Her får du kjøre en Porsche med 300 hestekrefter uten å være en profesjonell bilsportutøver

Det er ikke få som drømmer om å kunne kjøre så fort man vil under lovlige og trygge former. Enda fjernere er det kanskje å få gjøre dette med en Porsche. Men på Rudskogen Motorsenter er ikke drømmen vanskelig å realisere for både deg og meg.

Publisert

Å kunne kalle seg en bilsportutøver er ingen selvfølge. For mange oppleves det både som praktisk krevende, for ikke å si økonomisk umulig, å kunne sette sammen et prosjekt. Ikke bare skal man ha råd til å kjøpe en bil, men man må ha garasjeplass og verktøy, kompetanse til å skru, og man skal også kunne frakte bilen til og fra banene, og mye annet som hører til.

Å kunne kalle seg en bilsportutøver er ingen selvfølge. For mange oppleves det både som praktisk krevende, for ikke å si økonomisk umulig, å kunne sette sammen et prosjekt. Ikke bare skal man ha råd til å kjøpe en bil, men man må ha garasjeplass og verktøy, kompetanse til å skru, og man skal også kunne frakte bilen til og fra banene, og mye annet som hører til.

Mange lever likevel med drømmen om å kunne kjøre fort med bil uten å frykte for verken sikkerheten eller førerkortet. Bilsporten er gjerne derfor den beste arenaen til å få utløp for dette adrenalinbehovet som melder seg. Men hvordan kan man oppleve dette hvis det synes helt umulig å kunne starte med bilsport på ordentlig?

<strong>Fakta - Kjøreopplevelser på Rudskogen Motorsenter</strong>

Rudskogen Motorsenter tilbyr totalt fire ulike opplevelsespakker på banen.

Sitte på med Porsche 911 GT3 RS

Varighet: 15 minutter
Krav til passasjer:
• Minimum 150 centimeter
Pris: kr 1.500,-
Les mer og bestill her!

Banekjøring med Porsche 718

Varighet: 40 minutter
• 15 minutter - briefing og utlevering av utstyr
• 15 minutter - banekjøring
• 10 minutter - oppsummering og innlevering av hjelp
Pris: kr 3.200,-
Les mer og bestill her!

Porsche 718 Track Experience

Varighet: 3,5 time
• 15 minutter - oppmøte
• 60 minutter - briefing og utlevering av utstyr
• 30 minutter - banebefaring, sporvalgstrening, besiktigelse av biler
• 15 minutter - Heat 1 á 10 min + oppvarming og nedkjøling
• 15 minutter - Heat 2 á 10 min + oppvarming og nedkjøling
• 15 minutter - Heat 3 á 10 min + oppvarming og nedkjøling
• 15 minutter - Oppsummering, annonsering av rundetider og innlevering av utstyr
Krav til fører:
• Førerkort klasse B
• Over 150 centimeter
• Lette klær under kjøredress
Pris: kr 5.300,-
Les mer og bestill her!

Porsche Track Experience Plus

Varighet: 4 timer
• 15 minutter - oppmøte
• 60 minutter - briefing og utlevering av utstyr
• 30 minutter - banebefaring, sporvalgstrening, besiktigelse av biler
• 30 minutter - Heat 1 á 15 min + pause
• 30 minutter - Heat 2 á 15 min + pause
• 30 minutter - Heat 3 á 15 min + pause
• 15 minutter - Oppsummering, annonsering av rundetider og innlevering av utstyr
Krav til fører:
• Førerkort klasse B
• Over 150 centimeter
• Lette klær under kjøredress
Pris: kr 7.500,-
Les mer og bestill her!

300 hestekrefter og bakhjulstrekk

Svarer ligger på Rudskogen Motorsenter. Der er veien kortere enn man tror til å få kjenne på den ekte følelsen av å være en bilsportutøver. Ikke bare får man muligheten til å tre på seg en hjelm og kjøredress, spenne på seg beltene å kjøre så fort man makter og tør. Men rosinen i racingpølsa er at man også skal få kjøre et bilmerke som først og fremst forbindes med motorsport i sitt DNA; nemlig Porsche.

Vi sjekket ut hvordan deres Porsche 718 Track Experience fungerer på ordentlig, og denne dagen delte vi med Rørlegger Sentralen AS som hadde invitert med sine ansatte til en dag de sent vil glemme. Og slik gikk det altså for seg;

Vi var altså med på opplegget kalt «Porsche 718 Track Experience Plus», en pakke hvor det er ganske mye kjøring så lenge man kan sette av mye av dagen til dette.

I bilsport står sikkerheten meget høyt. En briefing i forkant tar for seg informasjon man må følge nøye med på. Det er viktig å ta til seg alt som blir formidlet, for det er også helt avgjørende for at det er forsvarlig å kunne få kjøre på banen i en illsint Porsche med 300 hestekrefter og bakhjulstrekk.

For vet du for eksempel forskjellen på gult og blått flagg? Eller hva det betyr om det står et svart og hvitt flagg med startnummeret ditt på? Og hvordan skal man hensynta de andre på banen rundt deg når horna begynner å gro under hjelmen og rullgardina sakte men sikkert siger nedover.

Intense minutter bak rattet

Utenom dette fikk vi gode kjøretekniske tips, vi fikk nøye gjennomgang av banen både på kart og i privatbilen vår. Latteren satt løst da man tok en ekstra gjennomgang på Rudskogens to signatursvinger; Angsten og Slakter’n. Sistnevnte riktig nok navngitt etter en gammel sponsor av banen, men det ikke tilfeldig at disse svingene gjennomgås nøye og at navnene er mer passende enn som så.

