Howard's Corner: – Det er uvirkelig
Jeg håper alt er bra, og har gått bra, med deg og dine. Det har det gjort, og gjør det, med meg og mine. Nå var tiden inne for å våkne fra dvale og krabbe ut av hulen min med Macen mellom hendene. Det er det nemlig en grunn til. En god en.
Så lenge det vurderes som forsvarlig å starte opp igjen er jeg på lag med den avgjørelsen. Tiltakene for å ivareta den beste helsen føles ut som en trygg ramme. Så da kan førerne sette igang med å skape nye, vakre malerier av det vi har ventet på lenge nå: Endelig begynner Formel 1-sesongen 2020.
Det gjenstår selvfølgelig for Formel 1 å virkelig vise at tiltakene fungerer i praksis når løpene begynner. Men tendensene nå i forkant hever seg relativt mange hakk over hvordan et utvalg nordmenn behandler situasjonen. Som igjen samler seg i store folkemengder, mangler selvinnsikt og opptrer respektløst ovenfor de som faktisk har vært påvirket og rammet av Covid-19. Skjerp dere.
Men jeg skal bevege meg videre.
Det må føles godt å hete Atle Gulbrandsen, Henning Isdal og Stein Pettersen i disse dager. Det blir herlig, og smått uvirkelig, å endelig igjen lytte til The Three Caballeros kommentere sporten vi elsker. Da vet du den er tilbake. Et synonym til sporten for oss her hjemme i Norge. Det blir som når Michael Bublé hver jul trer ut av sin hule etter elleve måneders dvale: Du hører hans magiske stemme på ny og da vet du, helt sikkert, at det er jul.
Og så har jeg en god følelse av ikke bare å kunne følge Formel 1 igjen, men å kunne ha muligheten til å skrive mine tanker og meninger om sporten igjen. Heldigvis skjedde det på et gunstig tidspunkt.
JeG Hr nesTEN GLemT HvorDAn maN, bruKER pÅ et TASTatUR .
Så, noen tanker om Formel 1 2020:
1) Løpskalenderen
Åtte løp over de neste ukene som begynner på søndag. Det var ventet at flere løp skulle annonseres i juni måned, men det skjedde ikke. Som Stein Pettersen påpekte i Viasat sin Motor Pod og episoden på tirsdag: Grunnen til at ikke flere løp er annonsert er nok at situasjonen rundt Covid-19 foran de neste månedene ennå er usikker. Jeg er enig. Det er helt naturlig. Det er fornuftig å avvente litt. Jeg tror man har lyst til nettopp å se hvordan dette med tiltakene for å forhindre smittespredning fungerer i praksis når utøvere og støtteapparater de første par gangene er samlet rundt banene igjen.
Jeg puster lettet ut over at Red Bull Ring, Silverstone, Spa og Monza er med blant de første åtte løpene på kalenderen. Attpåtil to på de to førstnevnte. Og så er det noen baner, jeg trenger ikke nevne hvilke men du kan kanskje tippe dem, som foreløpig ikke står oppført men som jeg håper IKKE blir med i år. Eller i framtiden for den del.
Så er det de meget spennende banene som virker å være på trappene for inkludering i årets sesong:
Portugal. Flere løp i Italia. Kanskje en triple-header. Med allerede bekreftede Monza, Mugello og Imola, i San Marino. Portugal hadde vært vanvittig moro. En annerledes type bane. Opp og ned. Istedenfor bare til høyre og venstre.
Imola. Jeg har et meget spesielt forhold til Imola-banen. Det var her min desidert største helt i Formel 1, Ayrton Senna, tragisk omkom i 1994. Jeg har faktisk aldri sett løp som har vært kjørt her. Det eneste jeg har sett fra banen er nettopp det fra dokumentaren om Senna og løpet i 1994. Men likevel - jeg vil se et løp herfra i 2020. Jeg tåler det.
Men selv om løp på baner vi nok ikke vil få se de kommende sesongene kan bli en realitet i år så ser det, som vanlig, ikke ut som min drømmedestinasjon for et Formel 1-løp entrer kalenderen: Vatikanstatens Grand Prix. Jaja, men får fortsette å leve i håpet, selv om det begynner å tære på meg.
2) Den kommende sammenlagtlederen
Jeg er enig med Henning Isdal: Det er Max Verstappen i Red Bull som kommer til å lede verdensmesterskapet etter de første løpene av årets sesong. De er nemlig Østerrike, Østerrike og Ungarn. Dette er et program som kler nederlenderen som hånd i kjørehanske.
Det er ikke dermed sagt av Verstappen blir verdensmester. Jeg tror Mercedes og Lewis Hamilton ender opp som verdensmestre på ny. Men jeg tror han kommer nærmere enn han aldri har vært før.
Og et meget interessant poeng: Verstappen har aldri vært med helt der oppe helt fra begynnelsen på en sesong før. Så hva skjer når han faktisk kommer til å være det i år? Hva slags Max Verstappen får vi se i de neste løpene etter Østerrike og Ungarn da? Jo, en i medgang, som flyter på en bølge. Når man vet hva som bor i nederlenderen fra før av så kan det bli en meget giftig kombinasjon. Og en som jeg tror at til slutt gir han andreplassen i årets mesterskap.
3) Styrkeforholdene
Så mange fantastiske, og ikke minst uforutsigbare, styrkeforhold vi får å følge med på når sesongen begynner. Det er fire måneder siden førsesong-testene. Så har det noen gang vært vanskeligere å tippe utfall, og se for seg hvem som havner hvor på resultatlistene?
