Henrik (22) til topps i RallyX Nordic med god hjelp fra verdensmesteren

Sesongen startet sent, men godt, for sunnmøringen Henrik Krogstad. Og allerede nå viser han gulltempo i Lites-bilen.

Publisert

Lite kunne stoppe Krogstad under årets andre runde i RallyX Nordic, denne gang på Westombanan utenfor Arvika i Sverige. 22-åringen hadde en knallhelg fra start til mål og få kunne tukte sunnmøringen når man skulle gjøre opp de viktigste poengene.

Henrik Krogstad tok skalpen på resten av Supercar Lites-feltet denne helgen, med Jesse Kallio på andreplass og Martin Enlund på tredjeplass. (Foto: Robin Lindquist)

Lite kunne stoppe Krogstad under årets andre runde i RallyX Nordic, denne gang på Westombanan utenfor Arvika i Sverige. 22-åringen hadde en knallhelg fra start til mål og få kunne tukte sunnmøringen når man skulle gjøre opp de viktigste poengene.

Med tre av fire omgangsseire, full kontroll i semifinalen og en like kontrollert finale sørget for full pott på mest komfortabel vis for Krogstad. Med en andre- og fjerdeplass fra årets første løpshelg i Höljes for en måned siden viste unggutten fra Langevåg utenfor Ålesund med helgens seier at han fortsatt hører hjemme i toppen selv om han hadde en pause i fjor.

– For min del har det jo vært en lengre pause enn jeg kan klandre koronaen for, men det er uansett helt fantastisk å være tilbake i stolen og være oppe i teten med en gang igjen. Selv med 1,5 år borte fra banen, sier Krogstad, som rundet av 2018 med bronsemedalje i RX2.

Kjørte sitt eget løp

Henrik Krogstad. (Foto: Robin Lindquist)

Nå er det gull som gjelder, og da gjelder det å bygge seg opp en komfortsone han fant i helgen.

– Det har egentlig vært helt sykt. Det er lenge siden jeg har hatt den følelsen her hvor ting for en gangs skyld klaffer. Og da jeg kom greit ut av starten og først ut av første sving så visste jeg at nå kjører jeg mitt eget løp, og jeg hadde nok selvtillit i bilen til at jeg kunne fokusere på å kose meg og plukke tideler her og der, sier en ekstatisk 22-åring.

Han signerte i år for svenske YellowSquad, det relativt ferske teamet drevet av rallycrossbrødrene Timmy og Kevin Hansen. De hjelper med drift og fortløpende coaching og oppfølging, og det er slettes ikke feil for Henrik å kunne få bistand fra fjorårets verdensmester i rallycross.

– Det å kunne jobbe med Timmy er utrolig lærerikt. Det handler om alt fra analysering av kjøringen min til det og ha riktig innstilling og «mindset» i forskjellige situasjoner, sier han.

Selv mener Timmy Hansen at han knapt har sett bedre enkeltprestasjoner i rallycross enn det nordmannen leverte denne helgen.

Timmy Hansen kaster seg rundt skuldra på Henrik Krogstad i seiersrus i Arvika. (Foto: Robin Lindquist)

– Det er en enhetsklasse, og det å være et sekund raskere på runden enn de andre er helt utrolig, spesielt fordi dette er de beste føreren du møter i denne klassen akkurat nå. Og han var i en liga for seg selv, sa Hansen til DirtFish.

Trente på startene

For Krogstad sin del er det startene som har vært hans store akilleshæl de gangene det ikke har klaffet like godt. Testen han fikk i forkant ble brukt nesten utelukkende til å terpe startene. Derfor føles det godt at det betalte seg med gode starter da han fikk vist at farten var så å si uslåelig denne helgen.

– Jeg har alltid hatt gode rundetider i forhold til resten av feltet, men jeg har ofte lagt noen foran meg i starten så jeg har måtte kjempe meg frem i stedet for å kjøre mine linjer og kunne plukke tideler og øke avstanden, sier sunnmøringen.

Foruten Krogstad var Lars-Erik Haug den eneste andre nordmannen i Lites-feltet i Arvika. Han ble nummer 12 etter kvalifiseringsomgangene og endte også sist i sin semifinale. Supercars-klassen ble vunnet av Johan Kristoffersson, som med det ble svensk mester. Stene Johansen ble beste nordmann med en niendeplass sammenlagt etter at han ble nummer fire i sin semifinale, mens Frank Valle ble nummer ti.

Beste crosskartfører med norsk blod ble Isak Reiersen, som har norsk far, da han kjørte inn til en sterk andreplass i finalen. Thomas Eek Murstad endte på en niendeplass, mens Jan-Emil Wilsberg ble nummer 14.

Powered by Labrador CMS