Helomvending for Marcus - blir Mercedes-fører i Europa i stedet
KTM-prosjektet skrantet før det begynte. Nå har Marcus Påverud tatt grep om en annen internasjonal racingmulighet.
Planen var å kjøre KTM Xbow GT4 sammen med Reiter Engineering, noe Mads Siljehaug gjorde stor suksess med i den såkalte Reiter Young Stars-konkurransen i fjor hvor han gikk til topps.
I år skal ikke tilsvarende konkurranse kjøres, men likevel hadde Påverud planer om å kjøre i samme team med samme bil. Det samarbeidet gikk i vasken før det i det hele tatt hadde begynt, men det har ikke gått lang tid for 17-årige Påverud å skaffe seg en ny mulighet.
LES OGSÅ: Nå skal Marcus kombinere TCR-kjøring med GT-racing i Europa
Det blir fortsatt den europeiske GT4-serien, men i stedet med en Mercedes-AMG GT4 for Leipert Motorsport.
– Det er en enda bedre følelse å kunne gå inn i et team som har holdt på i mange år, har drevet lenge profesjonelt og har god økonomi bak hånd. Jeg føler meg mye klarere i år enn på samme tidspunkt i fjor, sier Påverud til Parc Fermé.
Bare bytte av bil er blitt lagt godt merke til, for eksempel på sosiale medier.
– Da jeg først lanserte at jeg skulle kjøre KTM, så var responsen helt grei, men at det er «kult med KTM» og så videre. Nå er responsen «råkult», «dritfet bil» og slikt. Forskjellen er stor. Folk har et helt annet forhold til Mercedes, og jeg merker at det å skaffe sponsorer også er lettere med Mercedes, sier Påverud.
Årsbudsjettet i GT4-serien er på cirka 1,2 millioner norske kroner, og i denne serien deler to førere på én bil. Påverud skal dele bil med jevngamle Iván Pareras fra Spania.
– Vi har mye å lære av hverandre, men med tanke på bilen så har jeg garantert mye å lære av ham. Jeg er glad for at jeg har fått en så god teamkamerat å dele bil med, sier Påverud, som testet Mercedesen i Barcelona forrige uke sammen med en rekke andre kandidater.
Men Leipert ville altså ha med seg nordmannen.
LES OGSÅ: Anerkjent internasjonal racingklasse skal innføres for fullt i Norden
Og overgangen er stor fra Honda Civic TCR som han kjørte i fjor. Planen var i år å kombinere Honda-kjøring i NM med GT4-serien, men Påverud skjønner at det kan bli vanskeligere enn som så.
– Kjørestilen er så forskjellig, så jeg er redd det er mer ødeleggende enn hva jeg tjener på. Så vi prøver nok nå å selge Hondaen og fokusere på mest mulig kjøring med GT4-bilen.
Det er først og fremst bremsingen Påverud har med å hente.
– Jeg var et sekund-halvannet bak beste rundetid i Barcelona, og ingeniørene sa at det ikke var farta og svingene det stod på, men det er på bremsene jeg har noe å hente. Å kjøre med ABS, hvor jeg kan «trail brake» (bremse i sving, journ.anm) er noe helt annet enn det jeg har vokst opp med; å gjøre meg ferdig med bremsing før jeg svinger, sier 17-åringen.
Dermed dropper han NM med Hondaen, men kommer i stedet til å jobbe for å skaffe seg en VLN-lisens ved siden av GT4-satsingen.