Har is i magen med tanke på et WRC-comeback
Han har bare to løp igjen av årets sesong, og Andreas Mikkelsen har fortsatt ikke fått det klart for seg hva som blir veien videre.
RALLY: For den norske Skoda-føreren var det svært viktig å være tilbake på toppen av seierspallen med full pott i Rally Estland etter at de to foregående VM-rundene endte med motorhavarier.
Det betyr at nordmannen således er ubeseiret i år - så lenge han har fullført. En skulle kanskje tro at det bør være et godt utgangspunkt for å kjempe mot en ny tittel i WRC 2, men så enkelt er det altså ikke.
– Hvis jeg skal prøve å vinne mesterskapet, så må jeg nok ha maks poeng. I poengstillingen nå har jeg én tellende nullpoenger, så jeg må ta maks av det jeg kan, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.
Må stå over Finland
I WRC 2 er det slik at man kan plukke maksimalt syv løp, hvor de seks beste teller. Altså at man stryker det dårligste løpet. Mikkelsen har allerede et brutt løp i banken, hvilket betyr at alle poeng han tar nå vil telle.
Han leder mesterskapet med tre poeng på polske Kajetan Kajetanowizc. I motsetning til Mikkelsen som har to løp igjen å velge, så har polakken fullført alle sine fire løp hittil i år, og kan plukke ett løp mer enn Mikkelsen blant de resterende seks VM-rundene.
Rent hypotetisk kan det altså vanke «enkle» seire dersom han reiser til Japan eller New Zealand hvor det kanskje ikke er ventet like stor deltakelse og konkurranse som i de europeiske løpene, og da blir det ene tellende brutte løpet til Mikkelsen svært utslagsgivende.
Mikkelsen på sin side bekrefter langt på vei at de sikter seg kun inn på de europeiske løpene, men de kommer ikke til start til Finland. Det var egentlig planen med den nye bilen til Skoda, men mangel på leveranse av deler gjør at produksjonen av deres nye Rally2-bil er utsatt. Uansett, med to løp igjen å ta av de neste fire månedene så blir det en mer rolig andre halvdel av 2022 for Mikkelsen.
– Vi vet ikke hvordan høsten blir enda. Det kan fort være at det blir flere løp med denne gamle bilen likevel. Planen var at dette var det siste løpet med den og at vi skulle ta den nye fra Finland. Så får vi se når den nye blir klar. Jeg kan tenke meg at vi i alle fall stiller i Belgia eller Hellas, men jeg vet ikke hvordan Skoda har lagt opp dette enda, sier Andreas.
Lojal til Skoda
Han kjører for kundeteamet Toksport WRT, men har altså kontrakten med Skoda Motorsport. Men Skoda har ingen bil i toppklassen Rally1 (tidligere WRC, journ.anm.), kun en Rally2 i sin portefølge, men målet til Mikkelsen er hele veien å komme tilbake til toppklassen etter at han og Hyundai skilte lag i 2019.
Da Mikkelsen havnet i et vakuum i 2020 var han åpen på at han var villig til å bla opp for å gjøre noen forsøk i en WRC-bil. Dette å holde navnet sitt varmt, men denne strategien er nå endret til at han heller skal bevise på nivå to at han er den klart beste føreren her og således fortjener å komme tilbake til det gode selskap. Det fungerte ikke til tross for gull i både WRC 2 og EM i fjor, og enn så lenge er det for tidlig å si noe om sjansene hans for neste år.
– Jeg får ikke lagt så mange andre planer nå, sier Mikkelsen, på spørsmål om det kan åpne seg muligheter for å kjøre en Rally1-bil senere i høst.
– Jobben min er å levere best mulig med Skodaen, så skulle det bli noen sjanser i toppklassen, så er ikke det opp til meg. Men - når det er sagt, så hadde det vært gøy å prøve noen løp mot slutten, legger han til.
– Så du er ikke villig til å finansiere et løp eller to selv for eksempel hos M-Sport som gjerne åpner for disse mulighetene?
– Jeg har en bra avtale med Skoda, så jeg holder meg varm i trøya. Hadde man ikke hatt noen ting, så måtte man vurdert, men nå holder jeg meg til den kontrakten jeg har med Skoda.
Føler seg ikke for gammel
Ifølge Autosport har både Skoda, Alpine og Stellantis-gruppen vist interesse for å melde sin ankomst til Rally-VM dersom det blir et nytt og videreutviklet motorregelverk etter at dagens regelverk går ut i 2025.
Nordmannen nå har bygget opp en god relasjon med Skoda de siste sesongene, som også har røtter tilbake fra sin britiske kontrakt i IRC i 2011 og 2012 og videre med Volkswagen i WRC fra 2013. Derfor ligger det naturlig til at Mikkelsen burde vært en het profil for Skoda å benytte seg av dersom de kaster seg på VM slik Autosport spekulerer i.
Men det året vil også Mikkelsen fylle 36 år, så spørsmålet blir hvordan han nå holder seg aktuell og konkurransedyktig i 2,5 år til.
– Hvis du ser på Sebastien Loeb, så tenker jeg ikke så mye på at jeg vil være for gammel. Det er klart, det er interessant med et nytt reglement, og ikke minst å kunne få inn nye bilfabrikanter i sporten igjen, sier han, uten å utdype noe mer hva han eventuelt vet om Skoda sin interesse for en entré til Rally1-klassen.