Høy dekkslitasje skaper hodebry for nordmennene

Åtte sett med dekk skal fordøyes over åtte timer. Det kan bli en spennende affære når løpet på Laguna Seca fyres igang i dag.

Publisert

Og nok en gang var det altså jevnt mellom bilene som de to norske IGTC-håpene kjører på. Det ble femte- og sjettetid på henholdsvis Dennis Olsen og Christian Krognes, hvor det nå skilte kun fem sekunder mellom bilene i den såkalte superpole-kvalifiseringen fredag ettermiddag amerikansk tid.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og nok en gang var det altså jevnt mellom bilene som de to norske IGTC-håpene kjører på. Det ble femte- og sjettetid på henholdsvis Dennis Olsen og Christian Krognes, hvor det nå skilte kun fem sekunder mellom bilene i den såkalte superpole-kvalifiseringen fredag ettermiddag amerikansk tid.

Riktig nok var det Matt Campbell (Porsche) og Mikkel Jensen (BMW) som satte rundetidene på siste kvalkjøring, men nordmennene kommer som alltid til å spille viktige roller når løpet kjøres i gang. Og den relativt korte og intense banen på Laguna Seca gir nye utfordringer.

– Vi må holde oss unna trøbbel, kjøre gode og jevne runder og holde liv i dekkene. Ikke at vi har hatt store problemer med dekkslitasje, men det er vanskeligere her enn andre steder, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

https://parcferme.no/racing/sjekk-disse-spektakulaere-bildene-fra-laguna-seca/

Utsatt for «pick up»

Sammen med Campbell og Dirk Werner leder de mesterskapet etter den sensasjonelle seieren på 12-timeren på Bathurst i begynnelsen av februar. Nå starter de nede på en femteposisjon, på en bane det også kan bli svært krevende å komme seg forbi på.

– Det er få biler, så det er egentlig greit. Men tar vi noen igjen med en runde, så kan det bli spennende. Det er generelt trangt, og det blir mye «pick up» på banen. Skal man forbi, så må du bestemme deg, ellers får du så mye dritt på hjulene at det tar en runde før de er rene igjen, sier Olsen.

Med «pick up» menes altså gummirester som blir liggende utenfor idealsporet, og dette samler seg som kladder på dekkene som gir mye dårligere grep om man havner utenfor idealsporet.

Må gjøre bilen mer understyrt

Også Christian Krognes erkjenner at dette blir et krevende løp spesielt med tanke på dekkene.

– Det virker som bilen vår gnager mye på bakdekkene. Så vi må gjøre bilen mer understyrt, sier Krognes.

Han er relativt fornøyd med kvalifiseringen totalt sett, men følte ikke at han selv gjorde en god nok innsats på sitt stint i kvalifiseringen. Å kjøre på friske og nye dekk var en omstilling han ikke taklet så godt etter at han kjørte treningspassene med bevisst slitte dekk.

Christian Krognes gir lagkamerat Nick Catsburg gode råd etter at han var først ute på kvalifiseringen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg traff ikke bremsepunktene noe særlig, og slet med å omstille meg fra stintene med slitte dekk. Jeg ser hvor jeg taper, så det handler om å bruke tiden til forberedelser godt, sier Krognes.

https://parcferme.no/racing/atte-tusendeler-skiller-dennis-og-christian-for-kvalifiseringen/

Det blir et spenningsmoment å se hvordan hans BMW M6 GT3 oppfører seg i løp, da den virket helt annerledes å kjøre på kvalifiseringen enn den blir i løpssituasjon.

– Nå må vi stille bilen tilbake til løpsoppsett. Vi spisset den veldig til kvalifisering nå, og da er den ganske annerledes, men vi har en idé på hvordan den skal settes opp til løp, sier Krognes.

Løpet starter 16:30 norsk tid og varer altså i åtte timer, det vil si fram til 00:30 natt til søndag. Løpet streames forøvrig direkte her!

Powered by Labrador CMS