Howard's corner: 12 raske tanker før siste del av sesongen

Seks løp gjenstår av årets sesong. Med ett verdensmesterskap som for meg synes avgjort og et relativt rolig løp i helgen så klarte jeg ikke komme opp med så mye aktuelt å skrive om.

Publisert

Derfor har jeg i stedet latt tankene sveve rundt og gjort meg opp tolv raske meninger om Formel 1 – nåtid og framtid. Basert på forrige Grand Prix-løp, men også på total-inntrykket av sesongen fram til nå.

(Foto: Sauber F1 Team)

Derfor har jeg i stedet latt tankene sveve rundt og gjort meg opp tolv raske meninger om Formel 1 – nåtid og framtid. Basert på forrige Grand Prix-løp, men også på total-inntrykket av sesongen fram til nå.

1) 2018 = 2017

Det startet annerledes og tet-kampen virket først mer konkurransedyktig enn foregående sesonger. Men etterhvert har årets sesong utviklet seg til en kopi av fjoråret. Meget fascinerende, men også veldig synd sett fra et konkurransedyktig perspektiv.

Lewis Hamilton. (Foto: Steve Etherington)

2) Lewis Hamilton blir verdensmester i år

I starten av sesongen trodde jeg ikke at dette skulle bli hans år. Men han bet seg fast, og så begynte han å vinne løp. Hamilton har simpelthen bare funnet veien og levert de mest stabile resultatene.

Mye kan ennå skje, men avstanden ned til Vettel på andreplass er større nå enn på samme tidspunkt i fjor. Da sikret Hamilton tittelen i sesongens tredje siste løp. Det er ingen tvil om at dette er Formel 1 sin beste fører siden Michael Schumacher.

Magefølelsen av at Hamilton vinner sammenlagt i år er også større enn på samme tidspunkt i fjor.

Daniel Ricciardo. (Foto: Red Bull Content Pool)

3) ... og han gjentar bedriften i 2019

Jeg ser rett og slett ikke hvordan Ferrari – den største utfordreren – skal få bedre forutsetninger eller ligge i bedre posisjon neste år enn de har hatt og gjort ved flere anledninger i år. Den eneste jeg mener kan velte en sjette verdensmester-tittel til briten i 2019 er Hamilton selv, og om han er sulten nok.

Jeg spår han enda mer suveren neste år. Også fordi situasjonen i de andre topplagene vil være mer usikker – med nye førere inn i teamene nærmest Mercedes, som på sin side er de eneste som stiller med de samme to førerne neste sesong.

4) 2019 - «Make or break» for Vettel?

Charles Leclerc kommer inn og Kimi Räikkönen forsvinner ut av Ferrari neste år. Leclerc er et svært lovende talent og bare 20 år. Vettel trives i selskap og hierarki med Kimi – der tyskeren ligger øverst på rangstigen.

Neste år skal Leclerc utfordre Vettel om å være best innad i laget, samtidig som tyskeren – etter all sannsynlighet – skal prøve å revansjere årets sesong med den samme duellen som fra de to foregående sesongene i bakhodet. Slik lukter det ikke suksess av umiddelbart og jeg blir faktisk ikke veldig overrasket om Vettel gir seg etter neste år.

5) Renault må vente

(Foto: Red Bull Content Pool)

Om du har enda høyere forhåpninger for Renault i 2019 på grunn av innrykket til Daniel Ricciardo, så tror jeg du vil bli skuffet. Jeg tror laget vil få en sesong relativt lik årets og jeg tror ikke samarbeidet mellom Ricciardo og det franske laget vil resultere i en verdensmestertittel.

Men at Renault legger et godt grunnlag for de kommende sesongene har jeg troen på. Samtidig sitter jeg med følelsen av at de helst vil ha en franskmann i vinnersetet sitt når tiden er inne. Esteban Ocon, kanskje?

