Her blir Rudskogen scannet til verdens mest populære racingsimulator
Men samtidig ber de publikum smøre seg med ekstremt god tålmodighet.
SIMRACING: Det var allerede i fjor sommer at det norske selskapet Plankompaniet fikk en noe annerledes henvendelse enn hva de er vant til. Normalt driver de med digitalisering og modellering av bygninger og terreng, arkitekttjenester og utarbeidelse av byggesøknader ifølge noe av deres egen beksrivelse, men i fjor sommer skulle de få et oppdrag utenom det vanlige.
For eierne bak den amerikanske simracingplattformen iRacing tok nemlig kontakt for å høre om de kunne gjøre en såkalt laserscanning av Norges nasjonalanlegg innenfor motorsport, nemlig Rudskogen Motorsenter.
Parc Fermé har lenge vært kjent med at denne scanningen fant sted for i underkant av et år siden, men det er først nå at både iRacing og Rudskogen overfor oss røper hva dette innebærer. For det er altså på det rene at Rudskogen nå vil bli «allemannseie» for de som er aktive innenfor iRacing-plattformen.
Dette regnes for å være den største og mest populære nettbaserte simulatoren. Foruten å bli sett på som et ordinært bilspill på PC, så er plattformen også bygget på virkelighetens data både fra biler og baner, som gjør det til et fullverdig treningsverktøy for de som også driver med bilsport på ekte.
Over 160.000 betaler et abonnement for å kjøre på iRacing, og det er stort sett mellom 5000 og 10.000 aktive simracere påkoblet til enhver tid.
Store planer for anlegget
Simulatoren er også abonnementsbasert hvor man må betale en årlig avgift for å få kjøre, i tillegg til at det er engangskostnader for å få tilgang på ulike biler og baner.
– Det var vi som tok kontakt først, avslører salgs- og utviklingssjef Henning Jodnes overfor Parc Fermé.
Årsaken er at de fikk tilskudd fra Innovasjon Norge på midler som skal øremerkes «digitalisering og elektrifisering», mye på grunn av ringvirkningene fra koronasituasjonen som oppstod i 2020. Rudskogen har nemlig storstilte planer i den framtidige utviklingen av anlegget som innebærer simulatorkjøring, der de også så muligheten for om banen kunne implementeres i iRacing.
– Hovedtanken er at flere folk skal oppdage Rudskogen, men så ønsker vi jo på sikt å supplere med en aktivitet til på Rudskogen ved siden av gokart og banekjøring. Så er det også fint for de som ikke har økonomi til å drive med racing, men i stedet kjøre simracing, at vi kan få de inn på banen på denne måten, og dermed kan vi nå en yngre og bredere målgruppe, sier Jodnes.
Neppe klar før 2023
Selv har iRacing vært avventende med å bekrefte scanningen som fant sted og hva dette innebar, men etter at de lanserte en ny sesong denne uka så kan de nå bekrefte overfor Parc Fermé hvorfor de har takket ja til å legge ressurser til å scanne banen.
Men de er svært tydelige på at banen er langt ifra ferdigstilt, og at de som sitter og håper på å kunne kjøre Rudskogen på deres simulator må smøre seg med tålmodighet. Ingenting tyder på at banen blir tilgjengelig i 2022, men produksjonen er i gang og den vil ta lang tid ettersom banen er 3D-scannet og fotografert ned til én millimeters presisjon.
– Rudskogen ble valgt til iRacing fordi det er et unikt banedesign og unik beliggenhet for oss, som også spiller en stor del av europeisk racingkultur, sier markedssjef i iRacing, Kevin Bobbitt, til Parc Fermé.
Dog vil ikke Rudskogen bli det første norske anlegget på plattformen. Våren 2020 ble nemlig Lånkebanen introdusert som den første ordinære rallycrossbanen på iRacing som et ledd i deres etterhvert økte satsing på rallycrossformatet ved siden av baneracingen.
Første racingbanen fra Norge
Men Rudskogen blir altså det første norske anlegget for ordinær baneracing.
– Brukerne av iRacing kan forvente en teknisk bane som kaster dem inn i alle mulige utfordringer. Alt fra en lang rettstrekning hvor du må få utnyttet farten maks, til et teknisk parti med krappere radiuser på svingene og en rytmisk seksjon med S-svinger, sier Bobbitt.
Som nevnt er ikke denne banen klar over natta. De vil ikke love at den kommer i løpet av dette kalenderåret, og ber om forståelse for dette for å unngå press og mas fra brukerne om spørsmål om når Rudskogen kommer.
Markedssjef Jodnes respekterer også at dette tar sin tid, selv om de også ønsker at banen blir tilgjengelig så fort det lar seg gjøre.
– Vi har ikke noe forhold til hvor lang tid slike ting tar, og jeg håper og tror ikke at de har leid inn et eget firma uten å ha en plan om å gjøre noe videre. Så jeg tror ikke dette bare havner i en skuff, men vi hadde ønsket at banen kom i løpet av dette året, sier Jodnes.
– Det beste fra to verdener
At iRacing var et ønsket sted for Rudskogen å vise seg falt i god jord for utviklerne og eierne av simulatoren. Plattformen er basert for det meste på amerikansk racing og har et stort flertall av amerikanske baner og høy prestisje og nivå innenfor seriene vi kjenner fra amerikansk racing, men ettersom de har fått et internasjonalt fotfeste er Europa blitt et større og viktigere marked for dem.
Derfor mener de at Rudskogen også tilfører dem noe nytt ettersom stadig flere av de større europeiske Grand Prix-banene etterhvert har kommet til.
– Banen byr på det beste av to verdener, sier Bobbitt, og understreker:
– Med en lengde på litt over to miles (over tre kilometer, journ.anm.) så går banens lengde innunder de litt kortere racingbanene, men med profilen på banen og mengden med svinger - totalt 14, så minner den likevel mer om en Grand Prix-bane.
– Hvilke biler tenker du er best egnet til Rudskogen?
– Akkurat som i den virkelige verden, så har iRacing mange ulike GT-biler, standardbiler og formelbiler, og alle disse passer banen på hver sin måte. Rudskogen har jo selv også en Porsche 718 Cayman GT4 som vi også har tilgjengelig på iRacing, men mye av det som er gøy med iRacing er at du kan prøve alle mulige biler til alle mulige baneformater, så her får man også muligheten til å kunne kjøre en Formel 1-bil på Rudskogen, konstaterer markedssjefen.
I videoen under kan du se hvordan iRacing jobber når de konstruerer en en bane fra scanning til ferdig digitalisert anlegg.