Men gjennomgangen var ikke bare viktig av sikkerhetsmessige årsaker. Den bidrar også til å bygge opp spenning og nerver, og i takt med at tiden nærmer seg for kjøring, så stiger også spenningsnivået i kroppen.

Tiden akselererer når man går ut av garasjeporten etter briefingen, og plutselig sitter man der - fastspent med hjelmen på og Porscha i knurrende tomgang. Man er altså ett gasspådrag unna å kjenne på følelsen av hvordan det er å være en bilsportutøver. Nå er det kun deg og bilen mot asfalten og svingene - og kun ditt eget overmot kan stoppe deg selv.

Vi fikk først 40 minutters oppvarming, som ble delt broderlig med 20 minutters pass mellom de to som delte bil. Og tro meg - disse 20 minuttene går altså så fort, fordi miksen av adrenalin, fokus og spenning gjør at tiden på mange måter står stille inni bilen før du plutselig er pent nødt til å parkere for en verdifull og høyst nødvendig pause.

Disse 20 minuttene var svært verdifulle av mange årsaker. Det ene er å kunne bli kjent på banen, lære seg de optimale punktene for bremsing og sving, men du bygger også en selvtillit og følelse med bilen som er særdeles viktig når du stadig skal «pushe» dine egne rundetider. I tillegg fikk vi en ekstra utfordring ved at det var svært fuktig flere steder på banen. Det setter bare kjøreferdighetene enda mer på prøve, men læringen blir fortsatt den samme; så lenge du kan kjøre effektivt uten at hjelpemidlene i bilen «kicker» inn, så kjører du fort nok og optimalt nok. For hjelpemidlene er der for en grunn, og nei - det går ikke an å skru dem av.

<strong>Fakta - Rudskogen Motorsenter</strong>

• Åpnet i 1990. Ble pusset opp og utvidet i 2012.
• Ligger i Rakkestad kommune
• Den nye delen av banen er designet av den kjente Formel 1-arkitekten Hermann Tilke
• Banen er 3254 meter lang og har totalt 14 svinger
• De mest kjente svingene er «Angsten» og «Slakter'n», førstnevnte oppkalt etter Tilke selv, mens sistnevnte kommer fra en tidligere banesponsor
• Foruten ulike events er Rudskogen mest kjent for både organiserte løp innenfor asfaltracing, og ikke minst Gatebil-festivalen.

Belønning fra sjefen

Nå har undertegnede dog vært involvert i en del bilsport oppigjennom både som kartleser og journalist, men likevel er det et ekstremt behovet for å kunne få utløp for egne kjøreferdigheter. Og da handler det om å gripe den muligheten man får til å gjøre dette, attpåtil med et heftig maskineri det er langt ifra noen selvfølge å få kunne kjøre.

Denne muligheten er altså nærmere og enklere enn du tror. Og for flere av de ansatte i Rørlegger Sentralen AS var dette også en arbeidsdag av den ekstraordinære sorten.

– Vi har alltid noen årlige events der vi gjør noe gøy sammen, men dette var første gang vi valgte bilkjøring, sier Oscar Mølmann i Rørlegger Sentralen AS.

Daglig leder og rørleggermester Gunnar Ludvigsen har en brennende bilinteresse, og de har lenge snakket om å gjennomføre dette sammen på Rudskogen. Oscar forteller at det dog var på visse betingelser.

– Hvis vi klarte å gjøre det så og så bra denne måneden, så skulle vi få dra til Rudskogen. Da kunne vi skjerpe oss der vi ikke var så gode, slik at dette kunne være en bonus, sier Mølmann.

Selv har han kjørt noe på isbane før, men å ligge i hastigheter opp mot 200 kilometer i timen på en bane blandet av tørt og fuktig underlag viste seg å være en helt ny opplevelse.

– Det var skikkelig gøy. Jeg koste meg ordentlig på banen. Hvis bilen begynte å slippe, så merket jeg at jeg fikk bruk for isbanekjøringen. Likevel trodde jeg ikke at det skulle være så glatt selv om det bare var litt fuktig. Du får virkelig respekt for svingene og hvor mye fart du kan ha med deg i svingene, sier han.

Den som satte den raskeste rundetiden fra firmaet ble Brian Vestergård. De unge hadde visst et håp om å slå ham, men for Brian var det fint å vise at «de gamle er eldst».

– Nå har jeg kun kjørt litt innendørs gokart i 60 kilometer i timen før. Jeg tror jo at noen av prinsippene er de samme, men det var nå maks 60 kilometer i timen. Her er jeg glad for at vi ikke fikk sett speedometeret. Så ble nok de unge litt overrasket over at den mann på 55 kunne slå dem. Men sånn er det, erfaringen seiret, humrer en smørblid Vestergård.

Se flere bilder fra dagen sammen med Rudskogen og Rørlegger Sentralen AS her:

Om annonsebilag på Parc Fermé

Denne artikkelen har ingen kobling til vårt redaksjonelle innhold forøvrig. Annonsebilag i dette formatet selges til annonsekunder slik at de kan formidle og markedsføre sitt produkt gjennom en artikkel og historie de ønsker å formidle og må på ingen måte forveksles med vår ordinære journalistikk.

Dersom et annonsebilag på Parc Fermé er interessant og aktuelt for deg, kan du ta kontakt med oss i Parc Fermé for betingelser og eventuell avtale.

Powered by Labrador CMS