Royal Rally of Scandinavia:
Helsvart helg for de helnorske – drømmen om EM ble i stedet et mareritt
Foruten at den svensk-norske kompisduoen Oliver Solberg og Isak Reiersen vant sine klasser, så ble det en helsvart helg for de hel
RALLY: At løpet har en skandinavisk framtoning i sitt navn gjør at helgas seierherrer på mange måter kler løpets utgangspunkt godt. Norsk-svenske Oliver Solberg stakk av med totalseieren, mens norsk-svenske Isak Reiersen klinte til med en svært imponerende seier i Junior-EM. Begge med sterk lokal tilhørighet og et markant symbol på hva som rører seg av rallyferdigheter i de värmlandske finnskoger.
Når vi ser på de helnorske utøverne så var det heller bekmørkt. Åttendeplassen til Mads Østberg totalt og sjetteplassen til Ola Jr. Nore i juniorklassen er ikke resultater som noen av dem samler på.
Og på toppen av det hele har vi jo den velkjente rullingen til Frank Tore Larsen, Ole Christian Veiby måtte selv også bryte etter en noe mer beskjeden rulling, mens den norske kartleseren Jørgen Eriksen også opplevde en beinhard smell med sin fører William Binbach, bare noen hundre meter før avkjøringsstedet til Larsen.
Fattig trøst med ny rekord
Dermed ble det en fattig trøst for Mads Østberg at han tok over rekorden på Colin's Crest fra sin landsmann Eyvind Brynildsen, der han på første tur satte 46 meter før han økte med ytterligere en meter til 47 andre tur.
– Jeg får tenke på Colin's Crest. Det er det som er igjen. Litt selektiv tankegang kanskje. Det har vært en stor tragedie dette løpet, egentlig. Og det er veldig synd. Jeg kjenner jeg blir lei meg, for vi var her for å kjempe, og vi har bare hatt problemer fra ende til annen, sier en smått nedbrutt Østberg til Parc Fermé.
Han er jo blitt velkjent for sine lange svev, som nærmest er blitt et varemerke for ham, og det var sånn sett ingen bombe at det var Østberg som skulle ta knekken på Brynildsens rekord fra 2016. Men - rally handler ikke om å hoppe lengst mulig. På resultatlistene var Østberg aldri i nærheten av et resultat han kan si seg fornøyd med, som egentlig handler om minimum en pallplass.
Logistikkproblemer i forkant av løpet, og motorproblemer underveis i løpet, har preget hele helgen for den norske Citroën-føreren. Han skjønte tidlig at det ble et krevende løp, og det stikker da ekstra dypt at det skjer i et løp han har gledet seg ekstra til i mange måneder.
– Jeg har jobbet veldig hardt mot dette løpet, og pushet team og ingeniører for at alt skal være riktig. Så ryker vi på helt fundamentale ting som skal være i orden. Bilen kom ikke fram i tide, så vi fikk nesten ingen test foruten en testvei nede i Skåne på én kilometer. Så slet vi med motoren de første to timene, så den skulle vært byttet. Men det ble den ikke, sier Østberg, som har uttrykt på hver prøve at han har slitt med effekten.
Ga alt - til ingen nytte
En annen som slet med farten var også Ola Jr. Nore. Fra å imponere stort og være mannen i å slå i juniorklassen de to foregående løpet, så var hans resultater litt på lik linje som Østberg med tanke på avstanden til toppen.
Men i motsetning til Østberg har ikke Nore noe godt svar på hva som egentlig skjedde.
– Nei, jeg vet faktisk ikke helt sjøl. Jeg har pusha som faen, jeg, og gjort mer enn hva jeg pleier å gjøre de andre løpene. Det er mulig de andre bilene passer bedre på disse veiene. Clioen bruker for mye hjul og spinner for mye. Så jeg tror det er hovedsaken, sier Nore til Parc Fermé.
Desperat etter alternative oppsett medførte ikke nødvendigvis noen bedring. Han fikk dog klokket inn tre etappeseire i klassen, men ellers var farten veldig varierende. I mål var han 53 sekunder bak vinnende Isak Reiersen.
– Jeg har tatt i mer enn noen gang før, men vi hadde bare en kort testvei og fikk ikke til noen optimal bil før løpet. Så vi har endret på oppsettet på hver SS og da skrur vi oss bort fordi vi bruker forskjellige ting, som ofte går feil vei, sier Nore.