Her er Kevins oppskrift på å gå «all in, round the outside»
Han satte rallycrossen på det internasjonale kartet for to år siden. Kevin Eriksson utelukker ikke flere liknende forsøk denne helgen.
Svenske Kevin Eriksson fikk bare kallenavnet «Round the outside»-Kevin i 2016. Først og fremst var dette hans første og foreløpige eneste VM-seier i rallycross, men det aller husker er manøveren han gjorde i første sving.
Mens alle bremset seg inn mot innersvingen i den skarpe og spesielle første svingen på Estering-banen, kastet Eriksson seg ut på utsiden, ga full gass og fikk best utgang av samtlige biler - etter å ha tatt hele feltet på yttersiden.
– Det var så klart «jättekul». Jeg var mest stolt over å lykkes i å vinne en VM-runde, men oppmerksomheten jeg fikk fra første svingen var så klart veldig bra for karrieren min, sier Eriksson til Parc Fermé.
– Pleier å prøve ganske ofte
Faktisk fikk han så stor oppmerksomhet at forbikjøringen ble nominert til «Action of the year» fra FIA, men det var til slutt Max Verstappens spinnville innsats i regnvåte Brasil, med også han en heftig forbikjøring i yttersving, som til slutt vant det året.
Likevel ville vi få Kevin til å forklare hva som foregår i hjernen når man bestemmer seg for et så spontant og spektakulært forsøk på en rallycrossbane.
– Enkelt og greit handler det bare om å bestemme seg. Det går ikke hver gang, men til slutt går det. Jeg pleier å prøve ganske så ofte, så man må aldri gi seg og bare tro på at det går hver eneste gang, sier han.
– Får vi se liknende forsøk i helga?
– Egentlig håper jeg ikke det er nødvendig, men nå er jeg trukket til ytterspor i Q1, så hvem vet, svarer han lurt.
Finaleambisjoner
Han har vært en underdog denne sesongen. Olsbergs MSE-teamet har hatt store utfordringer mot de største teamene, spesielt på motorsiden, selv om de stadig gjør framskritt med deres nye Fiesta. Flere motorbytter har sørget for et massivt poengtap i mesterskapet, ettersom man blir trukket 15 poeng for hvert motorbytte etter to forhåndsplomberte motorer.
Uansett er sesongen på hell, og Estering er en teknisk og kort bane som favoriserer førerferdigheter ytterligere framfor bilens egenskaper. I så måte håper Eriksson at dette er til mer fordel for han enn andre steder.
– Jeg SKAL til finale! Hvis ikke så står jeg i autovernet et sted med en ødelagt bil, fleiper Eriksson ambisiøst.