Gulbrandsen gir fra seg lukrativt Nürburgring-sete denne høsten
Det går i motorsport i nærmere 24 timer i døgnet for Atle Gulbrandsen. Nå føler han dog at det er på tide å tenke på viktigere ting i livet.
(NÜRBURG): Den norske bilsportprofilen, kjent som både journalist, reporter, filmstemme, PR-rådgiver og ikke minst aktiv racerfører, har siden midten på 2000-tallet kjørt aktivt i den populære VLN-serien på Nürburgring i Tyskland. Han kastet seg på den norske bølgen som vi såvidt skrev om før helgen, og denne helgen var han med på å ta Møller Bil Motorsport inn til en andreplass i TCR-klassen.
For Gulbrandsen består hverdagen i så å si bilsport døgnet rundt. Ved siden av sin aktive karriere har han i år tatt over roret som sportssjef i Norges Bilsportforbund, og med få unntak kommenterer han de aller fleste treninger, kvalifiseringer og løp i forbindelse med Formel 1-helgene.
Trapper ned karrieren
Nå legger ikke Gulbrandsen skjul på at det begynner å bli motorsport i det meste laget. Som samboer og tobarnsfar i Oslo er det på tide å tenke litt annerledes for 39-åringen som opprinnelig er fra Hamar.
– Jeg ønsker å bruke mer tid med familien. Med både Formel 1-kommentering og kjøring på Nürburgring er jeg mye opptatt i helgene, og jeg ønsker rett og slett å bruke mer av denne tiden sammen med familien, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.
– Betyr dette at du nå er i ferd med å trappe ned din aktive karriere?
– Ja, svarer Gulbrandsen kontant.
Derfor står han over to av VLN-løpene de skal kjøre denne høsten. Det spesielle med dette er at setet han har hos det helnorske teamet er gratis, noe det ikke akkurat kryr av for norske bilsportutøvere. Bilen deler han sammen med Håkon Schjærin og Kenneth Østvold, og som reservefører og fjerdefører får også Anders Lindstad en sjelden mulighet til å kjøre deres Audi RS3 i TCR-klassen.
Naturlig erstatter
Og Lindstad er en naturlig erstatter for Gulbrandsen, selv om han har desidert minst erfaring i teamet.
– Høsten er hektisk for Møller Bil Motorsport med fem løp på tre måneder, og ettersom vi har en så god erstatter i Anders kunne jeg med god samvittighet be om å få fri fra et par løp. Jeg er glad for den forståelsen jeg har møtt fra teamet, og jeg er sikker på at Anders kommer til å gjøre en glimrende jobb, sier hamarsingen.
Selv er Lindstad naturlig nok glad for å få muligheten til å kjøre flere løp på Nürburgring uten krav til eget budsjett. Samtidig er det på mange måter en selvfølge i hans rolle som førstereserve i teamet, der han ellers har hovedansvaret for dekkstrukturen i teamet i de løpene han ikke kjører.
– Da Atle kom å sa at han ville stå over noen løp, så ble jeg ikke akkurat så lei meg. Jeg er utrolig glad for å få muligheten, og ikke minst at jeg ser fram til å utvikle meg mer, sier Lindstad til Parc Fermé, som var med på bilen som fjerdefører under 6-timersløpet sist helg.
Aldri aktuelt å selge plassen
– Tenkte du som så at det var en selvfølge å få plassen når den ble ledig?
– Slik som holdningen er på teamet til den plassen jeg har, så må man jo også regne med å få plassen. Samtidig er det ingen selvfølge. Det er mange som kan betale ganske mye for å få en slik mulighet. Derfor jeg er utrolig glad for å få sjansen. Det er jo ikke mange osm får det. De aller fleste må jo betale masse for å kjøre, sier Lindstad videre.
Håkon Schjærin, som på mange måter er teamets primus motor og den som var med på å etablere Møller Bil Motorsport, mener at det er nettopp i slike scenarioer at de har Anders og at det aldri har vært aktuelt å selge ut plassen dersom den blir ledig.
I internasjonal racing er det nemlig svært attraktivt å betale seg inn i et team for et fullt ferdig opplegg med bil, team og påmelding, ved at man bare møter opp og kjører.
– Vi har jo bevisst latt Anders kjøre treningene vi har kjørt, i tillegg til at han får gjennomføre fullt stint på 6-timersløpene han har fått kjøre. Så kan det jo skje at noen andre på bilen får en stein i hodet, og da har vi Anders der. Så vi var ikke på tanken at denne plassen skulle selges. Anders kjører også fort. Han har riktig nok minst erfaring på bilen, spesielt med dette med trafikk, men likevel leverer han de gangene han har fått kjøre tidligere, konstaterer Schjærin.