Henning har det like moro i R5-bilen som i en WRC-bil
Det oser ikke akkurat høye odds over at vi kan konstatere at Henning Solberg har det rimelig gøy i Rally Tyrkia.
Fredag overrasket han alle. Og seg selv. Riktig nok fikk han noe hjelp ved at de aller fleste R5-førerne fikk problemer, noe Henning klarte å holde seg unna. Likevel er fasiten enkel og tydelig:
Han leder R5-klassen med over 3,5 minutt på Jan Kopecky. Solberg kjører riktig nok ikke om WRC 2-poeng, men med en 10. plass totalt ligger han an til å ta VM-poeng.
– I dag har vi kjørt fælt altså! Virkelig. Bilen passer meg som hånd i hanske, sier Solberg til Parc Fermé.
Og han kan ikke få sagt følgende ofte nok:
– Jævlig kule veier! Jævlig kult, altså! Det er skikkelig kule veier, konstaterer Solberg.
– Kule veier!
Mange kritiserte veiforholdene underveis fredag. Andreas Mikkelsen sa også til Parc Fermé at veiene er helt på grensen av hva de kan tåle, og at det egentlig er over grensen spesielt for WRC 2 og juniorene med dekkene de kjører på.
– Veiene er kule, og det er mye rare svinger. Du må attakere hele tiden. Hadde vi hatt dekkene som VM-gutta kjører på, da skal jeg si deg vi kunne ladda, lover 45-åringen.
Han gjør nok et lite VM-comeback siden Rally Sweden i vinter. Forskjellen er at han nå kjører R5-bil, og ikke en nymotens WRC-bil.
– Egentlig syns jeg det ikke er så stor forskjell, når du først er inni bilen. Du må kjøre med samme attaken, og alt er det samme. Altså jævlig kult.
Skal kjøre med hodet
Han henger altså med i klassen, og ville også mest sannsynlig kjempet om ledelsen i klassen uavhengig av Kopecky og de andre sine punkteringer.
– På første etappen tok jeg i noe helt jævlig. Det var vel ingen støtfangere igjen. Men nå skal jeg kjøre med hodet resten av løpet.
– Blir det VM-poeng?
– Ja, det håper jeg da, svarer han kontant.
Bilen han kjører er en Skoda Fabia R5, driftet av Toksport hvor mannen til kartleser Ilka Minor jobber. Det er hun som har ordnet avtalen, en avtale Henning er svært godt fornøyd med.
– Jeg hadde ikke trodd jeg skulle ta det så fort. Men jeg jobber på og håper jeg kan kjøre Spania, sier Solberg.
En som ble et hardt offer for veiene fra Solbergs stesønn Pontus Tidemand. Faktisk kunne han ikke restarte løpet en gang.
– Etter gjennomgang fra FIA sine tekniske ansvarlige så kan vi ikke restarte i dag grunnet sikkerhetsmessig hensyn. Det ble funnet ekstra store strukturelle skader da bilen ble gått igjennom på service, som vi ikke får reparert. Utrolig synd, men sikkerheten kommer først, skriver Tidemand på sine Facebooksider.