Höljes-drømmen knust, men med en ørliten trøst: – Målet var å slå både Johan og Oliver!
I ettertid viste det seg at Andreas Bakkerud mistet Höljes-seieren på den aller siste runden, men han var likevel meget blid og entusiastisk noen få timer etterpå.
RALLYCROSS: – Hvem skulle trodd? utbryter Bakkerud overfor Parc Fermé når vi snakker med ham søndag kveld.
Skuffelsen har lagt seg etter at braketten til venstre bakdemper kollapset og bilen til slutt ble fullstendig ukjørbar. Bakkerud lå an til en meget sterk andreplass i finalen, som i ettertid hadde vist seg å bli seier som følge av diskingen av Oliver Solberg, da han kom ut foran Anton Marklund etter at svensken tok alternativsporet på siste runde.
Men hele bakenden kollapset altså over det første hoppet i Höljes, og Bakkerud ble også slått luften ut av i landingen.
– Det ble jo ikke en rettferdig finale for noen av oss. sier Bakkerud om både seg selv, Solberg og Kristoffersson.
Cirka 20.000 tilskuere
Det var tidlig klart at disse tre utkrystalliserte seg om pallfavorittene i finalen, dog hardt presset av EM-leder Marklund. I stedet skulle helgas tre største profiler havne utenfor pallen igjen.
Før Bakkerud likevel ble tilkjent tredjeplassen da Oliver Solberg ble utelukket på grunn av uregelmessigheter på vektfordelingen på hans lånte Hyundai i20 av Hedströms Motorsport.
Skuffelsen var derfor ikke så stor likevel søndag kveld. For totalopplevelsen av å være tilbake igjen i Höljes med i alle fall 20.000 tilskuere var mer enn hyggelig nok.
– Det var veldig gledelig alt sammen. Selv om været også var litt halvdårlig, så har alle kost seg. Höljes er fortsatt «The Magic Weekend». Rallycrossen har ikke mistet x-faktoren, og selv om elbilene kommer så vil vi fortsatt ha bensinbilene i mange år framover, konstaterer 30-åringen og legger til.
– Jeg hadde to målsetninger før helgen: Å slå Johan, og å slå Oliver.
Uvant å kjøre Audi igjen
Han innrømmer at det fortsatt var uvant å kjøre Audi-en han elsket så høyt i 2018- og 2019-sesongen. Avtalen han fikk på plass sammen med lokale sponsorer og EKS for å kjøre den svenske og norske EM-runden. Filosofien rundt grunnoppsettet er endret fra sist han kjørte, og hans overstyrte og roterende filosofi er ikke like tilgjengelig som før.
– Jeg er en myk sjåfør som er rolig på rattet og trenger en bil som roterer litt. Denne er veldig myk og minner mer om Solberg-filosofien igjen. Så jeg klarer ikke å gjennomføre og kompensere like godt. Det går jævlig fort når det går fort, men jeg klarer ikke kjøre like stabilt, slår Bakkerud fast.
Den største fjæra i hatten for Bakkerud kom allerede i førsteomgang der han leverte et fyrverkeri av en forestilling sammen med regjerende verdensmester Johan Kristoffersson. En beintøff duell over fem runder som endte med seier til Bakkerud, selv om totaltiden var laaangt bak.
– Den seieren var viktig, ass. Jeg kan ikke si hvor stor fjæren i hatten var, men den var viktig. Det var som å kjøre VM-finale i Cape Town, sier han.