Howard’s Corner: Mine tanker om Formel 1-sesongen 2021


Godt å være tilbake. I dobbel forstand. Med Formel 1-sesongen og blogg. Ayrton Senna er fortsatt favorittføreren. Ingen vinter forandrer på det.

Det var fantastisk å høre Atle innlede årets første fritrening på Viasport fredag med å fortelle at Formel 1-interessen i Norge er større enn på lenge.

Da er den definitivt den høyeste den har vært siden denne bloggen ble født høsten 2018, og siden interessen min for Formel 1 akselererte fra paddock- til
langstrekket på banen-hastighet foran 2017-sesongen, for fire år siden.

Og rekkefølgen jeg tror lagene ender årets mesterskap i. Les gjerne alt, eller bla deg ned til lagene du vil lese om.

Mercedes

De revolusjonerende, annerledes og nye bilene – en ny æra i Formel 1 – ble utsatt fra i år til 2022. Med relativt like biler og relativt få forandringer på reglementet fra i fjor klarer jeg derfor ikke se noen andre enn Mercedes ende opp med å gjenta suksessen sin fra 2020, og vinne begge mesterskapene. Etter i år har vi en adlet brite i Sir Lewis Hamilton som den føreren i historien med flest verdensmester-titler: Åtte.

Evnen til virkelig å ta innover seg store øyeblikk man opplever i nuet, ser man ofte tilbake på og innser hvor fantastiske faktisk var først når de har blitt minner. Det gjelder i alle fall for meg. Jeg ber dere derfor bare nyte det dere kommer til å se i år.

– ANNONSE –

Vi er vitner til karrieren til tidenes Formel 1-fører. Imens den foregår. Og dere vil senere i år være vitne til øyeblikket han overtar tronen alene som føreren med flest verdensmestertitler. Åtte er helt, helt ekstremt. Og den tronen kommer han til ha for seg selv i lang, lang tid.

Red Bull

Mye Hamilton-prat innledningsvis. Men la oss snakke om Max Verstappen. I fjor følte jeg han endelig ble til den komplette føreren vi har ventet på at han skulle bli. Ingen verdensmester-tittel, som noen kanskje mener at er det siste som mangler for å bli en komplett fører. Men følelsen jeg fikk i fjor i alle fall gjør at jeg foran denne sesongen før første gang ser på Max Verstappen som en reell verdensmesterkandidat.

Jeg føler også at Red Bull nå i 2021 for første gang siden forrige tittel i 2013 endelig er en reell utfordrer til Mercedes om titlene, med Honda-motor og det hele. Men også den eneste utfordreren forøvrig. Det gjør uansett at jeg spår Max som den nærmest Hamilton når vi teller opp poengene i desember.

Men: Glem for all del ikke Perez. Det er bare enormt spennende at en av feltets mest stabile og solide førere over det siste tiåret for team i midten av feltet, for første gang sitter i et sete som kan vinne flere løp over tid, og ikke minst mesterskap. Meksikaneren tok sin første seier i Formel 1 i det nest siste løpet i 2020. Han er i dytten. I år spår jeg en seier på han, men langt flere pallplasser.

Det er en perfekt «belønning» for Perez å komme inn i Red Bull foran 2021.

AlphaTauri

AlphaTauri har foran denne sesongen faktisk pådratt seg noen forventninger. Det mener jeg i størst grad skyldes førerne deres. Pierre Gasly. Og lagets andre fører i 2021. En ung og meget talentfull japaner med en kometkarriere i formel-bil så langt, ved navn Yuki Tsunoda. Han tror jeg raskt vil bli en fan-favoritt og en av feltets mest populære førere. Og årets nykommer. Han ser svært, svært lovende ut.

I de aller fleste lagidretter vil det være spillere og lag som rett og slett ikke er en match, uansett hvor gode partene har vært hver for seg i forkant eller i etterkant. Gasly fikk endelig sjansen i Red Bull i 2019, men det fungerte ikke, og han ble overført tilbake til Toro Rosso, nå Alpha Tauri, midt i sesongen. Som han har vært del av siden. Men spiller det noen rolle at setet i mektige Red Bull glapp for han da? Når han presterte som han gjorde i fjor? Nei, det gjør ikke det.

