selv om man forventer at flertallet av de vil signere forlengelser i sine respektive team har tidligere sesonger vist at et førerbytte kan utløse en rekke endringer.
Red Bull
Max Verstappen - kontrakt ut 2028
Sergio Perez - kontrakt ut 2024
I Red Bull sitter Max Verstappen sikkert som banken med en kontrakt som strekker seg helt til 2028, og slik det ofte er så handler ryktene rundt teamet i størst grad om hvem som skal være nederlenderens andrefører.
Tidligere i sommer forsvant Nyck de Vries ut av AlphaTauri-teamet, og Daniel Ricciardo ble lånt ut fra Red Bull for å fullføre sesongen ved Yuki Tsunodas side. Siden den endringen har ryktene gått om at dette er en slags oppvarming før han skal erstatte Perez i Red Bull fra neste sesong. Men skal vi tro uttalelser fra Helmut Marko og Christian Horner er det grunn til å tro at meksikaneren vil bli værende ut kontraktstiden.
Mercedes
Lewis Hamilton - kontrakt ut 2023
George Russell - kontrakt ut 2025/2024 - ukjent
George Russell kommer til å bli værende hos Mercedes også neste sesong, og etter all sannsynlighet gjelder det også Lewis Hamilton. Briten har uttrykt et ønske om å fortsette i Formel 1, men kontraktsforhandlingene har tilsynelatende tatt lenger tid enn først antatt. Skal man tro de siste ryktene kan en bekreftelse komme før Nederlands Grand Prix.
Ferrari
Charles Leclerc - kontrakt ut 2024
Carlos Sainz - kontrakt ut 2024
Så lenge Ferrari fortsetter i samme stil de har gjort så langt denne sesongen vil ryktene rundt førernes fremtid fortsette. Carlos Sainz nevnes i større og større grad i sammenheng med en overgang til Audi/Sauber i 2025, men på kortere sikt er det ikke noe som tyder på at spanjolen vil forlate Ferrari.
Charles Leclerc ser til tross for Ferraris svake prestasjoner ut til å ville signere en forlengelse hos det italienske teamet. Forhandlingene har ikke startet enda ettersom han uansett har kontrakt ut 2024, men monegaskeren har nylig uttalt til Autosport at han vil jobbe for å bli værende og at hans fremste drøm er å bli verdensmester med Ferrari.
Alpine
Esteban Ocon - kontrakt ut 2024
Pierre Gasly - kontrakt ut 2024
Noen ganger oppstår rykter i paddocken litt ut av ingenting. Et eksempel som har versert i sosiale medier er at Esteban Ocon forlater Alpine til fordel for Ferrari, noe som fremstår som mer silly enn sant.
Tvert imot er det grunn til å tro at både Ocon og Gasly blir værende hos det franske teamet. Mer interessant er det hvem som skal erstatte Otmar Szafnauer som teamsjef. Rapportene tyder på at tidligere Ferrari-sjef Mattia Binotto per nå sitter i pole position for den jobben, men teamet er fortsatt tidlig i prosessen med å finne en erstatter så her kan mange navn komme opp.
AlphaTauri
Yuki Tsunoda - kontrakt ut 2023
Daniel Ricciardo - kontrakt ut 2023 (på lån fra Red Bull)
Hva som skjer i AlphaTauri er i stor grad avhengig av hva som skjer i Red Bull. Per nå har uansett ingen av juniorene levert overveldende gode resultater, og de siste rapportene tyder på at både Tsunoda og Ricciardo blir værende.
Tsunoda har levert en stabil sesong og han har foreløpig ikke blitt vippet av pinnen av at rutinerte Ricciardo har blitt hans nye målestokk. Ricciardo er på sin side avhengig av at Perez forsvinner ut av Red Bull for at han skal være aktuell for et annet sete enn det han befinner seg i per dags dato.
Aston Martin
Fernando Alonso - kontrakt ut 2024
Lance Stroll - ukjent kontraktsstatus
Hos Aston Martin er det ingenting som tyder på at det vil bli noen endringer. Fernando Alonso leverer mildt sagt varene, mens Lance Stroll sannsynligvis vil fortsette ved hans side selv om diskusjonen rundt kanadierens fremtid i teamet har tiltatt i styrke denne sesongen.
