Her er årets kåring fra Parc Fermé – men denne er kanskje litt annerledes enn hva du er vant til
I fjor glemte vi egentlig å følge opp en nystartet tradisjon fra 2018, men i år gjør vi en ny liten vri.
Det er aldri feil å skape litt ekstra positivitet. Og ved å appellere til et konkret publikum, så er man også i posisjon til å gjøre dette. Vi ønsker derfor å bidra litt til å skape en hyggelig avslutning på et år som ellers har vært preget av mye alvor.
I 2018 valgte vi helt uhøytidelig å kåre «Årets mediayndling». Kriteriene den gang var følgende:
«Målet vårt med en slik kåring er enkelt og greit å sette fokus på hvilke kvaliteter vi mener utøverne har vist mediamessig. Her er kombinasjonen av det vi tolker som pur ekte engasjement og kjærlighet for sporten, ærlighet og troverdighet i det man uttaler seg om, og gjerne en særegenhet i måten man framstiller seg i media på, som vi har lagt vekt på.»
Det var forøvrig Mads Østberg som stakk av med den prisen i konkurranse med Sivert Svardal og Oliver Solberg.
I år gjør vi en ny vri, og denne kåringen har vi hatt i bakhodet litt over tid - uten at noen andre har kunnet gjennomskue oss i å gjøre en slik kåring. Ikke en ren mediayndling denne gang, men vi lar oss inspirere litt av «Snill Kæll-prisen» fra Østfold Journalistlag som Petter Solberg mottok i 2001 - hans første år som helprofesjonell rallyfører.
Petter Solberg mottok denne prisen i 2001 blant annet fordi han framstod som en svært imøtekommende, sympatisk og positivt energisk fyr som var tilgjengelig nærmest til alle døgnets tider og kunne snakke åpent og ærlig uavhengig av hvilke positive eller negative situasjoner han befant seg i.
Å finne et godt treffende navn på vår egen kåring nå i 2020 er faktisk litt krevende, for det er også veldig subjektivt hvordan hver og en vil vurdere ens personlige og mennesklige egenskaper som man setter pris på, men i dette tilfelle vil vi kalle oppmerksomheten for «Årets bilsportpersonlighet». Og de nominerte aner ingenting på forhånd om hvorfor de har havnet her. Avstemmingen foreligger forøvrig nederst i denne saken, etter at du har lest deg opp på de nominerte, og svarene forblir hemmelige til vinneren er kåret.
Årets kåring blir en type «Snill Kæll-kåring», fordi vi ønsker å sette fokus på utøvere som vi både mener og vet har et mer eller mindre unisont godt rykte på seg internt i bilsporten. Utøvere som både overfor media, konkurrenter og publikum framstår som genuint ålreite, trivelige, hyggelige, ja - alle positive adjektiver du gjerne kan tilknytte et menneske.
Det er ikke alltid at det er den utøveren med mest eksponering, de beste resultatene eller de største antall følgere på sosiale medier som anerkjennes og vurderes som utelukkende «ålreite folk å ha med å gjøre». Vår vurdering på de tre nominerte handler om en kombinasjon av vår egen oppfatning av disse utøvernes utelukkende mennesklige egenskaper som tilfører motorsporten noe positivt.
Likhetstrekkene mellom de tre nominerte er at de har en genuint ekte kjærlighet og takknemlighet for sporten de utøver, de kommuniserer utad - i alle fall fra vårt ståsted - på en ærlig og usminket måte. Og selv om de kanskje kan være litt vel beskjedne i forhold til hva vi i media normalt foretrekker, så er disse utøverne likevel svært bevisste over sine kvaliteter som bilsportutøvere uten at det fra deres side skal gå på bekostning av andre utøvere. Det vil si at vi i alle fall aldri har opplevd at dette er utøvere som har et behov for å snakke ned konkurrenter, enten for å fremme seg selv eller for å være misunnelige.
Det er også tre utøvere vi svært sjeldent, hvis noen gang egentlig, har hørt noe direkte ufint og negativt om fra andre hold i miljøet, og de har etter vår oppfatning aldri hatt et markant behov for å sette seg selv først utover det som kreves for å levere gode resultater.
Så til de nominerte. Det er forøvrig viktig å understreke at norske bilsportutøvere flest fra vårt ståsted framstår som godt anerkjente, reflekterte, trivelige, imøtekommende og generelt utøvere som er ryddige og enkle å ha med å gjøre. Disse tre vi nominerer er basert på ekstraordinære inntrykk, samt litt research innenfor disse kriteriene, som har bygget seg opp over flere år. Og vi ønsker igjen at vinneren av denne kåringen er noe som leserne utelukkende selv skal bestemme, men vi har altså lagt noen føringer på hvorfor vi trekker frem disse tre til å fortjene en ekstra hyllest gjennom denne nominasjonen, og at det også er en påminnelse til alle aktive utøvere om hvilke egenskaper utenfor selve cockpiten som også bør verdsettes høyt hos en bilsportutøver.
