Hedda (20) fra Voss får unik testmulighet i serien som har tiltrukket flere av verdens største bilsportstjerner
Hun har kanskje gått under radaren for de aller fleste, men slik ble den norske rallycrossjenta Hedda Hosås oppdaget for testkjøring til selveste Extreme E-mesterskapet.
Først startet hun med motocross før hun i midten av tenårene satte på to hjul til og gikk over til bilcross. Denne sesongen ønsket hun å ta enda et steg ved å prøve seg i rallycross, i juniorklassen i Norge, før hun også har søkt lykken hos danske Ulrik Linnemann og hans nye talentsatsing.
Men snøballen begynte å rulle fort. Plutselig kom henvendelsen fra Extreme E, mesterskapet med de elektriske off-road-bilene som har høstet stor internasjonal oppmerksomhet ikke minst fått flere av verdens største bilsportstjerner involvert både bak rattet og utenfor bilen.
– Man blir jo overrasket. Man tror ikke at slikt dukker opp så fort. Jeg trodde at jeg trengte noen år på å bygge meg opp, sier Hedda Hosås til Parc Fermé, og innrømmer at hun mildt sagt ble sjokkert over henvendelsen som forelå.
Dansk nøkkelperson
Det er det relativt nyetablerte teamet Veloce Racing som har invitert henne. Teamet er etablert av den kjente Formel 1-ingeniøren Adrian Newey, Formel E- og tidligere Formel 1-fører Jean-Eric Vergne, og Rupert Svendsen-Cook, en britiske racingfører med norske aner av alle ting.
I teamet er det deres nøkkelperson Ian Davies som har spilt hovedrollen i kulissene. Davies har blant annet tidligere jobbed med M-Sport, Ken Block, Travis Pastrana og Olsbergs MSE i tillegg til deres satsing innenfor RallyX Nordic, og har med andre ord et stort kontaktnett innenfor rallycrossen.
Hosås er blitt fortalt at det er kontakten hans med Ulrik Linnemann som sendte ham i retning henne. Slik opplevde hun prosessen.
– Etter å ha snakket med Ulrik så ville han jo bli mer kjent med meg og se om jeg er god nok til å være med på dette. Men han hadde også spurt folk som hadde gitt meg mye skryt. Så jeg fikk spørsmålet om dette er noe jeg har lyst til, sier 20-åringen.
Tunge bilsportprofiler involvert
Hun klarer ikke beskrive muligheten som noe annet en «kjekt» på kav vossing, og hun vet nesten knapt hva hun har takket ja til. Extreme E kjøres på kontinenter med en sterk symbolikk rettet mot klimaendringene, i tillegg til at sporten også kjemper for mangfold og likestilling - blant annet ved at hver bil deles av en mann og en kvinne.
Den kommersielle interessen har også økt betraktelig når man ser hvilke profiler som er tilknyttet sporten. Bak et par av rattene finner vi verdensmesterprofiler som Jenson Button, Sebastien Loeb, Carlos Sainz, Johan Kristoffersson, Mattias Ekström og Timmy Hansen, og blant noen av teamsjefene finner de tidligere rivalene og Formel 1-verdensmesterne Lewis Hamilton og Nico Rosberg, i tillegg til Michael Andretti og hans velkjente apparat fra USA for å nevne noen.
– Dette er ganske nytt for meg. Jeg hadde ikke fått med meg så mye av dette før jeg ble kontaktet. Jeg har jo ikke akkurat prøvd slike trucker før, men jeg tror ikke at det blir kjedelig akkurat, sier Hosås.
Selv om Hosås ikke har den lengste og mest etablerte motorsport-CVen, så har hun åpenbart imponert de riktige personene. Veloce Racing, som blant annet har tilknyttet seg Jamie Chadwick som anses å være en av verdens beste kvinnelige bilsportutøvere, jobber målrettet mot rekruttering mot nettopp unge og lovende jenter, hvor Hosås altså er en av flere de er svært nysgjerrige på.
Og hun hadde altså knapt rukket å etablere en rallycrosskarriere før en sjanse av svært sjeldent kaliber meldte seg.
– Jeg føler jo at jeg har vært på rett sted til rett tid. Og han var jo ikke sikker før han skulle møte meg, men jeg har fått vist min side og hvor mye jeg har lyst til å satse på sporten og fått vist hvem jeg er, sier hun.
Senker skuldrene
På Vestlandet har hun ikke vokst opp i det som nødvendigvis er en hardbarket motorsportfamilie. Faren hadde kjørt noen lokale billøp på Voss og tok med Hedda og broren hennes på løp. Dette tente en gnist i henne, som har eskalert langt utover interessen og erfaringen som familien hadde fra før.
Og etter å ha tatt steget over i juniorklassen i rallycross i år, så skjønte hun at hun måtte søke seg til de rette personene for å få utvikling. Derfor endte hun senere i år opp hos Linnemann i Danmark, samme retning som blant annet norske Kristiane Hvaal Engh også har valgt.
– Det var jo en grunn til at jeg gikk til Linnemann Promotion, for jeg har ingen i familien som har vært aktive på rallycrossnivå. Så jeg ønsker jo å lære på den rette måten, slår hun fast.
Testen skal gjøres i forbindelse med runden som kjøres på italienske Sardinia 26. oktober. Og hun har vært begrensede forventninger til hva som blir utfallet av denne såkalte rookie-testen.
– Det viktigste nå blir å ha det kjekt, uten å ha noen forventning om at jeg er der med en gang. Men det blir jævlig kjekt. Veldig stort uansett. Og et minne for livet, sier hun.
I en pressemelding sier teamsjef Svendsen-Cook følgende om Heddas unike sjanse.
– Utfordringene i Extreme E er spesielle og unike, der svært begrenset kjørelengde er en nøkkelfaktor for at noen lag velger å signere mer erfarne, «modne» talenter. Som et fremtidsrettet team mener Veloce at en strategi som går på å investere i yngre og kommende talenter er den rette. Vi er glade for å tilby Hedda denne muligheten og for å arbeide mot suksess på den globale motorsportscenen sammen, sier Rupert Svendsen-Cook