6) Red Bull vil skuffe neste år

Jeg ser for meg en større avstand fra Red Bull opp til Mercedes og Ferrari neste år. Jeg tror de vil slite med bilen og jeg ser en Pierre Gasly som vil underprestere av den grunn. Jeg ser en Max Verstappen som vil fortsette å krangle – mer med bilen enn ledelsen og lagkamerat - og jeg kan se for meg en sjokknyhet om lagbytte for nederlenderen.

7) Singapore Grand Prix – et dyrt, men flott høydepunkt på kalenderen

Flomlys og plenty av dem. Strømregningen i Singapore er til å få sjokk av. Gatebaner har nok dårligere forutsetninger for å skape spennende løp enn de på bane.

Men som kommentatorene vel nevnte under Viasport-sendingene i Singapore: Det er de nåværende bilene som gjør Singapore til et kjedelig løp, og ikke banen i seg selv.

I den grad andre land klarer å legge forholdene til rette så ønsker jeg både flere Formel 1-løp i bygater og på kveldstid velkommen. Baku i flomlys, kanskje? Miami? Argentina? Vietnam?

8) 2021-revolusjon

2021 er året der bilene og regelverket i Formel 1 skal gjennomgå en del forandringer – tilsynelatende og forhåpentligvis for det bedre. Jeg gleder meg, men kunne faktisk tenkt meg en «revolusjon» også på et annet område: Løpskalenderen.

La noen land komme inn og noen gå ut. Og et kanskje kontroversielt forslag: Færre løp enn i dag. Med mindre poengsystemet kan forandres, ved å gi poeng til flere førere og færre poeng enn i dag.

9) Kontinental-cuper

Dessuten vil jeg ha en bedre organisering per kontinent – der man gjør seg ferdig med et før det neste. Man kan kåre kontinentale mestere innad i sesongen, i tillegg til en verdensmester på slutten av året.

En sjanse for de som kanskje er akterutseilt sammenlagt midt i sesongen til heller å få med seg en mindre prestisjefylt men likevel ærverdig tittel – samt litt ekstra og sårt tiltrengte premiepenger inn i teamet?

10) Per i dag er Formel 1 for kjedelig

Ikke hele tiden. Men litt for ofte. Jeg innrømmer det selv: Det er ikke hvert minutt av hvert løp jeg har klart å følge med i år. Det har potensial til å være så mye mer.

Dessverre er det sånn at flere løp enn færre er kjedelige å følge. Det er forutsigbart og med for lite konkurranse. Slik blir det vanskelig å skaffe seg nye fans av – noe sporten fortjener. Liberty Media har totalt sett gjort en god jobb med å gjøre sporten mer tilgjengelig – blant annet gjennom sosiale medier.

Men selv om man venter på store endringer av bilene i 2021 så synes jeg eierskapet skal evaluere hvilke endringer som kan gjøres på enda kortere sikt for å skape langt flere spennende løp.

11) Avskaff blå flagg

En av reglene man kan forandre på kort sikt. Vi så et eksempel i Singapore der to førere i duell ikke slapp forbi løpets leder – slik man skal gjøre når man er i ferd med å tas igjen med en runde og får beskjeden – gjennom såkalt blått flagg. Men hvorfor må det være sånn at førere skal vike automatisk, bare fordi de blir tatt igjen med en runde?

Jeg ser selvfølgelig rettferdigheten i det – men samtidig bør man se på konkurranseaspektet. At løpets leder og andre i teten havner i trafikk kan innby til å øke spenningen. Og til tross for hvor urettferdig det kanskje er, så vil det definitivt kunne åpne opp seierskampen i et løp. Det bør kjempes for enhver forbikjøring i et løp.

12) Helt til slutt: En kvinnelig fører i Formel 1 er velkommen

Det skjer nok ikke før tidligst om noen år, men jeg håper at vi etterhvert ser en kvinne blant gutta på øverste nivå. Det hadde vært fantastisk moro.

Hva med deg? Er det noe på listen du er uenig i, eller noen tanker du gjør deg om Formel 1 – enten nåtid eller framtid? Legg igjen en kommentar!

Powered by Labrador CMS