Derfor nominerer vi følgende:
Mads Emil Siljehaug - racingfører
Lillehammer-gutten ble kåret til Bilsporttalentet 2016, og var fram til da et relativt ukjent navn i bilsporten generelt. Premiepengene benyttet han godt til å komme seg inn i Reiter Young Stars hvor hans prestasjoner ute på banen har ledet ham inn i en posisjon hvor han er en av svært få nordmenn som kan leve av bilsporten.
Siljehaug er nå tilknyttet Reiter Engineering og er både coach, testfører og profesjonell GT-fører, og hever lønn for dette. Med andre ord lever han av å kjøre fort med bil, uten økonomiske bekymringer. Rett og slett har han oppnådd målet som alle bilsportutøvere drømmer om.
Men - grunnen til at Siljehaug nomineres er fordi han er en utøver som har kommet seg opp og fram uten et personlig behov for å overbevise og markere hvor dyktig han er. Han har rett og slett bare vist at «resultatene kan snakke for seg selv» og er utover dette en beskjeden, ydmyk og sympatisk fyr som er svært bevisst på at han nå har verdens beste jobb.
Han snakker alltid med hjertet utenpå kroppen om hvordan et løp har gått, ærlig og oppriktig om hvor krevende situasjon han kan være i på eller utenfor banen, hvor fantastisk hverdag han har på jobb og hvor stolt han er av sine resultater og oppnåelser. Og han er ikke minst åpen og ærlig når det går dårlig uten at han har noe behov for å skylde på andre elementer. Om han har konkurrenter eller teamkamerater som kan gjøre livet surt for han, så har han aldri behov for å diskutere andre elementer enn sin egen innsats.
Mads Siljehaugs standardadjektiv når han er fornøyd: «… jævlig bra!»
Marius Bermingrud - rallycrossfører
Snekkeren fra Kongsberg har utvilsomt en stor lidenskap for bilsporten og rallycrossen han satser på, der han de siste årene har konkurrert i europamesterskapet i Super 1600. Han er en utøver som du alltid vet kan ha noe på hjertet, og ofte er han såpass innholdsrik i både talemåte og innhold i det han snakker om at det fra et mediaståsted titt og ofte blir et luksusproblem over hva man skal vinkle omtalen på.
Rett og slett for at han har en så stor kjærlighet til bilsporten og er så takknemlig overfor alle som hjelper ham - uten at han selv har noe behov for å nevne hvor mye personlig innsats han legger i å få kjørt rallycross når han har mer enn nok med å utføre sin heltidsjobb som snekker.
Bermingrud griper også muligheten ute på banen og har vist at han kan levere resultater med få sjanser og vanskelige forutseninger. I en bilsportgren hvor det er svært mange ytre og uforutsette faktorer som kan påvirke resultatene, så har vi i fra en mediaposisjon heller aldri opplevd Bermingrud som en bitter og hevngjerrig type uten at han selv tar ansvaret for sine resultater til syvende og sist.
Og telefonintervjuene har ofte mer enn et sportslig fokus. Bermingrud er veldig opptatt av å høre hvordan folk har det i hverdagen, og gjerne mer enn nok tid til å snakke om helt andre ting enn bare bilsporten.
Marius Bermingruds standardsvar på lukkede ja-nei-spørsmål: «Uten tvil!»
Christian Krognes - racingfører
I norsk bilsport defineres han kanskje som den som har kommet seg lengst opp og fram i internasjonal bilsport med minst mulig penger. Dette har selvfølgelig med talent å gjøre, og det å være i stand til å levere når det gjelder som mest med svært få gylne sjanser. Dette har betalt seg i at Krognes kan levere resultater som går langt uten på millionbetalte fabrikkførere, selv om Krognes selv har tviholdt på sin egen faste jobb og ikke minst sin lojale familieforpliktelse hjemme i Norge.
Om Krognes har blitt vurdert side om side med andre konkurrenter i kampen om lukrative GT-seter, så er ikke vi i tvil om at hans personlige preferanser taler til hans fordel. I likhet med Siljehaug, så har heller Krognes aldri hatt behovet for å stikke seg ut å understreke hvor god han er bak rattet. Dette har resultatene vist for seg selv, og i 2018 ble han også kårets til «Årets bilsportutøver». I stedet er Krognes en type som er særdeles enkel å forholde seg til og kanskje den norske bilsportutøveren som er aller enklest å kommunisere med, men han setter seg selv aldri foran andre utøvere - og har heller ikke behov for det.
Derfor er han heller ikke den utøveren som får mest mediaomtale sammenliknet med hvilke internasjonale resultater han oppnår. Kanskje Krognes’ personlighet er «for» hyggelig og ålreit? I så fall fortjener også det en utmerkelse.
Christian Krognes’ standardfrase i forkant av alle løp: «Viktig å ha fokus på det mentale»
I 2018 vant Mads Østberg bare heder og ære. I år har vi faktisk litt andre forutsetninger for å premiere en vinner. Derfor vil den av disse tre nominerte som stikker av med seieren i denne ellers svært uhøytidelige kåringen tilkjennes både et Parc Fermé-kalender for 2021 samt gratis årsabonnement på Parc Fermé for hele 2021.
Svarene vil forøvrig holdes hemmelig helt fram til avstemmingen er avsluttet og vinneren skal kåres.