Rally of Nations:
Herjet i Mexico – og Mads fortsetter karrieren i 2024
Lysten til å vise seg fram i utlandet er fortsatt til stede for Mads Østberg (36).
RALLY: Rallyåret 2024 har foreløpig bestått av to enkeltløp utenfor mesterskap for Mads Østberg og kartleser Patrik Barth. De åpnet i Qatar på nyåret der de tradisjonen tro er blitt invitert de seneste årene. Der ble det en andre plass, fattige 4,6 sekunder bak Pierre-Louis Loubet etter at Østberg tidlig ledet før han fikk trøbbel.
Denne gang stod «Rally of Nations» for tur i Mexico, der arrangøren av den tradisjonelle VM-runden gjennomfører sitt eget konsept når løpet står utenfor VM-kalenderen, og også her er Østberg de senere årene blitt invitert til å kjøre.
14 av 15 etappeseire
Med unntak av én etappe vant han samtlige fartsprøver, og seiersmarginen ble til slutt med over to minutter på italienske Andrea Mabellini. Og det til tross for tidstapet på 50 sekunder på den ene etappa han ikke vant.
– Vi hadde et høyt tempo, noe vi også hadde i Qatar, når vi sammenlikner oss med de vi kan sammenlikne oss med. Så en veldig bra helg! Alt fungerte så å si som det skulle, og det å få tempoet som vi gjorde var veldig bra. Og selvfølgelig bra for sesongen videre også, sier Mads Østberg til Parc Fermé.
I nasjonskonkurransen, hvor han representerte Skandinavia, legger man sammen resultatene fra to førere innenfor samme lag. Østberg hadde selskap av svenske Dennis Rådström på sitt lag. Svensken stilte i en standard Toyota GR Yaris og vant klassen sin, og ble nummer seks totalt, men hele 16 minutter bak Østberg. Det var Mexicos TV4-lag som vant nasjonskonkurransen.
To løp i Skoda
Han holder kortene tett til brystet om hva som blir planene for årets sesong, men han bekrefter at planene er satt og at det blir kjøring. Etter alt å dømme går han på en ny sesong i EM, hvor det nå også er flere asfaltløp enn grusløp. Og etter mange år i Citroën har Østberg også utviklet et høyt tempo på asfalt.
– Planene er klare. Vi skal annonser de hvert øyeblikk, konstaterer han, uten å gi noen ytterligere hint.
Dog har årets to løp vært utenfor kontrakten han har hatt med Citroën, hvor han er blitt leid inn i en Skoda. I Qatar, den nyeste RS Rally2-modellen, mens han i Mexico måtte nøye seg med førstegenerasjons Fabia R5. Likevel et bilmerke han også åpenbart trives godt i, og ikke minst verdifull kjøretrening - og også motivasjonsboost ved at han fortsatt er i toppen når han først stiller opp.
– Mexico er et fint løp. Jeg trives godt her og liker alltid å kjøre det løpet. Så liker jeg også selvfølgelig å få mil i kroppen og vinne løp. Nations-versjonen av løpet er også gøy, understreker en av Norges mest rutinerte førere i utlandet.