Gullsanker Grøndal er motivert til å bli historisk i norsk bilsport
Krasjen på Rally Hedemarken skremmer ikke. Antall NM-gull gir motivasjon. Han ønsker definitivt å gå for minst ett år til i løypa.
Sist helg ble det nok et NM-gull i lomma. Den niende i bakkeløpsammenheng. Den 14. totalt om man inkluderer rallykjøringen.
Dermed har han tangert Stian Haugans rekord på antall NM-gull kombinert i to bilsportgrener. Men denne ønsker drammenseren å ta eierskap i helt på egenhånd.
– Jeg ønsker definitivt å kjøre mer neste år. Både rally og bakkeløp. Men først må jeg i sponsormøter og sikre meg sponsoravtaler for neste år. Det er ikke slik det fungerer at vi har penger vi selv bare kan spytte inn for å kjøre, selv om mange tror det. Har jeg ingen sponsorer neste år, så blir det ingen kjøring, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.
Da han begynte med rally som 18-åring vinteren 2003 ble han den gang sett på som den potensielt nye rallystjernen i Norge, da han var den første unggutten midt i Petter Solbergs glansdager til å satse med samme biltype og farger som den norske stjerna.
Herjet med Gruppe N-bil
15 år senere så ble det aldri en fulltids WRC-fører av Grøndal, selv om ambisjonene var der lenge. Likevel har han alltid holdt seg så høyt oppe som mulig i rallyløypa, og tidvis forsøkt seg utenlands med flere gode enkeltresultater.
Gruppe N-seier i Sverige, hvor han i 2013 også var nære ved å vinne hele WRC 2-klassen med en Subaru Impreza, er kanskje det beste enkeltløpet han har gjort i VM. Tilbake til 2010 satset han også i VM for standardbiler (PWRC), og spesielt én etappeseier fra Rally Alsace i Frankrike 2010 huskes ekstra godt. Da han vant med over halvminuttet til nestemann, og blant annet på tredjeplass finner vi dagens gullutfordrer i WRC, Ott Tänak.
– Det var kanskje min beste enkeltetappe noen sinne. Jeg fikk beskjed av Prodrive om å pushe, så det gjorde jeg. Men jeg hadde mye bra kjøring i PWRC faktisk. Bedre enn jeg husket når jeg ser tilbake på det, sier Grøndal, som gjerne ville satset mer i utlandet før det var bråstopp i PWRC i 2011.
Men det er NM-kongen han kommer til å bli husket som den dagen han legger hjelmen på hylla. Men NM-konge vil han ikke være uten å ha den ubestridte rekorden. Selv om han innrømmer at det har vært mindre konkurranse om flere av gullmedaljene han har sanket. Nå er han altså ett gull unna å bli historisk.
Innrømmer flere enkle gull
– Jeg er jo ikke dum, og innser at mange av gullmedaljene har vært lettere enn andre. Men spør du andre som også har mange NM-gull, så har de garantert noen de har jobbet ekstremt mye for og andre gull de har fått en del lettere.
– Men vi har slått de andre som stilte opp, og «besserwisserne» hjemme i sofaen slo vi ganske lett, faktisk. Om man syns jeg har fått for mange enkle gull, så er det bedre å møte opp og kjøre om et, sier Grøndal, som spesielt i bakkeløp har jobbet knallhardt for å sikre større deltakelse.
Dette vil han fortsette med, og han håper oppriktig at 2019 kan bli en sesong hvor deltakelsen i firehjulsdriftklassen både i rally og i bakkeløp kan øke. Selv om dette sånn sett gjør det hakket vanskeligere å ta NM-rekorden han er ute etter. I 2018 har han mobilisert hardt for å få med nok deltakere i Bakkeløp-NM, og han håper interessen vil ta seg opp i begge grener neste år.
– Jeg er motivert til å kjempe hardt, slik at NM-gullene virkelig kan henge høyt, sier Grøndal, som gjerne ser at flere av Norges beste førere er motiverte og finner budsjett og satsing til å kjempe om NM-gull i rally.
Slo Østberg i 2010
Noen gull huskes bedre enn andre. Selv om han i 2010 slo Mads Østberg sammenlagt i Rally-NM, så er det andre gull han finner mer prestisjefylt.
– I 2013 var det tett kamp mellom Sveinung Bieltvedt og meg, hvor jeg til slutt tok han. Så den rangerer jeg høyest, sier Grøndal, og legger til:
– Selv om jeg slo Mads i 2010, hvor han også hadde han bedre bil, så kjørte han ut og tulla det til for seg selv det året. I 2011 var det motsatt. Da hadde jeg bedre bil enn ham, men da var det jeg som ødela for meg selv, sier Grøndal.
Parc Fermé opplyser: Ved siden av bilsportkarrieren er Anders Grøndal engasjert som ekspertkommentator for TV 2 i forbindelse med deres WRC-sendinger. Parc Fermés redaktør har også en rolle som kommentator og redaksjonell samarbeidspartner for TV 2.