Herjer i Basic – men nå sikter Olav (17) mot utlandet
Noen ganger får du bare én sjanse til å vise deg frem. For Olav Vaa (17) kan bilsportens olympiske leker være den ene muligheten.
RACING: Alt går på skinner om dagen for Olav Vaa. Fra dobbeltseier på Vålerbanen for en måned siden til full uttelling på Rudskogen denne helgen, inkludert bestetid på kvalifiseringen. 17-åringen fra Notodden har funnet formen i sin fjerde aktive sesong etter at han startet som 14-åring.
Og det uten noen gokartbakgrunn i utgangspunktet, i motsetning til mange andre unge racingspirer. Men med to sesonger i Formula Nordic bak seg har formelbildrømmen virkelig blitt tent for Vaa, som følger familietradisjonene både fra pappa Roy Andreas og storebror Andreas som alle er aktive i racingen.
– Det er litt større nåløye, og litt enklere å få tak i en test også, sier Olav, og viser til at det er IndyCar som er hans store mål og drøm.
Ikke nødvendigvis Formel 1, med andre ord.
– Det er for dyrt. Drømmen er å komme inn i IndyCar-stigen, sier Vaa.
Norges F4-håp i «Bilsport-OL»
Skulle sesongen i Norge fortsette slik den har startet, så har han i alle fall ikke mer å bevise i det som er den eneste norske formelbilklassen. I Formula Nordic i fjor holdt det kun til den sure fjerdeplassen.
Men Vaa håper å dra med seg formen inn mot FIA Motorsport Games i Valencia i oktober, der NBF plukket ham ut fra søknadsbunken om å få kjøre i Formel 4. Dette anses som bilsportens svar på OL og er et relativt ferskt mesterskapskonsept fra FIA i håp om å bygge en olympisk status rundt bilsporten.
I Spania blir Olav derfor Norges representant i Formel 4-kategorien, hvor de kjører med tilsvarende Tatuus-bil som benyttes i en rekke prestisjefylte Formel 4-mesterskap rundt omkring.
– Om man vinner FIA-games, og møtt en person eller to som man kan få til en avtale med. Og kommet seg ut, til USA, og kommet seg opp stigen til IndyCar, så klart - det hadde vært noe, innrømmer Vaa, mens det lyser i øynene på han.
Gullbilletten
Han skjønner at dette kan være hans mulighet. Gullbilletten, Lotto-kupongen, og så videre, som flere bilsportutøvere får. Men at dette også er karrieredefinerende.
Mange av de største bilsportprofilene i Norge, gjerne de som kommer uten store økonomiske ressurser i ryggen, har gjerne denne historien. Om Petter Solberg og Rally Libanon i 1998, som ga ham inngangsbilletten til M-Sport og Rally-VM. Dennis Olsen som skrotet formelbilkarrieren, møtte opp på Porsches shootout-test for juniorer og vant en juniorkontrakt, eller Mads Siljehaug som fikk én sesong hos Reiter Engineerings Young Stars-serie, som endte med flere år som lønnet bilsportutøver på heltid.
FIA Motorsport Games kan bli Olavs karrieredefinerende øyeblikk.
– Det kan være min eneste mulighet. Fordi det kan bli såpass dyrt framover. Derfor måtte jeg bare takke ja til sjansen, sier Vaa.
Budsjettet er 33.000 euro for å stille opp.
– Den største drømmen er å få inn nok penger til å kunne kjøre et par GB4-løp eller kanskje teste enn Formel 4-bil. Så man får litt mer formelbiltrening enn å kjøre Porsche eller Basic-bilen, sier han.
1400-hesters Porsche
For denne Porsche-bilen han nevner, det er nemlig en annen ekstra kjærlighet på pinne han fikk servert av familien denne helga. For pappa Roy Andreas kjører en illsint Porsche 911 basert på gamle 996-karosseriet som ble benyttet i Porsche Supercup og diverse Carrera-cuper på begynnelsen av 2000-tallet.
Men denne er modifisert etter det frie reglementet som finnes i norsk racing, med blant annet RSR-kitet fra 997-modellen. Og under bakluka bor det en stall med 1400 illsinte hester i den hekkmotoriserte doningen.
– Overgangen er stor fra 90 hester på hjulene i denne her, sier Vaa og peker på formelbilen sin.
Lørdag fikk han kjøre fritrening med bilen. Storebror Andreas fikk kjøre løp 3 på søndag og imponerte med en tredjeplass, samme bil som pappa Roy Andreas tok to andreplasser med tidligere i helga.
– Jeg fikk kjøre treningen på lørdag. Det gikk strålende. Men jeg måtte ha pappa som passasjer så jeg skulle bli kjent med bilen og teste litt giringer og slik. Så det ble ikke så mange rundetider. Fikk ikke lov til å kjøre første kjøretur aleine, sa han, smiler Olav.