Hva tror jeg?
Mercedes: Er der oppe fra første løp av. Vet du hvorfor? At de vil ha den totalt sett raskeste bilen, igjen. Men også av en grunn som kanskje virker absurd i andres øyne, som jeg, i en sesong som kommer til å bli jevnere enn på lenge, tror vil være en annen faktor som vipper mesterskapene i deres favør på ny.
Jeg tenker tilbake på Monaco i fjor. Like etter Niki Laudas bortgang, en svært sentral skikkelse i Mercedes sitt dynasti de siste årene. Mercedes var på det tidspunktet allerede overlegne i sesongen, men la du merke til hva bortgangen gjorde med motivasjonen til Hamilton, og laget forøvrig? De kjørte for Niki og vant.
Lewis Hamilton har de siste ukene manet til et langt større fokus på kampen mot rasisme i Formel 1. Han kommer til å bruke denne urettferdigheten, og nå en samlet kamp mot den, som motivasjon til å kjøre slik bare han kan. Fremst i feltet. Dog ikke direkte sammenlignbart så vi noe lignende under Monacos Grand Prix i fjor. Etter Niki Laudas bortgang i forkant av helgen kjørte Hamilotn og Mercedes for han. Og vant. Nå er omstendighetene enda mer personlige for Hamilton, og det er svært dårlig nytt for konkurrentene.
Ferrari: En Vettel som forlater laget etter sesongen. Som kan ha en halvtom tank med motivasjon allerede før sesongen har startet. Det tror jeg vi får se. Jeg tror ikke vi får se en sulten Vettel som har lyst til å vise Ferrar at de har gjort en feil ved å gi slipp på han.
Jeg så et nivå fra Charles Leclerc i fjor som, med et par unntak, var godt nok til å bli verdensmester. For meg hviler nå forskjellen utelukkende på en raskere bil. Som samtidig er en ganske vesentlig faktor, mildt sagt. Han trenger ikke heve nivået sitt. Han er der rett og slett allerede. Men bilen kommer ikke til å være rask nok i år heller. Om noe annet så kommer tempo til Ferrari-bilen å svikte han flere ganger i år enn i fjor og skuffelsene bli flere. Utifra mentaliteten hans for 2020.
Red Bull: Den nærmeste utfordreren til Mercedes for årets mesterskap. Jeg trodde ikke det jeg så fra dem i fjor: En motor fra Honda som imponerte meg stort. Jeg måtte spise hjelmen min etter spådommene mine foran fjoråret. I år tror jeg motoren vil være minst like rask - og enda viktigere - jeg tror stabiliteten i prestasjonene til Red Bull vil være enda stødigere. Nøkkelen. I motsetning til Ferrari, hvis stabilitet jeg tror vil svinge i større grad.
Max Verstappen kommer til å lede VM etter årets tre første løp. Og Alex Albon viste meg nok siste halvdel av fjoråret til at jeg tror han blir en stabil, verdifull og viktig andrefører og brikke som i stor grad vil bidra til å gi Red Bull de nødvendige høyere plasseringene de har misset på de siste sesongene. Forskjellen som gjorde at de kom litt til kort mot Mercedes og Ferrari.
4) Rakkerungen Dennis
Jeg gir ikke slipp på kallenavnet jeg har gitt deg, Dennis. Lik det eller mislik det så mye du vil.
Men - til det vesentlige:
Dennis er klar for sin første sesong i Formel 3. Og takket være en forenklet struktur av nivåene i Formel-racing, så har nivå 3 nå en større link til det øverste nivået. Hva det betyr? Det betyr at vi nå får den store gleden av å føle kval og løpene til gutten vår på norsk tv, gjennom Viasat. Endelig skal jeg få se han kjøre løp. Herlig!
Kjør pent Dennis, men kjør slik bare du kan! Det bor nok i deg til å vinne dette mesterskapet.
Så kom igjen! Vis dem bakvingen, alle som en! Masse lykke til!
5) Jeg fordømmer rasisme på det sterkeste
Som ved mange andre sider av samfunnet så har Formel 1 de siste ukene forsterket sitt fokus på kampen mot rasisme og likestilling kraftig. Nødvendig. Fornuftig. På tide. På overtid. Den har eksistert i Formel 1 også. Jeg fordømmer rasisme på det sterkeste. Måtte den utryddes for godt, så fort som mulig. Det er uvirkelig at dette viruset fortsatt lever i 2020.
Rasisme er så motbydelige - valgte - handlinger utført av motbydelige mennesker som helt uforståelig føler en trang til å uttrykke sin innbilte høyere verdi og innbilte overlegenhet i forhold til andre. Et fullstendig forvridd syn. Måtte de som utøver rasisme få den straffen de fortjener. Men la de også oppnå riktig syn av rettferdighet, medmenneskelighet, empati, kunnskap og den eneste rette, sunne fornuften, før det er for sent. Det har det vært altfor mange ganger allerede. En gang er en for mange.
Jeg vil aldri kunne forstå nøyaktig hva de som utsettes for rasisme faktisk tvinges til å gå igjennom. Alt jeg egentlig kan gjøre er å fordømme rasisme på det sterkeste og ønske uttrydelsen av det for godt. Denne bloggen er en stemme, om bare en liten hvisking. Så jeg føler det er greit å si noe om det.
Det er mye å gi dere når det er så lenge siden siste innlegg. Men tusen takk for oppmerksomheten og tiden din.
Så får du nyte løpshelgen og premieren på årets sesong.
Det skal jeg.
Kjør pent!
Håvard