Han vant selveste Italias Grand Prix på ærverdige Monza i høst. Da kan du kjøre bil.

La han kose seg der han er nå, for det ser ut som AlphaTauri er der han får ut det beste i seg. Og han stortrives. Og når noen stortrives i en setting, er det ikke da man presterer best? Og er det ikke et ganske velkjent fenomen i Formel 1 da at et lag med samme motor som storebror hadde det forrige året drar nytte av det den påfølgende sesongen? Eller noe sånt.

Etter min mening har AlphaTauri en av de mest spennende førerduoene i 2021, sammen med Red Bull, Ferrari og McLaren. Kanskje den mest spennende, fordi vi ikke vet hva Yuki vil få til, og om Gasly kan følge opp fjoråret.

Jeg dunker til og sier at Alpha Tauri ender opp som feltets tredje beste i 2021.
Men i en meget tett fight med både Ferrari og McLaren.

Hva kan felle Alpha? Erfaring og stabilitet. Rett og slett.

Der føler jeg Ferrari og McLaren per i dag står sterkere. Men hva er det da Alpha Tauri har som gjør at de kan havne foran disse to langt mer profilerte og legendariske Formel 1-lagene?

Det føler jeg er en ingenting å tape-energi. Og Gasly var den fysiske formen til den energien i fjor. Han vant på Monza, og viste Red Bull først og fremst, at han slett ikke er en så svak fører som de skulle ha det til. Nå har Gasly løst koden og funnet ut hvordan han skal prestere på sitt beste: Gi faen.

I år slipper derfor både Tsunoda og Gasly seg løs, med senkede skuldre og koser seg ute på banen. Derfor blir de årets overraskelseslag. Og derfor blir de nummer tre.

Ferrari

La det være sagt: Jeg tror det blir jevnt. Veldig jevnt mellom Alpha Tauri, Ferrari og McLaren i år i kampen om å bli tredje beste konstruktør i 2021.

På grunn av det miserable fjoråret, og det som lignet veldig på et lag som ville slite stort også denne sesongen, så vil fjerdeplass sammenlagt i år være mer enn godkjent og et stort steg i riktig retning. I alle fall slik ting ble i fjor. Å slå tilbake på direkten med en bedre sesong etter en dårligere er noe å ta med seg videre – og forhåpentligvis blir det enda bedre i 2022.

Jeg ser på 4. plass sammenlagt som en veldig bra sesong for Ferrari. Standarden deres per dags dato er lavere enn før. Det samme gjelder forventningene. Blir det tredjeplass – som jeg tror det også kan bli – fantastisk. Blir det femteplass sammenlagt – vel, vel. Da er det i så fall en plassering som det likevel ligger en klart bedre sesong i enn 2020. En eventuell femteplass i år kontra sjetteplassen i fjor betyr ikke bare et steg fram for Ferrari etter min mening. Verdien i det er to steg i riktig retning. En løpsseier er innenfor rekkevidde. I alle fall flere pallplasser enn i fjor, og langt flere topp fem plasseringer.

Men – jeg tror det blir en skikkelig arbeidssesong. Slit og tyning gjennom de fleste løp. Et lag som virkelig må kjempe for hvert eneste poeng i hvert eneste løp. En følelse man ikke kommer til å ha med de andre lagene rundt dem. De må virkelig på jobb i år, Ferrari. Men jeg tror de klarer det. Får lønn for strevet. De har en fantastisk førerduo i Charles Leclerc og Carlos Sainz, som er rette typer til å få den jobben gjort med bravur.

McLaren

De siste fire årene (dette inkludert) har vi sett en vågal, men ikke minst langt mer desperat Daniel Ricciardo, på jakt etter sin første verdensmestertittel. Derav to lagbytter på tre sesonger. Jeg vet at han ville blitt verdensmester i en verdensmesterdyktig-bil. Han bommet da han valgte Renault. Sånt skjer. Et lag i midtsjiktet i fjor kan forvandle seg til en verdensmesterkandidat året etter. Men dessverre finner han ikke det han leter etter i år heller. McLaren er ikke der. Ennå.