McLaren
Lando Norris - kontrakt ut 2025
Oscar Piastri - kontrakt ut 2024
Både Oscar Piastri og Lando Norris har imponert denne sommeren etter at McLarens omfattende oppgraderinger har kommet på plass, og begge to vil også kjøre for teamet neste sesong. På lengre sikt er begge to svært attraktive for andre team, men med McLarens fremgang den siste tiden sitter Zac Brown nå med bedre kort på hånden rundt forhandligsbordet.
Sauber (Alfa Romeo)
Valtteri Bottas - kontrakt ut 2024
Guanyu Zhou - kontrakt ut 2023
Sauber heter i dag Alfa Romeo, men det gjør de ikke neste sesong. Noe de derimot ser ut til å holde fast ved er Valtteri Bottas som fast inventar i en av de to bilene. Guanyu Zhou har vært relativt jevn med Bottas denne sesongen, men likevel spekulerer flere i at kineseren kan være på vei ut dørene. Kineseren har selv uttalt at han ønsker et klart bilde over situasjonen innen slutten av sommerpausen.
Om han skulle forsvinne ut er det Sauber-junior Theo Pourchaire, som i skrivende stund leder Formel 2, som ryktes inn som den mest aktuelle erstatteren. Drugovich, Doohan, Vesti og Schumacher nevnes også som potensielle navn om hverken Zhou eller Pourchaire skulle få tillit.
Haas
Nico Hulkenberg - kontrakt ut 2023
Kevin Magnussen - kontrakt ut 2023
I Haas er det stor grunn til å tro at Nico Hulkenberg vil forlenge kontrakten. Like sikkert sitter ikke Kevin Magnussen som har vært et stykke bak teamkameraten så langt denne sesongen, men Guenther Steiners uttalelser om tryggheten de finner i å ha en stabil og erfaren førerduo etter at flere ferske og uerfarne førere har vært innom teamet de siste årene taler i danskens favør.
Det som likevel taler mot Magnussen er at ryktene om at Haas vil få Alfa Romeo som tittelsponsor neste sesong bare blir sterkere og sterkere. Sammen med de ryktene gjenoppstår fjorårets Giovinazzi-scenario. Som en konsekvens av teamets Ferrari-link kjørte han i fjor en fritrening (hvor han krasjet), og han var lenge i diskusjonen om det ledige setet Nico Hulkenberg til slutt kapret.
Theo Pourchaire som for øyeblikket leder an i sin tredje Formel 2-sesong nevnes også som en mulig kandidat til setet Magnussen i dag innehar. Franskmannen er som nevnt Sauber-junior, men båndene til Alfa Romeo skal være såpass sterke at en inngang i Haas ikke skal være utenkelig om Alfa Romeo blir tittelsponsor for teamet.
Williams
Alex Albon - kontrakt ut 2024
Logan Sargeant - kontrakt ut 2023
Hos Williams sitter Alex Albon på en kontrakt som holder han i teamet ut 2024, og i hans tilfelle går ryktene i større grad rundt om han kan returnere til fronten av griden i 2025 når han er fri fra kontrakten i Williams.
Det samme kan ikke sies om Logan Sargeant som er på utgående kontrakt. Ryktene om at han skal forsvinne ut har avtatt litt over sommeren, og teamet skal være relativt fornøyd med amerikanerens prestasjoner til tross for at han fortsatt ikke har tatt poeng. Amerikaneren bringer visst nok også med seg en betydelig sum penger inn i teamet, samt at hans amerikanske pass ikke akkurat spiller mot han.
Om han likevel skulle forsvinne ut nevnes førere som Felipe Drugovich, Jack Doohan, Mick Schumacher og Frederik Vesti som potensielle erstattere. Schumacher og Vesti trekkes begge inn grunnet WIlliams tette bånd med Mercedes, og både Drugovich og Doohan vil bli forsøkt hjulpet inn på griden av henholdsvis Aston Martin og Alpine hvor de to fungerer som reserveførere. En avtale mellom WIlliams og Alpine er langt fra utenkelig, likt avtalen som i utgangspunktet var på plass for Oscar Piastri før australieren brøt med det franske teamet i fjor sommer.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!