«Hermetisk lukket» F1-sirkus i Østerrike: – Det er litt ubehagelig i fire-fem sekunder
Formel 1-sportens strenge regime for å få gjennomført arrangementene applauderes over en hel verden. Og de norske Porsche Supercup-førerne nyter også godt av opplegget som er lagt til rette.
Bare blant de ti Formel 1-teamene på Red Bull Ring så bærer hvert team maks 80 personer i mannskapet sitt hver. Det tilsvarer 800 mennesker alene. Så kommer teamene i Formel 2. Og Formel 3.
Og attpåtil Porsche Supercup i tillegg, som igjen har godt over 20 biler på startstreken, ulikt fordelt på antall team. Men i tillegg til at vi har Dennis Hauger i Formel 3, så har vi også Marius Nakken og Roar Lindland på plass av norske utøvere i Porsche Supercup.
Positivt overrasket
For det å være tilstede på et Formel 1-arrangement er særdeles eksklusivt i så måte, og det er kun personer som har en eller annen forbindelse til løpsavviklingen som slipper inn. Da er det jo fint å være en av få som faktisk skal bruke hjelm og kjøredress.
– Jeg hadde ikke trodd at man skulle klare å få dette igang allerede nå. For en måned siden tenkte jeg at vi kanskje var heldige om vi fikk starte sesongen på slutten av sommeren, sier Marius Nakken til Parc Fermé, som talte 238 dager fra han sist satt bak rattet i sin Porsche 911 GT3 Cup i Mexico til han fikk gjennomført sine første tester forrige uke.
I Porsche Supercup skal han i år kjøre for Dinamic Motorsport, et italiensk team som da av naturlige årsaker har vært sterkt preget av koronapandemien. Men nå starter altså ballet, og Porsche Supercup skal tradisjonen tro kjøre sitt supportløp til Formel 1 søndag formiddag.
Testes ved inngangen
Men det er ikke bare-bare å få innpass i depotet. Regimet er strengt, anført av Formel 1-ledelsen. Ett smittetilfelle kan potensielt velte minst et helt team, spesielt i Formel 1. Men alle som har noe med arrangementet å gjøre, inkludert Porsche Supercup, må følge strenge smittevernstiltak som daglige tester og permanent munnbind, blant annet.
– Vi blir testet for viruset hver 96 time, og til inngangen av banen må vi testes hver dag før vi går inn. Det er fire stasjoner, én til hver klasse. Det er jo litt heftig dette her. Man kan ikke reise rundt og omgås med så mye folk over alt. Man blir litt isolert. Man stikker liksom ikke til det største kjøpesenteret i nærheten, sier Nakken videre.
– Du er passe lei av å få testpinnen langt oppi nesa?
– Det er litt ubehagelig i fire-fem sekunder, men man blir godt vant til det, sier Nakken.
Den største forskjellen på dette løpet kontra de vanlige løpene man er vant til, blir atmosfæren. Eller mangelen som sådan. Ikke en eneste ordinær tilskuer slipper inn. Det skaper en litt annen stillhet rundt arenaen, foruten all motorduren som er der fra før.
Fikk raskt godfølelsen
Nakken tror det merkes. Men på en annen side tror han ikke det påvirker dem nevneverdig.
– Forskjellen blir ikke så stor, egentlig. Du sitter stort sett bare i traileren og ser på data, så er det tilbake på hotellrommet. Så tilbake igjen for å se på data, kjøre og sitte i traileren igjen etterpå, sier sunnmøringen.
Han avsluttet sesongen kanonsterkt i fjor. Etter å ha slitt med å kjempe innenfor topp 10 i starten av fjorårssesongen, endte det med to sterke syvendeplasser i Mexico. Han har troen på at godfølelsen fortsatt sitter, lang ventetid til tross.
– Jeg har ikke lenger den ulempen jeg hadde i fjor ved at de fleste banene var ny for meg. Nå er ingen baner nye. Det hjelper veldig. Samtidig brukte jeg bare to treningspass på testen i Ungarn for å forbedre tiden jeg satte i fjor. Jeg fikk godfølelsen raskt og kunne bare «gunne» på, sier han.