Grönholm-nei til elbil-løsningen for 2022 – kunne tenkt seg Rallycross-VM i samme retning som WRC

– Slik det er nå, så er det altfor dyrt. Og det går ikke an å kjøre mesterskap med fire biler til start.

Publisert

Det er stille i rallycross-depotet så langt i 2021. Etter at Norges VM-runde andre helgen i juni ble avlyst, så er sesongstarten utsatt til Barcelona i slutten av juli. Det utsetter også nyhetene og kunngjøringene fra teamene som er forventet å stille til start.

Marcus Grönholm. (Foto: GRX)

Det er stille i rallycross-depotet så langt i 2021. Etter at Norges VM-runde andre helgen i juni ble avlyst, så er sesongstarten utsatt til Barcelona i slutten av juli. Det utsetter også nyhetene og kunngjøringene fra teamene som er forventet å stille til start.

Fristen gikk ut fredag for over en uke siden, og med norske øyne venter man først og fremst på hva Andreas Bakkerud kommer med for en løsning ettersom han må ordne både budsjett og teamforhandlinger på egenhånd. Men utover dette er det kun belgiske Enzo Ide som har kunngjort at han satser på full VM-sesong. Men nå bekrefter også den finske rallylegenden og GRX-sjefen Marcus Grönholm overfor Parc Fermé at de fortsetter som før med to biler, og i enkelte løp tre, og at sønnen Niclas naturlig nok er bekreftet på en av bilene.

To eller tre biler

– Vi fortsetter med to biler. Niclas er jo med, men den andre er ikke bekreftet enda. Vi venter fortsatt på svar. Men det blir to biler, og kanskje tre i noen løp. Vi går for et bra lag, så får vi se om det holder til å kjempe om et VM-gull, sier Marcus Grönholm til Parc Fermé.

– Johan Kristoffersson sier han neppe kjører VM i år. Det må vel styrke sjansene?

– Johan, ja. Den faen. Haha. Han er bra altså! I fjor gikk det jo til helvete med oss, vi hadde problemer med dempere og litt uflaks. Vi vant ingen flyt på kjøringen. Det ble et korona-år, sier Grönholm.

Han undres over at det ellers virker å være stille i VM-sirkuset. Derfor er han ikke sjenert med å si at han vil stille til start, men det fordrer naturlig nok et ordentlig startfelt hvis det skal være verdt å satse på et verdensmesterskap.

– Jeg syns det er dårlig med informasjon. Vi venter jo på å komme igang. Det blir kanskje 10-12 permanente førere, og flere race-by-race-førere, tipper jeg, sier han.

I 2022 er det østerrikske Kreisel som har fått agenturet til å levere den elektriske drivlinjen som skal fases inn. Denne ble vist fram gjennom en Skoda Fabia på Fuglau for noen uker siden, der den norske rallyføreren Andreas Mikkelsen var mannen bak spakene. 

Nei til el - ja til hybrid

Niclas Grönholm under RallyX Nordic-runden i Höljes, her i duell med norske Sondre Evjen. (Foto: Lukasz Szweda / RallyX Nordic)

Grönholm er derimot ikke overbevist. Han kommer ikke til å bli med i VM neste år om han tvinges til å bruke Kreisel sin løsning.

– Vi skal ikke ha elbiler fra Kreisel. Det er for dyrt. Vi er ikke med der. Det blir vanskelig å få ihop biler med den løsningen, og det går ikke uten fabrikkstøtte. Jeg håper vi kan fortsette med de bilene vi har, så nå venter vi på FIA. Det er mye snakk fram og tilbake, men ballen er hos dem. De har for få interessenter, og det går ikke an å kjøre VM med fire biler til start, hevder finnen.

Han sier at han foretrekker dagens forbrenningsmotorer, men er også innforstått med at bilsporten går en elektrisk retning, i alle fall om man skal få med fabrikantene til å være med på videre utvikling. Rallycrossen blir av mange omtalt som en ultimate plattform å vise fram og utvikle elektrisk drivlinje, men Grönholm er ikke like overbevist.

Han kunne heller sett for seg at Rallycross-VM kunne tenkt i samme retning som Rally-VM, der det fases inn hybridbiler neste år.

– Jeg er på bensinmotorens side, men hybrid kunne vært den mest fiffige løsningen. Da er det litt grønt her og der, men fortsatt litt lyd og «feeling», sier han.

Powered by Labrador CMS