Og Ricciardo skal opp mot kollega Lando Norris, den supertalentfulle unggutten som bare blir bedre og bedre. Det er ikke gitt at Ricciardo inntar rollen som førstefører i det laget og kommer til å ende opp med flest poeng av de to. Men følelsen jeg har nå er at Ricciardo er den som tar flest poeng. I år vil være et stort steg i riktig retning, og jeg tror vi kommer til å gå ut av 2021 med følelsen av at Ricciardo er mye nærmere et virkelig kandidatur for verdensmestertittelen, enn han er på dette tidspunktet.

Det er herlig når førere går til nye lag sånn at vi får se det egentlige styrkeforholdet mellom førere det framstår som har hatt en vesentlig nivåforskjell mellom seg i forskjellige lag tidligere.

Vi får faktisk mange slike dueller i år. Sainz mot Leclerc, Perez mot Verstappen, Vettel mot Stroll, og Ricciardo mot Norris. Slike sammenligninger av føreres egentlige nivå er noe av det beste med Formel 1 for meg. Det gjelder også for 2021.

En god sesong for McLaren i år? Ja, definitivt. Jeg tror det står mellom AlphaTauri, Ferrari og McLaren om tredjeplassen blant konstruktørene.

Med et lite stykke ned til de andre i midtfeltet. Så det kan bikke begge veier, men på grunn av at avstanden i poeng vil være små er det den summen når man er ferdig med 2021-sesongen som man må se på og vurdere sesongen etter. Ikke plasseringen sammenlagt, isolert sett.

Og dette betyr at langt derifra opplever et steg tilbake fra et glimrende fjorår. Gapet til Mercedes og Red Bull blir ikke større. Tvert imot. Jeg tror McLaren er minst like nærme i år som de var de lagene i fjor. Det blir garantert tredje, fjerde eller femteplass i 2021.

Aston Martin

Tror jeg blir årets store skuffelse. Det vil nok ha sammenheng med at de er det mest hypede laget foran 2021. Men så har også lagene rundt dem blitt fryktelig mye bedre det siste året. Det er kanskje vågalt å spå dem en skuffende sesong, men jeg gjør det.

Lagnavnet i seg selv gjør at jeg gjerne skulle sett dem øverst på pallen løp etter løp, og sammenlagt. Men det kommer til å stange en del ganger og butte imot i år, etter den kanskje litt for gode sesongen deres i fjor? Jeg vet ikke. Dette er bare en følelse jeg har. Og det burde synes rart, når de har hentet inn Sebastian Vettel, tidligere fire-ganger verdensmester, som virker langt mer sulten nå enn i sin siste sesong i Ferrari i fjor. Og har en Lance Stroll – sønn av teameieren – som viste i fjor at han også kan kjøre bil og få topplasseringer, selv om han i mine øyne alltid vil mangle det siste lille som Formel 1-fører til å vinne løp.

Det burde jo ikke være sånn at de skal prestere så mye dårligere i år når man ser på fjoråret, da de het og var Racing Point. Og ressursene. Og ambisjonene. Men jeg vet ikke. Jeg har bare en følelse av at det kommer til å stange en del for dem i år. Og at der Ferrari får uttelling for knallhardt arbeid og maks tyning av bilen i løp om poeng, så skjer det motsatte med Aston Martin. De kommer til å jobbe hardere i løp enn en del andre, og en del poeng vil også utebli på grunn av det.

Alpine

Foran hver eneste sesong blir jeg ikke klok på hvor jeg har dem eller skal plassere dem på resultatlista. Så det er rett og slett vanskelig for meg å si noe om Alpine, tidligere Renault, foran årets sesong. Men skal jeg lytte til magefølelsen så blir det en svak sesong for dem i år, som aldri kommer til å inneholde det spektakulære eller være flashy på noe som helst vis på banen.

Mange har sin fulle rett til å være uenig her, men jeg synes comebacket i Formel 1 til mega-populære og tidligere to-ganger verdensmester, Fernando Alonso er rart. Jeg tenker utelukkende sportslig. Men uansett – en legende og ambassadør for Formel 1.

Jeg synes laget Alpine kaver for mye, og ikke framstår med tydelig ambisjoner eller har en klar plan for veien videre. Ricciardo gikk på grunn av det. Den andre føreren deres, Esteban Ocon – er heller ikke en fører det for meg skinner så mye av. Personlig holder jeg faktisk disse som feltets kjedeligste fører-duo i 2021. Men det har også litt å gjøre med at så mange andre duoer ser veldig spennende ut. Alpine er for gode til at vi blir glade bare de tar poeng, i motsetning til med Alfa og Williams. Og Alpine er for dårlige til at vi blir overrasket om de havner utenfor poengplass.

Jeg spår en sesong der de seiler aktuerut i forhold til midtfeltet de har vært en del av en god stund, og en sesong der de er nærmere de bak seg enn de foran.

Alfa Romeo

Samme førere som i fjor. Med legendariske Kimi Räikkönen i det ene setet. Herlig!
Det ble åtte poeng på laget i fjor. Det er ikke sikkert det blir så mange flere i år. Seks lag ser nemlig veldig mye bedre ut. Og da skal de resterende fire slite veldig med å snike seg inn blant dem i et løp.

Men fordi jeg tror Alpine skal få slite med å henge på halen av midtfeltet, så er jeg også faretruende nær å tippe at Alfa Romeo er nærmere Alpine i år enn Alpine er sjetteplassen foran seg. Jeg skal komme med en skikkelig vågal spådom og påstå at firkløveret Alpine, Alfa, Williams og Haas ender sesongen med under ti poeng – til sammen. Alfa tror jeg ikke er noe dårligere enn i fjor. Kanskje er de til og med litt bedre. Problemet er bare at så mange av de andre lagene i midtfeltet foran dem er blitt veldig mye bedre.

Kanskje finnes det et spenningsmoment rundt Alfa i 2021 som gjør det verdt å følge litt med på dem. Men at vi som seere da selv er nødt til å hype opp duellen litt underveis: Kampen mot Alpine om syvendeplassen i 2021. Som også kan ende uten poeng til begge lag når konstruktørmesterskapets endelige resultatliste er satt etter Abu Dhabi.

Williams

George Russell er for stor for Williams. Det er bare det at Mercedes ikke har plass til han før neste år. Føreren som steppet inn for en covid-syk Lewis Hamilton i sesongens nest siste løp i 2020 og viste oss alle kjøring en verdensmester verdig. Fullstendig overlegen. Helt til laget som aldri svikter ellers, Mercedes, spolerte mulighetene til seier for Russell ved å dumme seg ut på dekkskiftene. Sesongens store sportslige nedtur. For Russell ikke minst, men jeg tør påstå, også for veldig mange av oss seere.

Denne sesongen blir rett og slett nok en transportetappe. For Russell – og for laget. Det handler bare om å fullføre sesongen og glede seg til 2022. Men flere spennende forandringer er gjort innad laget fram mot sesongstart i år. Williams fortsetter å se mot framtiden – et prosjekt de har holdt på med en stund nå. De har lagt en plan. Og jeg synes det er spennende. Men i år kommer, nok en gang, for tidlig for nevneverdige forbedrede resultater.

Men gi Williams litt tid. De har noe på gang, selv om det er baby-steps akkurat nå. De driver et grundig arbeid i gjenoppbyggingen av dette stolte Formel 1-laget, et av historiens mest innflytelsesrike og suksessfulle. Selv om det kanskje ikke ser sånn ut utenfra. Nye biler til neste år. Da kan det skje mer.

Haas

Atle nevnte i Viaplay Motor Pod at laget allerede ser mot 2022. Synd at dette skal gå utover sønn av Michael, Mick Schumacher, sin første sesong. Men samtidig er det ventet at Mick ikke utretter det helt store i år, og at gode prestasjoner er en bonus. Heller en sesong til å få sine første erfaringer, og bli komfortabel i et Formel 1-sete, uansett hvordan det går resultatmessig. Ikke dumt. Så kan alt skje i 2022.

Jeg ønsker dere og alle dere er glade i den aller beste helsen.

Hold dere friske, følg smitteverns-reglene som gjelder – grundig – og ta vare på hverandre. Ikke vær egoistisk. Ha respekt for deg selv og ikke minst alle rundt deg.

Ha en god påske, og kos dere med årets første løp på søndag!

Kjør pent

Håvard